Mjölk ko? och ammning?

Sv: Mjölk ko? och ammning?

Viktigt att komma ihåg är att dagens mjölkkor är framavlade för att ge så mycket mjölk som möjligt. De skulle överhuvudtaget inte klara sig i naturen med de monsterjuver som vissa har. Till det får de en väldig massa mat så att de orkar producera all mjölk.

Deras juver är ändå nuförtiden ganska bra, aveln har gått framåt även där. Då menar jag på mjölkkor under förutsättning att de mjölkas med maskin. En mjölkko som man använder som amko får snart sitt juver förstört. Det hjälper inte heller att fodra mindre. De är så högproducerande att mjölk kommer ändå. Så jag håller med dig, de skulle inte klara sig alls i naturen.

En intressant sak är att kor som mjölkas med robot, där de själva får välja när de ska mjölkas, blir mjölkade i snitt 2,8 ggr/dag (om jag minns rätt från det stället jag besökte). De mjölkas alltså mer än de flesta som mjölkas med vanliga maskiner.

En intressant sak är att kor som mjölkas med robot, där de själva får välja när de ska mjölkas, blir mjölkade i snitt 2,8 ggr/dag (om jag minns rätt från det stället jag besökte). De mjölkas alltså mer än de flesta som mjölkas med vanliga maskiner.
Jodå, du har rätt även där. Men en am-kalv puppar mycket mer dessutom så slits juvret av puppningen på ett helt annat sätt än en maskin som är förhållandevis skonsam. Den stora mjölkproduktionen gör även att de flesta kalvar inte mjölkar ur fullt, ofta struntar i en eller två spenar, med risk för juverinlammation. ( Pratar mjölkko) Vänl. G

Många mjölkkor idag har det ju riktigt bra. Tex våra kor har gått ute på stooort bete dygnet runt från maj till mitten på oktober och kommer in morgon och kväll för att bli mjölkade. Kvigorna går ute ännu, men snart tas nog dom in också. Många har ju lösdrift också. Men de kossor som blir mjölkade av robot kan ju inte gå på bete eftersom de måste vara nära roboten hela tiden..

Jag kommer i början på nästa år troligen bli utbytt mot en robot:crazy:.
På mitt job har vi kor som max producerar 60-70kg per dygn och med en robot kanske dom maxar 90kg...

Eller i en konventionell besättning, där tas kalven bort direkt o sätts i en kalvbox och ges då mjölken i en hink.

Bara för att man har en konventionell besättning betyder inte det att man inte har kalven kvar hos kon tre dagar. Däremot är det krav på det hos ekologisk.
På mitt jobb har vi alltid kvar kalven 3 dagar, men kon tas in och mjölkas ur två ggr/dag för att förhindra mastit. För kalven drar inte ur all mjölk ur alla spenar. Alltså får ko och kalv gå ihop 3 dagar och den får dia, men får även mjölk i hink som man mjölkat ur.

Ah va tråkigt =(
Robot är både bra och dåligt tycker jag. Fördelen är att man (som gårdens ägare) slipper mjölka eller anställa folk till det, och att korna kan mjölka sig när dom vill.
Nackdelarna har jag sett mkt av då jag praktiserade på en relativt nystartad robotgård. Och han hade haft mkt problem med att få korna o gå o mjölka sig. Även efter ett år så fick man gå och driva in et 30 tal kor som kunde ha gått upp till 20 timmar utan att mjölka sig :crazy: Så man får nog räkna med att produktionen går ner i början för kor är vanedjur, o gå in i en robot o bli mjölkad när man är van vid annat gör ju inte att kon släpper bättre.

Håller med dig, många kor har det kanon nu. Lösdriften är verkligen ett lyft för dom.

Bara för att man inte bedriver ekologisk mjölkproduktion så är inte det detsamma som att kalven tas bort direkt och ges i hink! Vi har inte eko-gård utan kall lösdrift för 75 mjölkkor + rekrytering. Kon går med kalven 2-3 dygn sedan går kalven i grupp och får vanlig mjölk i napphink. Efter detta så går den i grupp i en Bambifeed och får mjölknäring. Och för 16 år sedan då vi fortfarande hade en uppbunden drift så gick kon med kalven ett dygn eller 2.

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

Många mjölkkor idag har det ju riktigt bra. Tex våra kor har gått ute på stooort bete dygnet runt från maj till mitten på oktober och kommer in morgon och kväll för att bli mjölkade. Kvigorna går ute ännu, men snart tas nog dom in också. Många har ju lösdrift också. Men de kossor som blir mjölkade av robot kan ju inte gå på bete eftersom de måste vara nära roboten hela tiden..

Visst kan kor som mjölkas av robot gå på bete! Har man betet i anslutning till anläggningen så går dom ju ut och in som dom vill.

Varför skulle man döda kalven!? :confused:

Ah va tråkigt =(
Robot är både bra och dåligt tycker jag. Fördelen är att man (som gårdens ägare) slipper mjölka eller anställa folk till det, och att korna kan mjölka sig när dom vill.
Nackdelarna har jag sett mkt av då jag praktiserade på en relativt nystartad robotgård. Och han hade haft mkt problem med att få korna o gå o mjölka sig. Även efter ett år så fick man gå och driva in et 30 tal kor som kunde ha gått upp till 20 timmar utan att mjölka sig :crazy: Så man får nog räkna med att produktionen går ner i början för kor är vanedjur, o gå in i en robot o bli mjölkad när man är van vid annat gör ju inte att kon släpper bättre.

Ett sådant problem får man oftast om man inte har smartgrindar utan fri kotrafik! Vi startade upp vår robot i onsdags (har haft en mjölkgrop, dubbel femma i 16 år) och en tredjedel av besättningen går redan nu självmant till roboten. Vi har smartgrindar eftersom vi vill kunna styra kotrafiken och endast ha en liten kraftfodergiva vid mjölkning då vi har fullfoder till våra kor.

En ko får en kalv och man tar vänjer av kalven från kon när den är typ en vecka gammal tror jag. Kon fortsätter att producera mjölk lika länge som kalven skulle ha druckit mjölken. Är osäker på hur länge det är. När det har gått så lång tid att kalven inte skulle ha druckit mer mjölk så slutar helt enkelt kon att producera mjölken eftersom kalven inte behöver mer. Då går kon i sin, alltså den producerar ingen mjölk. Sen får kon en ny kalv och då går allt runt igen.

Man sinlägger kon när den har 2 mån kvar till kalvning oavsett hur mycket mjölk den då producerar. Blir inte kon sinlagd så blir det ju ingen råmjölk.

Em modern mjölko kan mjölka flera år efter kalvning om hon inte betäcks/semineras om.
På mitt jobb så har vi en äldre dam som mjölkar ca 35kg /dygn och hon kalvade sist i november-05. Hon har nog framåt jul mjölkat
100 000kg under sin karriär.:bow:

Det var ett konstigt handhavande!? Enligt mig så kan inte en modern mjölkko mjölkas i flera år efter kalvning utan att semineras om.

Ja, man trycker i dem väldiga mängder kraftfoder som är helt onaturligt för kor att äta, vilket gör att de producerar väldigt mycket mjölk - och att de lever ungefär hälften så länge som en ko som får äta naturligt och dia naturligt. :smirk:

Har ju med avel att göra åxå! Och livslängden avgörs inte av foderintaget utan för det mesta av produktionslängd!

Men vad blir det för kvalité på den mjölken? Inget jag skulle vilja skicka med tankbilen iaf.

Visst kan kor som mjölkas av robot gå på bete! Har man betet i anslutning till anläggningen så går dom ju ut och in som dom vill.

Okej. De som jag vet att har robot så sa att de inte kunde just för att de måste vara nära den hela tiden. Vi har inte själva robot så jag vet inte. Men det är ju bara bra att de får gå ute.:)

Man sinlägger kon när den har 2 mån kvar till kalvning oavsett hur mycket mjölk den då producerar. Blir inte kon sinlagd så blir det ju ingen råmjölk.

Vi har nog sinlagt senare också (eller tidigare, det är lite upp till kon), och vi har alltid fått råmjölk.

Vi har nog sinlagt senare också (eller tidigare, det är lite upp till kon), och vi har alltid fått råmjölk.

Tidigare har vi åxå sinlagt ifa. kon mjölkar lite. Men inte senare för vi vill att kon ska få sin viloperiod.

Men vad blir det för kvalité på den mjölken? Inget jag skulle vilja skicka med tankbilen iaf.

Jag fattar inte riktigt frågan ?
Jag skrev bara att det är inte att rekommendera en mjölkko som amko, avelsarbetet har gjort, även om den snålfodras, att den mjölkar alldeles för mkt, en kalv hinner inte suga ur, dessutom klarar inte juvret puppningen lika bra som amkossors juver.

Liknande trådar

C
Lantbruksdjur Så här ser en genomsnittlig svensk kos liv ut, från födsel till slakt. • Som nyfödd tas hon ifrån sin mamma inom det första dygnet...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
19 236
Senast: LIA
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Cämz
·
Avel En kort sammanfattning av läget för lilleman. Den 8:e mars vid morgonfodringarna låg det helt oväntat ett litet föl i boxen när det...
2
Svar
38
· Visningar
3 022
Senast: pialotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30