Mjällkvalster??

Cattis_E

Trådstartare
Det är så här att min innekanin (dvärgvädur) kliar sig lite från och till på öronen.
Han gör det inte jätteofta och absolut inte hela tiden.
Problemet är att jag nu tycker att han ser något tunnhårig ut på främre (platta) delen av öronen. Han är absolut inte kal eller så. Han är inte mjällig där eller någon annanstans vad jag kan se. Jag hittar inga kryp på honom.

Så tror ni att det i alla fall kan vara mjällkvalster eller något annat? Finns det något sätt att behandla det eller är det bäst att gå till veterinär för att ev. ta skrapprov?

Eller förekommer det helt enkelt kaniner som har rätt tunn päls på öronen? Tittade på en gammal bild på honom och såg att han var lite tunnpälsad på samma ställe öronen då med bara inte fullt lika mycket som nu. Frågan är ju då varför det är tunnare päls nu. Fäller de pälsen på öronen innan det kommer ny? Han brukar se lite lustig ut när han fäller på kroppen annars. Men jag har inte sett något på öronen förut.
Man ser liksom huden mellan pälsen. Det var det samt att jag sett honom klia sig lite oftare än "vanligt" jag reagerade på.

Min kanin (dvärgvädur) fäller ÖVERALLT på kroppen. Även på öronen. Då kan han få lite tunnare päls där.
Det är inte så att han är gammal och fått hormonförändring av något slag?? Det brukar innebära olika saker, mitt förra marsvin fick nån hormonförändring (förmodligen) när hon blev gammal, för hon gnagde av sig pälsen på vissa ställen men hade ingen ohyra eller så.
Så länge kaninen inte är skorvig eller har mjäll brukar det vangligtvis inte vara nån fara.
Håll bara lite koll på kaninen. Jag tror inte det är nån fara men är du orolig kan du ju alltid ringa en vet. och höra.

Han är 4 år.
Och jag kan inte hitta några tecken på ohyra i form av mjäll, kala fläckar eller skorvig hud. Som sagt bara lite tunn päls på öronen så man ser huden mellan hårstråna om man sitter framför buren tex.

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
568
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 784
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 260
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA
  • Västeråsträffstråden