mjällskorv med små små gula "löss"

squarepants

Trådstartare
idag när jag klappade min kanin upptäckte jag detta. vad kan det vara?
det var i en stor ring på ryggen, några cm i diameter.
pälsen faller av och under "mjölet" så var dt små äckliga kryp. (de syndes knappt, jag trodde det var skorvbitar med de rörde sig)
det var bar hud under, inga sår i det området.

ska självklart ringa vet imorgon, men ni kanske hade någon aning om vad det är.
pappa tänkte ringorm, men det brkar väl inte vara kryp?

Senast ändrad:
Sv: mjällskorv med små små gula "löss"

Hittade detta då jag trodde att min ena kanin hade nån typ av parasiter. Jag tror att mjällkvalster och kaninkvalster är samma sak, men är ej helt säker.

"Om kaninen har en kal fläck mellan skulderbladen, där det finns gulvita mjällflagor, har den troligen mjällkvalster. Mjällkvalster är inte ovanliga hos kaniner och vissa individer får dessa symptom i samband med fällning. Behandlas med Tiguspray, som finns att köpa på apoteket, eller annat preparat."

ringorm? jag vet inte riktigt hur det visar sig men iaf tänkte på ringen :D

tack för alla svar! :bow:
veterinären sa också att det måste vara mjällkvalster.
hur fasen sanerar man en kaninbur (avdelad i två) stor som en hästbox och helt i trä? :crazy: (tror inte det går att sopla, träet är för gammalt, då ruttnar nog hela alltet ihop)

Liknande trådar

Hästvård Häst med krustor i huden, små (2-3mm i diameter) runda sår i klungor mellan ganascherna, på halsen strax bakom och mellan frambenen...
2
Svar
22
· Visningar
2 906
Senast: sthu
·
V
Hästvård Lite info vad man kan vara uppmärksam på: Min ena häst började under försommaren att få som skorpor i huden, liksom små sår, man...
Svar
15
· Visningar
14 338
Senast: racerkorv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur