Mjölkfri diet för bättre mage?

doglover

Trådstartare
I flera veckor så har Loke haft diarré. Trodde först att han fick för mycket fullkorn då han fick det i gröt, välling och dessert pga han hade hård mage, så vi la av med fullkornet.

Men diarrén fortsätter. Man får proppa i honom med blåbär och banan och det hjälper bara lite grann. Bajset ser dessutom inte normalt ut. Ibland är det orange, ibland blått för blåbären, ibland lite grönt. Alltid löst.

Vi har besök hos läkare för BVC den 28e och tänkte fråga om råd då. (Kan man be om att får göra stickprov?)

Men, om vi skulle börja med en mjölkfri diet till honom, hjälper det då kanske?

Vad för mat, produkter etc är bra för känslig mage?

Då menar jag: yoghurt, fil, créme fraiche, matgrädde, pålägg till macka, gröt, välling... ja, allt.

Tänkte att man kunde testa den dieten i någon vecka och vara lite försiktig för att se om det blir bättre. Det kan väl inte skada?

Han verkar inte ha ont i magen lr så, utan den är bara konstant lös och måste ju vara jobbigt.

:bump:

Sv: Mjölkfri diet för bättre mage?

Man ska inte laborera för mycket med barnets diet på egen hand, har jag blivit itutad. Diskutera med BVC och följ deras råd, tycker jag.

Är det verkligen diarre ? I så fall borde han bli uttorkad ganska så snabbt. Är det inte bara väldigt löst bajs, dvs hittar du någon klutt eller annat så kan det inte vara diarre, då diarre är att ALLT kommer ut i lös form. Inga kluttar eller matbitar finns.

Men det skadar ju inte att prova din diet. Men det kan lika gärna vara gluten han reagerar mot. Svårt att veta då gluten kan ge både lös och hård mage. Du får köra uteslutningsmetoden. Mjölkprodukter brukar i regel enbart ge magknip. Dvs om man reagerar mot detta.

Fast det Doglover skrev, dvs yoghurt, fil, créme fraiche, matgrädde, pålägg till macka, gröt, välling, är väl egentligen ingenting som står och faller med en diet till ett barn ? Det är ju egentligen sådant man inte ens behöver. Nu vet jag INTE vad för välling hon använder. Men välling är ju heller inget måste..eller nödvändigt ont.

Använder mig just nu utav majsvälling på morgonen och god natt välling på kvällen.

Matgrädde och sånt där har jag i lite i matlagningen, både i hans och våran.

Pålägg till macka får han inte varje dag då han inte äter macka varje dag.

Vanlig babygröt får han som andra frukost.

Vet iallafall det att hans mage är extremt lös och har varit det ett bra tag nu. Men han är fortfarande väldigt pigg. Gnällig är han, men det har han alltid varit.

Ska testa med glutenfri mat också. Men vad bör jag tänka på då? Han är väldigt glad i gröt och välling... Men det finns väl alternativ?

Vi har tid hos BVC dn 28e, men är detta något man bör kolla upp tidigare?

Vart någonstans ska jag ringa då? Vårdcentralen?

jag hade en del problem med magen men instället för att ta bort mejeriprod bytte jag till låglaktos och vissa saker laktosfri har inte haft problem på 8mån nu!:)laktosintollerans är inte en allergi utan man har problem med matsmältningen. googla på det o läs lite mer.. rådgör även med läkaren. lycka till!! dessutom blir man lite trög i magen av att vara lakt.int. kanske är gluten?? ring sjukvärdrådgivningen och hör vad de tycker.

Havrevälling. Havre tål ju faktiskt glutenintolleranta. Vad är godnattvälling för något ? Vi kör enbart havrevälling, dag som natt. Anledningen, för att det var det första vi köpte när vi började med välling..det funkade och så fick det bli.

Havrevälling. Havre tål ju faktiskt glutenintolleranta. Vad är godnattvälling för något ? Vi kör enbart havrevälling, dag som natt. Anledningen, för att det var det första vi köpte när vi började med välling..det funkade och så fick det bli.

Det är mera matigt, innehåller grönsaker, ris och mättande "saker".

Vi har laktosfritt kök, eftersom sambon är känslig så blir all mat laktosfri men Rasmus äter samma youghurt som mig och vi dricker vanlig standard mjölk.

Ok, men en sak undrar vi över. När och MÅSTE man introducera mjölkprodukter ? Måste man ? Varför i såfall ? Varför måste man ge nåt med gluten i ? Alla dessa saker, mjök och gluten är ju nåt man klarar sig utan. Jag blir inte klok på detta. Är det något nödvändigt ont från typ BVC att man SKA ge det eller det ?

egentligen fattar jag inte grejjen.

På min BVC säger de att det är för de ska vänja magen vid gluten och laktos.
Egentligen är vi som katter, som efter de diat klart utvecklar en allergi mot laktos. Men vi scandinaver har en gen som gör att vi tål laktos även i vuxen ålder!
Fråga t.ex. någon som kommer ifrån chile.

Nestlé God Natt välling. På baksidan står det att det är havre. Han sover bättre när han fått den på kvällen. Liten skillnad men ändå märkbar.

Jag förstår hur du menar. Nu funderar kag också på det.

Det kanske beror på att man är så van vid det själv?

Jag ska ta och ringa på måndag. Får se om jag får tag på henne och fråga BVC.

Det kanske är gluten då nu när jag läst på lite mer.

Men jag vill vara helt säker innan vi påbörjar något.

Vill du testa om han är laktosintollerant byter du bara ut vanliga mejeriprodukter mot laktosfria sådana. Det har jag gjort på mig själv och min mage blev bra. Tidigare var den ofta lös och gasig och jag hade magknip.

Att byta ut mejeriprodukter mot laktosfria sådana är inget farligt alls, så det är knappast så att man laborerar. Det finns laktosfri filmjölk, yoghurt, mjölk, matlagningsgrädde, creme fraiche osv.

Han verkar inte ha magkknip, men jag vet faktiskt inte. Han är inte överdriver gnällig iallafall.

Har köpt laktosfri matgrädde till att börja med:D

Sen får han ingen mer turkisk yoghurt eller macka förrän vi vet mer:p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka