Mjau kattfoder!

Sv: Mjau kattfoder!

Kan ju tillägga att ja inte är helt inbiten på att ge just Mjau. Om nån har nått bättre förslag lyssnar ja gärna på dej :D

*KL*

Min ena honkatts mage pajade av Mjau torrfoder, och en av de andra katterna blir ordentligt dålig av det. Våtfodret går bra dock.

Så även om det på pappret är jämförbart med exvis RC, så kan det skilja sig ändå så att det ena går bra och det andra inte. Därför får man ganska olika svar om man frågar om 'foder XX är bra'.

Priset är ett aber ja, min hona som har paj mage tål ju bara RC Sensible 33, Hills Sensitive Stomch (DÄR snackar vi dyrt..) - och faktiskt Sportsmans Prides kattmat. Den tål alla katterna, den faller matte i smaken, och det kostar 319 kr för 9 kg, dvs ett VÄLDIGT trevligt pris! Ett tips kanske?

*KL*

Min ena honkatts mage pajade av Mjau torrfoder, och en av de andra katterna blir ordentligt dålig av det. Våtfodret går bra dock.

Så även om det på pappret är jämförbart med exvis RC, så kan det skilja sig ändå så att det ena går bra och det andra inte. Därför får man ganska olika svar om man frågar om 'foder XX är bra'.

Priset är ett aber ja, min hona som har paj mage tål ju bara RC Sensible 33, Hills Sensitive Stomch (DÄR snackar vi dyrt..) - och faktiskt Sportsmans Prides kattmat. Den tål alla katterna, den faller matte i smaken, och det kostar 319 kr för 9 kg, dvs ett VÄLDIGT trevligt pris! Ett tips kanske?

Vart kan man hitta detta sportsman pride fodret då? Finns ju verkligen så himla många sorters kattmat så man blir helt snurrig =)

Ursäkta uttrycket;
Same shit, different name ;)

I vårt svenska sortiment finns två kattfoder ens värda namnet, det är eukanubas adult och kittenvarianter (Inte den som heter lax/ris dock) och ett relativt nytt foder från canada, Orijen (dock inte för fisköverkänsliga katter då mycket av proteinet kommer från fisk.)
Jämmfört med mjaus blötmat är det dock "skit", som allt annat *sågar* :angel:

Ursäkta uttrycket;
Same shit, different name ;)

I vårt svenska sortiment finns två kattfoder ens värda namnet, det är eukanubas adult och kittenvarianter (Inte den som heter lax/ris dock) och ett relativt nytt foder från canada, Orijen (dock inte för fisköverkänsliga katter då mycket av proteinet kommer från fisk.)
Jämmfört med mjaus blötmat är det dock "skit", som allt annat *sågar* :angel:

Skit eller ej, det är ett av tre foder som Teklas känsliga mage klarar (de andra två är Hills Sensitive Stomach och RC Sensible 33). Allt annat, inklusive faktiskt det eukanuba du prisar, pajar hennes mage ut helt av. Jag har dock inte lyckats räkna ut VAD exakt det är hon inte tål. Magen pajar t ex ur direkt av minsta lilla Mjau torrfoder (vått går bra), medan hon en kortare period (dagar) kan käka Friskies torrfoder utan symptom (och JAG tycker ju att Friskies är sämre skit i det fallet).

Men TS ville ju ha tips på billigare kattmat, och jag skrev mina erfarenheter, dvs att katten inte tål Mjau, men Sportsmans pride, som har ett trevligt pris också (ser dock att jag betalar lite mindre än ordinarie butikspris).

Och, oavsett vad det är som fungerar så kattens mage glad - och mattes plånbok glad (det var den inte när den skulle betala för tre katter på Hills SS :eek: )

Sen är det ju bara att prova sig fram och se vad just ens egen katt/egna katter tycker om och tål, och välja vad man vill ge.

Skulle Mjau funka här skulle jag gärna ge det, skulle billigaste märket på marknaden funka skulle jag ännu hellre ge det. Så, för mig är SP det billigaste märke som fungerat helt enkelt, och då är vi nöjda =)

Och som jag skrev - likvärdigt på pappret eller ej, de kan tåla det ena eller de andra, så bara prova.

Sen fattar jag inte riktigt din sista mening 'i jämförelse med mjaus blötmat är det skit'. Vilket? Eukanuba, eller SP? Hursom, även om jag skulle ge blötmat (gör jag det ger jag just Mjaus) så skulle jag behöva ha någon av de märkena Tekla tål. Siameshanen äter nämligen inte burkmat, punkt slut. Han vägrar konsekvent (han är lite egen..), men äter typ allt torrfoder (inkl hundmat om han får..). Och när blötmaten är slut käkar ju Tekla av simeshanens torrfoder ändå, så skulle även om jag gav Tekla blötmat använda SP (eller RC alt Hills SS)

Senast ändrad:

Då kan ni ju tänka er hur mycket mat de går åt till mina 5 kissar :angel:
Fortsätter med mina frågor =)
Ska ja skita totalt i att blanda ut med Rc å bara ge tex mjau. eller ska ja fortsätta blanda ut?
Har gett proPlan åxå. är de bättre att blanda ut med än RC?
Känner mej riktigt kokt när de gäller kattmat :D

Då kan ni ju tänka er hur mycket mat de går åt till mina 5 kissar :angel:

Kan tänka mig att det är ganska likvärdigt med att föda 3 kissar och en långnäst tjuvhund med kattmat. JÄKLAR vad kattmatsförbruket sjänk när jag äntligen efter flera år hittade ett sätt att stöldsäkra den =)

Jag vill gärna tipsa dig om det nya fodret Orijen som både har ett mycket överkomligt pris och är överlägset bäst på den svenska torrfodersmarknaden.

www.orijen.se

Kan tänka mig att det är ganska likvärdigt med att föda 3 kissar och en långnäst tjuvhund med kattmat. JÄKLAR vad kattmatsförbruket sjänk när jag äntligen efter flera år hittade ett sätt att stöldsäkra den =)

Haha1 Förstår det. Så är en av mina tjockisar ( bara hon som är tjock) Hon äter typ upp all mat hon =) Mendans dom andra får samsas snällt på de andra =)

Jag vill gärna tipsa dig om det nya fodret Orijen som både har ett mycket överkomligt pris och är överlägset bäst på den svenska torrfodersmarknaden.

www.orijen.se

Intressant, är det ett blötfoder eller torrfoder? Verkar innehålla vääääldigt mycket mera protein än traditionella hund/kattfoder...

Intressant, är det ett blötfoder eller torrfoder? Verkar innehålla vääääldigt mycket mera protein än traditionella hund/kattfoder...

Och det i sig är ju ingenting negativt eftersom kattens kropp är skapad för sådana proteinhalter (högre halter egentligen).

Nä lilla prinsessan (Lilamaskad Birma) är lite kräsen annars matvägrar hon och det är inte roligt för plånboken. Så det katten tycker om att äta är väl det dom mår bäst av...dvs så länge det inte är whiskas, friskas och sånt reklamskit som är skräp rakt genom, katter är rovdjur dom äter inte grönsaker, inte normalt för rovdjur iaf.

Och från vilket djur kommer potatisen och bechamelsåsen då?

Ja, skulle jag ge torrfoder skulle jag välja MJAU före RC. Faktum är att jag började få problem med mina katter när jag bytte fron MJAU till RC (på den tid jag gav torrfoder).

Vad ger du nu för tiden då när katterna äter burkmat? Hur mycket burkmat äter varje katt? Tanken har faktiskt slagit mig, att byta till burkmat. Men jag tänkte på den hundmat som finns på burk- innehåller nästan bara vatten :crazy:

Vad ger du nu för tiden då när katterna äter burkmat? Hur mycket burkmat äter varje katt? Tanken har faktiskt slagit mig, att byta till burkmat. Men jag tänkte på den hundmat som finns på burk- innehåller nästan bara vatten :crazy:

Jag BARFar mina katter dvs. de äter kött, ben och inälvor. Ibland ger jag burkmat och blir det MJAU (tetramaten). Innehåller burkmaten vatten? Ja. Kött och köttbiprodukter innehåller naturligt mycket vatten så mat rikt på detta kommer innehålla mycket vatten (såvida man inte torkar maten).

Liten spinoff, men sol, äter dina katter barfmaten med god aptit? Är den 'preparerad' på något vis?

Jag har nämligen flera gånger slagits av att till och med stallkatten (som käkar massa möss) totaldissar köttslamsor och annat, råda. Har ju erbjudit missarna det flera ggr när jag lagar mat. Honan som kräks äter det GÄRNA, siameshanen äter det (såklart, han är lätt knäpp vad gäller mat) inte och stallkatten totalratar det, nosar och går (simeashanen kan iaf tänka sig att leka med det..).

Och okej för korkade hanen (han äter alltså inte ens burkmat, eller torsk. Däremot är han galen i karl johansvamp och gravad lax.. ), men jag är väldigt förvånad att stall katten inte äter det? Däremot så alla katterna i princip klättrar på varandra för grillad kyckling, de blir som besatta. Men rå kyckling är helt ointressant.

Och jag har frestat med både slamsor, rent kött (file till och med), inälvsmat (hjärta, lever, njurar etc) men icke, kräkkatten äter det som sagt, men är inte direkt begistrad och skulle inte anstränga sig för att få det, och de andra fnyser. Och jag trodde ju att katter som ju är designade för att äta rått kött osv skulle föredra det?

Det är lite olika. En av katterna äter inte kyckling om man inte strör över lite jästtabletter eller blandar med hjärta. Kalkon är måttligt populärt och behöver i regel blandas med lever eller något annat gott, men i princip allting annat äter katterna utan problem.

Hade enorma problem att få över äldsta katten på BARF och det tog säkert 2 månader innan jag hade fått över henne helt på det och då med en hel del trixande (krossat torrfoder, jästtabletter och tonfisk).

Liknande trådar

Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Krålus
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Marvin
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
760
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur