Mjölk och havrefritt!

LitenIsa

Trådstartare
Okej alla kloka männiksor på buke som sitter inne med så mycket kunskap om både det ena och det andra;).

När vi äntligen blivit kanonbra på att laga mjölkfri mat och hitta bra ersättningsprodukter så kommer nästa stöt. Saga tappar vikt, fått nya exem och ska nu i en veckas tid enligt läkares rekommendationer vara även helt havrefri. Alltså inte gluten utan enbart havre (och så mjölk så klart).

Jag har hittat rismjölk men söker nu alternativ för matlagningsgrädde eller cream fraich. Soya produkter får inte användas enligt dietist. Kan vid nödfall använda lite soya men helst inte på barn under två år. Och någon risgrädde så jag inte till på den mjölkfria hyllan i vår butik.

Hon dricker nutramigen vilket vi enligt läkaren kan använda i matlagning men med handen på hjärtat så smakar den SKIT! Och vi äter för enkelhetens skull samma mat hela familjen och vi andra gillar inte nutrasmak... HUA!

Och sen det här med bröd. Kan man lita på att det står havre utsatt bland ingredienserna? Eller kan det finnas havre med ändå?

Någon med lite tips för att underlätta vår dagliga matlagning? (Stcker till jobbet nu och återkommer i em och svarar då på frågor ifall det är någon som har några...)
 
Sv: Mjölk och havrefritt!

Isola Bio har en mjölkfri och naturligt glutenfri matlagningskräm baserad på ris, vilken heter Mjölkfri matlagningskräm. Den finns på ICA och Coop, dom har även grädde.

Men finns inte en vara i affären så kan man proppsa på att det tas in.
 
Sv: Mjölk och havrefritt!

Smiter in på buke lite på arbetstid:o.

Allergimat har vi varit en hel del på då vi började med mjölkfritt, men tack för att du frächade upp mitt minne, ska kolla in där lite i em då jag kommer hem. hade nästan glömt bort den sidan.

Isola Bio har jag aldrig sett i vår affär. Bor väl i en för liten håla:D. Ska höra med vår Icabutik om dem kan tänkas ta hem det.

Tack för tipsen nu känns det iallafall lite mer hoppfullt om att våra middagar kan bli goda även utan havre och mjölk;).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp