Mjölkallergi och amning?

LitenIsa

Trådstartare
mitt lilla problembarn;).

Saga var inne och gjorde pricktest förra veckan mot mjölk och ägg. Bägge var negativa men läkaren trodde ändå att hon var allergisk/överkänslig mot komjölksprotein fick även en inhalator mot hennes luftrörsproblem (skönt att bli tagen på allvar...:)).

Nu till min fråga, hur fort går det jag äter ut i bröstmjölken? Hon ammas ju fortfarande en hel del, är rätt så tuttfixerad:D. Efter amning så kräks hon oftast rätt mycket och äter jag exempelvis glass så har vi en överjävlig natt sen full av magknip. Det känns som att detta blir värre och värre, i början reagerade hon inte på bröstmjölken men nu sen jag försöker tänka på att inte äta allt för mycket mjölkproduker (lätt för en ostälskare:o) så verkar hon reagera på minsta lilla. Eller är det något annat hon reagerar på???

Hon är 6½ mån, vad tycker ni? Bör jag försöka trappa ner amningen istället för att kämpa med hennes kräkningar och magknip? Hon ammar mest nattetid, hur ska jag lyckas ersätta bröstet? Hon förstår ju inte att hon får ont i magen av bröstmjölk. Nutra går bort då jag inte får i henne det, hon klks och tycker det smakar äckligt. flaska över huvudtaget är lite problematiskt...

Hon ska på återbesök i sep och innan dess ville han att vi skulle testa lite mjölk (typ vanlig välling) för att se hur hon reagerar. Detta skulle vi göra först när vi känner att hennes mage är i balans, den kommer ju inte i balnas så länge hon äter bröstmjölk om inte jag också blir mjölkfri vilket nästan känns onödigt då jag inte tänkt amma så länge till ändå (trivs inte riktigt med amningen).

Någon som har lust att bolla idéer? Är så velig och vet inte hur det ska lösas på bästa sätt. samtidigt som jag funderar på om det verkligen bara är mjölk hon inte tål, kanske skulle skriva matdagbok över mig själv och se om jag ser något samband.

Sv: Mjölkallergi och amning?

Jag skulle gå över till mjölkfritt om jag var du. Ett lågt pris att betala för att reda ut hennes magproblem, tycker jag. Om du ändå inte tänkt amma så länge till så behöver du ju inte heller leva utan mjölk så länge.

Kan säkert vara lättare att få henne att inte vilja amma lika mycket om hon inte har ont i magen. Det är klart hon vill ha brösttröst när det gör ont.

Jag har for mig att det tar tva veckor utan mjolkprotein innan mjolken ar helt ok. Om du inte ska amma sa lange till ar det ju inte sa stor uppoffring att halla dig ifran ost ett tag.

Vill bara förtydliga att det där med osten var menat som ett litet skämt. Klart jag kan låta bli att äta ost;).

Det är mest att mjölkprotein finns i så otroligt mycket. Inte bara rena mjölkprodukter utan tex vissa kryddor och i en mängd andra saker som man inte alls kan tänka sig. Åt köttbullar igår och dem innehöll mjölkprotein. Maizena, kalvfond finns massor med saker med mjölkprotein eller skummjölk i.

Det vore ju en bra träning tills Saga ska börja äta vanlig lagad mat. Lusläsa alla innehållsförteckningar.

Doktorn sa ju att man oftast kan amma ändå:confused:. Jag får väl testa att äta mjölkfritt och se vad det blir för resultat.

ät mjölkfritt - det är omöjligt att veta exakt när mjölkproteinet går ut i mjölken... nuförtiden finns det så mycket ersättningsprodukter att det mest är en vanesak... ost och yoghurt är väl det som inte finns några bra ersättningar för... om hon är allergisk och det håller i så kommer ni ju ändå bli tvungna att börja laga mjölkfritt sen när hon börjar äta mat...

jag har ammat båda barnen (båda två var allergiska) i lite över två år; mest av den anledningen att jag är en mjölkkossa och allt fungerade så bra - och barnen vägrade ta flaska och därmed ersättning, de var inte heller några älskare av gröt eller pureer :)

Har du provat att sockra nutran eller provat någon annan ersättning?

Senast ändrad:

Jag har for mig att det tar tva veckor utan mjolkprotein innan mjolken ar helt ok. Om du inte ska amma sa lange till ar det ju inte sa stor uppoffring att halla dig ifran ost ett tag.

jag tror inte det tar så lång tid innan mjölkproteinet försvinner ur kroppen, men det kan ta upp till 2 veckor på mjölkproteinfri kost innan man märker av hela effekten...

för oss (eller för sonen) så försvann den "akuta" förstoppningen och större delen av sömnproblemen efter några dygn och efter några veckor så insåg jag hur mycket gladare och nöjdare han var + att han började gå upp i vikt igen...

Tackar för alla svar och tankar.

Ska som jag skrev innan prova att köra mjölkfritt på mig själv och se om det blir bättre. Skulle gärna vilja få bort lite av nattamningen, håller på att gå under av att aldrig få sova. Kan ju som någon skrev vara så att hon försöker "bota" sitt magonda med ännu mer bröstmjölk.

Startar nu med min nya diet, undra vad jag ska hitta på till middag...*funderar*;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 249
Senast: sweet_extraa
·
C
Övr. Barn Tycker det är svårt att veta vad bebis kan få ont i magen eller få plitor av. Tänkte att vi här som är föräldrar kan tipsa om vad man...
Svar
11
· Visningar
10 451
Senast: Chivita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama