Mjau kattfoder!

verrdogan

Trådstartare
Är detta ett bra foder att ge katterna? eller vilket torrfoder skulle ni rekomendera till mina katter.
Nu får dom RC men de blir ju lite dyrt att bara köpa det så ja funderar på nå annat lite billigare att blanda ut med.
Förslag och tips!

Sv: Mjau kattfoder!

Sök. Här finns en miljard trådar om kattfoder. Och köp aldrig torrfoder efter prislappen, det blir inte bra för katten.

Sök. Här finns en miljard trådar om kattfoder. Och köp aldrig torrfoder efter prislappen, det blir inte bra för katten.

De tycker ja inte direkt att ja gjort heller när ja köpt Rc å haft de i flera år. tänkte bara om man kunde köpa nå billigare å dryga ut det med lite.

Min katt äter bara Kokt torsk med bechamelsås och potatis till frukost, Kyckling med brun sås och Potatis till Middag och Oxbitar som den får direkt från handen på kvällen ?, iofs inte att rekommendera fast hullet och pälsen är fin men det är väl inte allt eller hur, ungefär lika omständigt som att ha ett barn som är vegan.

Haha? Är du allvarlig? :rofl:
Det är ju inte direkt optimal kattmat.. ;)

Nä lilla prinsessan (Lilamaskad Birma) är lite kräsen annars matvägrar hon och det är inte roligt för plånboken. Så det katten tycker om att äta är väl det dom mår bäst av...dvs så länge det inte är whiskas, friskas och sånt reklamskit som är skräp rakt genom, katter är rovdjur dom äter inte grönsaker, inte normalt för rovdjur iaf.

Jag skulle inte byta från RC. Det finns en anledning till att priserna på foder skiljer, och speciellt för katter är det jätteviktigt med en hög kvalité med tanke på deras stora proteinbehov, risken för urinsten osv.

Det krävs lite snabb räkning för att se att RC och Mjau är jämförbara med varrandra. Jag kan inte i mitt liv förstå varför man väljer att betala över det dubbla när man kan få samma sak i ett billigt, svenskproducerat foder.

Jag skulle inte byta från RC. Det finns en anledning till att priserna på foder skiljer, och speciellt för katter är det jätteviktigt med en hög kvalité med tanke på deras stora proteinbehov, risken för urinsten osv.

Det finns inte alltid något bra skäl till prisskillnaderna. Sedan får man ju faktiskt lägga till att ett svenskt foder inte skeppas över hela Europa utan transportkostnaderna för svensktillverkat är betydligt lägre än de för utländska foder.

Urinvägsproblem är alltid en risk när man bara ger sin katt torrfoder eftersom bristen på vätska i maten är extremt svår att ersätta genom att dricka. Tänk dig själv hur mycket du skulle behöva drick om du bara åt mat som innehåll 8% vätska (jämförbart med knäckebröd). Katten har även svagare utvecklad törstinstinkt vilket gör det ännu vanskligare.

Urinvägsproblem är alltid en risk när man bara ger sin katt torrfoder eftersom bristen på vätska i maten är extremt svår att ersätta genom att dricka. .

Men riskerna ökar avsevärt genom dessa sk. skitfoder... Det ÄR skillnad på torrfoder och torrfoder, det fick vi se när jag pluggade djursjukvård. Såg nyligen ett hundmat-test som dom gjort, jämfört t ex Euroshopper med RC osv. Men det man missat göra var att kontrollera kvalitén på råvarorna- man gick bara efter siffror på säckarna och då såg alla foder tämligen lika ut :o

Men riskerna ökar avsevärt genom dessa sk. skitfoder... Det ÄR skillnad på torrfoder och torrfoder, det fick vi se när jag pluggade djursjukvård. Såg nyligen ett hundmat-test som dom gjort, jämfört t ex Euroshopper med RC osv. Men det man missat göra var att kontrollera kvalitén på råvarorna- man gick bara efter siffror på säckarna och då såg alla foder tämligen lika ut :o

Ja och det finns skitfoder av även dyrare slag. Man ska inte låta sig luras av prislappen.

kl

vet inte om ja missat svaret. Men är Mjau bra foder eller riktig skit? Ger ju inte bara detta utan bara för att blanda ut det lite :)

Hur gick de för Euroshopper fodret?? Jobbar i mataffär å ja tycker väl inte att de märket hör till nått ja skulle välja vae sej de gäller djurmat eller till mej själv.
Men ja kanske har fel?? Rätta mej isf.:angel:

kl

vet inte om ja missat svaret. Men är Mjau bra foder eller riktig skit? Ger ju inte bara detta utan bara för att blanda ut det lite :)

Fullt jämförbart med RC är min åsikt. Får även pluspoäng för att det är svensktillverkat (miljövänligare), innehåller svenska köttprodukter och för att de skänker pengar till svenska katthem.

Fullt jämförbart med RC är min åsikt. Får även pluspoäng för att det är svensktillverkat (miljövänligare), innehåller svenska köttprodukter och för att de skänker pengar till svenska katthem.

Så de är bättre att ge det alltså? än RC asså och Mjau åxå för den delen?

Ja, skulle jag ge torrfoder skulle jag välja MJAU före RC. Faktum är att jag började få problem med mina katter när jag bytte fron MJAU till RC (på den tid jag gav torrfoder).

Liknande trådar

Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Krålus
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Marvin
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
760
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna