Mjau mjukmat-kött

Sv: Mjau mjukmat-kött

Mailade och fick till svar att köttvarianten är basen för deras mjukmat, de andra är sedan smaksatta.

Men om man har kommit fram till att det torrfoder som man använder är det som är BÄST till den katten, ska man ändå byta bara för att det är just ett torrfoder? Eller hålla på och prova sig fram i all oändlighet och låta katten må dåligt under tiden?

Har jag sagt annat? Du läser in saker jag inte skrivit. Jag menade varken mer eller mindre än just att bra inte behöver vara bäst. Väldigt många anser att deras djur mår alldeles utmärkt på den mat de för tillfället äter, men när de provar något annat kan de märka att djuret helt plötsligt mår ännu bättre. Kan jag skriva det på ett mer lättförståeligt sätt än så?

Mailade och fick till svar att köttvarianten är basen för deras mjukmat, de andra är sedan smaksatta.

Det var väl ungefär som jag trodde... då är det antagligen något i deras grundrecept som din katt är lite känslig mot, iaf när en en viss andel av ingrediensen uppnås.

Men det konstiga är att hon ännu tidigare inte reagerat på den maten. Båda burkarna hon har spytt av köptes samtidigt, så jag ska prova en gång till, om ett tag, för att se om det var just den "körningen" från fabriken eller om hon helt enkel har blivit känslig på äldre dar.

Men det konstiga är att hon ännu tidigare inte reagerat på den maten. Båda burkarna hon har spytt av köptes samtidigt, så jag ska prova en gång till, om ett tag, för att se om det var just den "körningen" från fabriken eller om hon helt enkel har blivit känslig på äldre dar.

Det är faktiskt väldigt vanligt att känslighet/intolerans/allergi mot ett visst födoämne utvecklas efter lång tid, därför blir många kattägare väldgt förvånade när deras katt visar sig inte tåla en ingrediens/ett visst foder, katten har ju alltid tålt det.

Har jag sagt annat? Du läser in saker jag inte skrivit. Jag menade varken mer eller mindre än just att bra inte behöver vara bäst. Väldigt många anser att deras djur mår alldeles utmärkt på den mat de för tillfället äter, men när de provar något annat kan de märka att djuret helt plötsligt mår ännu bättre. Kan jag skriva det på ett mer lättförståeligt sätt än så?

Bra att du förklarade dig lite bättre för jag tyckte det lät som att du antydde att det alltid finns ett bättre alternativ än torrfoder, men då tolkade väl jag ditt inlägg fel.

Men jösses, det är konstigt att det är ok att snacka skit om vissa foder men inte om andra... Om jag tycker att Mjau är skit (vilket jag inte har skrivit, du bara tolkade det så) så får väl det stå för mig?

Du får tycka precis vad du vill. Men när du skriver att du "inte vet vad de slänger i det" - då tycker du inte. Då antyder du att Mjau tillverkas på lösa boliner med ämnen som katterna inte tål. Och det är smutskastning, det är ingen åsikt.

Katter har i några tusen år livnärt sig på smådjur. Möss, fåglar osv. Det är för denna föda deras system är anpassat - annars hade arten inte överlevt.

Om du sen lägger en mus i mitten, en matsked våtfoder på ena sidan och några torrfoderkulor på den andra - vilket tycker du mest liknar musen?

Men du behöver inte svara, för jag ser längre ner att du börjat med gliringar om maffia igen, som du brukar när du inte har argument som stödjer att torrfoder skulle vara naturlig föda för en katt. Och så länge du svänger dig med maffialiknelser blir du inte särskilt intressant att diskutera med, för min del.

Hur mycket du väljer att läsa in i mitt svar är upp till dig, det var som sagt skrivet med glimten i ögat och ingen smutskastning från min sida.

Jag tänker inte starta en jätte diskusion om foder för det fungerar inte här inne, men jag måste nog förklara för dig att det är inte bara konsistensen på fodret som katten bryr sig om, utan även vad det är i. Sen är det faktiskt så att innehållet i en torrfoderkula från ett bra torrfoder är mer likt kattens "normala" föda än vad det är i t.ex. köttfärs, en torrfoderkula innehåller nämligen betydligt fler ämnen, t.ex. sädesslag som dom får i sig genom sin naturliga föda då t.ex. möss och fåglar äter sädesslag och frön mm. Vilket som sen är mest likt musen till utseendet skiter nog både jag och katten fullständigt i, bara den får i sig alla ämnen som den ska, och det får den inte genom bara kött som vissa verkar tro. Vissa katter föredrar också torrfoder då det är mer att knapra på, vilket dom också gör naturligt då dom knaprar i sig benen mm från möss och fåglar. Så argumentet att blötmat är mer likt deras naturliga föda köper jag inte alls, men det verkar vara ett argument som många använder när dom inte har något annat att komma med.

Senast ändrad:

Sen är det faktiskt så att innehållet i en torrfoderkula från ett bra torrfoder är mer likt kattens "normala" föda än vad det är i t.ex. köttfärs, en torrfoderkula innehåller nämligen betydligt fler ämnen, t.ex. sädesslag som dom får i sig genom sin naturliga föda då t.ex. möss och fåglar äter sädesslag och frön mm. Vilket som sen är mest likt musen till utseendet skiter nog både jag och katten fullständigt i, bara den får i sig alla ämnen som den ska, och det får den inte genom bara kött som vissa verkar tro. Vissa katter föredrar också torrfoder då det är mer att knapra på, vilket dom också gör naturligt då dom knaprar i sig benen mm från möss och fåglar. Så argumentet att blötmat är mer likt deras naturliga föda köper jag inte alls, men det verkar vara ett argument som många använder när dom inte har något annat att komma med.

Så avslöjar du total okunskap om olika foders sammansättning. Skulle man bryta ner MJAUs burkmat och RCs torrfoder, analysera och jämföra näringssammansättningen med en mus sammansättning skulle burkmaten lätt vinna. Den vinner bara man jämför på makronivå.

Även om gnagare visst tuggar i sig spannmål (sedan kan man fråga sig hur naturliga dagens spannmål de får i sig egentligen är) så består en mus aldrig någonsin av 25-40% stärkelse (även de bästa torrfodren innehåller 25% stärkelse). Den består aldrig av så lite protein som 35%.

Jag vet precis vad jag har att komma med och jag kan göra en jämförelse mellan RCs torrfoder, MJAUs burkmat och en råtta här och nu om du vill det (på makronivå, längre än så sträcker sig inte min ork).

KL

Förlåt om jag gör en liten avstickare, men det kanske är onödigt att skapa en ny tråd för min fråga.

Vi tog våran gamling till vet. för att ta bort tandsten förra veckan. Det visade sig att katten hade ett öppet sår i munnen efter en tappad tand. Vet. sa inget om att han enbart skulle gå på mjukfoder men jag har låtit honom göra det ändå eftersom såret skulle läka och risken kanske finns att det ständigt rivs upp om han äter torrfoder (f.ö. har han haft fri tillgång på torrfoder innan och samtidigt portionerat mjukfoder, någon vecka innan besök hos vet. slutade han äta torrfodret eftersom jag tror det gjorde ont). Det läker fint men jag är osäker på om jag ska börja ge torrfoder igen, med risken för att såret rivs upp då.

Till frågorna:
Ni som låter era katter gå på enbart mjukfoder, hur mkt ger ni om dagen och hur ofta? Hur gamla är era katter?
Är det rimligt att låta katten gå på enbart mjukfoder, eller bara under en period?

Så avslöjar du total okunskap om olika foders sammansättning. Skulle man bryta ner MJAUs burkmat och RCs torrfoder, analysera och jämföra näringssammansättningen med en mus sammansättning skulle burkmaten lätt vinna. Den vinner bara man jämför på makronivå.

Även om gnagare visst tuggar i sig spannmål (sedan kan man fråga sig hur naturliga dagens spannmål de får i sig egentligen är) så består en mus aldrig någonsin av 25-40% stärkelse (även de bästa torrfodren innehåller 25% stärkelse). Den består aldrig av så lite protein som 35%.

Jag vet precis vad jag har att komma med och jag kan göra en jämförelse mellan RCs torrfoder, MJAUs burkmat och en råtta här och nu om du vill det (på makronivå, längre än så sträcker sig inte min ork).

Men snälla, kan du inte läsa innan du kallar mig totalt okunnig? Jag gjorde ingen jämförelse mellan torrfoder och Mjau's mjukmat utan med ren köttfärs, det är lite annorlunda. Jag vet att Mjau har bra sammansättning, annars hade jag aldrig provat att ge mina katter det, men många tror att t.ex. rent kött är bättre att ge sina katter just för att det är likt en mus till konsistensen, och det var ju det vi diskuterade, inte huruvida RC eller Mjau var bäst sammansatt.

Nu slutar jag den här diskusionen för den har varit uppe ett antal gånger redan och slutar alltid på samma sätt, jag har lagt in min synvinkel och det vet jag inte är populärt här inne men jag gör det endå eftersom jag vet att så många som är otroligt kunniga på kattfronten håller med mig men det vågar man inte andas här inne för då får man med en gång en hel flock på sig och kallas okunnig och otrovärdig om man inte har medicinska artiklar att länka till och det tycker inte jag ska behövas i ett sånt här forum.

Senast ändrad:

Ja tack Sol, gör gärna det, den kan vara bra att spara:bow:

Nussikan, om du tror att en torrfoderkula öht liknar kattens naturliga föda till sin sammansättning - då vet du ju ingenting om vad det är du ger dina katter:crazy:

Nussikan, om du tror att en torrfoderkula öht liknar kattens naturliga föda till sin sammansättning - då vet du ju ingenting om vad det är du ger dina katter:crazy:

Haha, ja vi säger väl så, jag har inget behov att stoltsera med kunskaper eller försöka överbevisa någon här så du får tro precis vad du vill.

Men snälla, kan du inte läsa innan du kallar mig totalt okunnig? Jag gjorde ingen jämförelse mellan torrfoder och Mjau's mjukmat utan med ren köttfärs, det är lite annorlunda. Jag vet att Mjau har bra sammansättning, annars hade jag aldrig provat att ge mina katter det, men många tror att t.ex. rent kött är bättre att ge sina katter just för att det är likt en mus till konsistensen, och det var ju det vi diskuterade, inte huruvida RC eller Mjau var bäst sammansatt.

Varför drar du inte köttfärs och konsistens i en diskussion som inte har det minsta med det att göra? Om frågan är blötmat kontra torrfoder är det väl de två sorterna som ska jämföras?

Nej, ingen katt får på naturligt sätt i sig raffinerade kolhydratprodukter, framförallt inte i mer än någon procent av födans totalsammansättning.

Att utgå från vad katterna vill äta är ju lika logisk som att säga att hanburgare är bra mat för att jag kan tänka mig att äta det varje dag och ser ut att må bra. (Japp, jag har ätit hamburgare 6 dagar i veckan i 6 månaders tid och varit kärnfrisk och smal. Bevisar det något alls?)

KL
Ni som låter era katter gå på enbart mjukfoder, hur mkt ger ni om dagen och hur ofta? Hur gamla är era katter?

Nu äter mina katter BARF (hemgjord mat baserad på rått kött och ben) men det går väl att jämföra med mjukfoder på många sätt. Hur mycket de äter varierar från individ till individ. Just nu har jag bara en katt (4 år) och hon äter 100 g/dag. Hon får äta mer än så, men hon äter helt enkelt inte mer än så. Hon är i mycket fin form. Min gamle huskatt (13 år) som bor kvar hos mamma äter kanske 150 g MJAU om dagen, men han är utekatt och fångar en hel del mat själv också. Övriga katter har ätit mellan 100 och 250 g mat/dag.

Ger man burkmat brukar väl 150-200 g/dag vara ett bra riktmärke, iaf för en kastrerad katt.

Är det rimligt att låta katten gå på enbart mjukfoder, eller bara under en period?

Absolut. Mjukfoder är helfoder även de. Är du orolig för tänderna kan du ge råa köttbitar ibland (eller kokta, sega köttbitar) eller "helt enkelt" borsta tänderna på katten.

Nu slutar jag den här diskusionen för den har varit uppe ett antal gånger redan och slutar alltid på samma sätt, jag har lagt in min synvinkel och det vet jag inte är populärt här inne men jag gör det endå eftersom jag vet att så många som är otroligt kunniga på kattfronten håller med mig men det vågar man inte andas här inne för då får man med en gång en hel flock på sig och kallas okunnig och otrovärdig om man inte har medicinska artiklar att länka till och det tycker inte jag ska behövas i ett sånt här forum.

Men varför drog du öht. in köttfärs i debatten? Du svarade på mandalakis inlägg och det var iaf tydligt för mig att mandalaki inte jämförde konsistens olika foder emellan utan sammansättning/innehåll.

Men visst, ska vi snacka konsistens så är varken torrfoder eller burkmat lik kattens naturliga föda så det är lite skitsamma på den punkten.

Du svarade på mandalakis inlägg och det var iaf tydligt för mig att mandalaki inte jämförde konsistens olika foder emellan utan sammansättning/innehåll.

Ja, naturligtvis menade jag relationen fett/protein/kolhydrater och inte minst vätska - jag trodde inte att det kunde tolkas på annat vis. Dessutom gällde jämförelsen torr- och våtfoder, varifrån köttfärsen kom vet jag inte.

Då får du nog specificera vilket torrfoder och vilken blötmat du menar nästa gång, eftersom all blötmat deffenitivt inte är bättre sammansatt än allt torrfoder, och eftersom du inte specificerade vilka sorter du pratade om så uppfattade jag självklart det som om du pratade om konsistensen, det är ju ganska svårt att gissa sig till vilka sorter du menar. Köttfärsen kom in i diskusionen eftersom jag pratade om konsistens och många hävdar att det är bättre bara för att det är mer likt kattens naturliga föda till konsistensen, men bara för det gör det ju inte att det är bättre för katten. Detta förklarade jag i ett tidigare inlägg men jag antar att man bara läser det man vill läsa och tar första bästa chans att hacka, det är ju inte buke för inte ;)

Liknande trådar

Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
757
Senast: Krålus
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 700
Senast: mackan
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 000
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama