Mjällig åring.

Eastwick

Trådstartare
Läste i andra trådar att mjäll kan bero på protein? Vad gör man då med en liten en som behöver sina proteiner? Idag äter han bokstavligen som en bok. :angel: Samma värden som för hans åldersgrupp i CP´s bok och är rund och fin på detta.

Han har ingen klåda, är blank som en spegel i pälsen och använder inte täcke. Däremot har han en ganska tjock och tät päls, ser lite ut som en igelkott. :D Man ser inte mjället förrän man börjar borsta men efter en omgång med piggborsten blir den vackra svartbruna färgen snarare grå... Trist!!

Någon som har tips och ideer?

Sv: Mjällig åring.

Är du säker på att det är mjäll? De flesta hästar med vinterpäls är rätt lortiga i "hårbotten" så här års... Mjäll brukar vara rätt flagigt, och ganska ljust.

Med det sagt så kan jag meddela att min shettis får mjäll av havre, men inte av Krafft, lusern eller Betfor.

Nejdå, det är helt klart mjäll, det är flagit och vitt, både stora och små flagor.

Han går just nu på fullfoder och jag har både pratat med foderrådgivaren (som skulle kolla upp) på företaget samt skickat mail men det verkar inte som om de vet vad fodret innehåller då de inte svarar... :devil:

Du läser att mjäll KAN bero på protein.... Alltså kan det finnas andra orsaker än proteinet ....

En väldigt mjällig häst i vårt stall visade sig efter ett träckprov vara full med blodmask.
Enda övriga symptom: åt skit i hagen.

Andra hästar med blodmask har haf fler symptom som trötta, näsblod, taskigt hull.

Har haft min häst sen han var 18 månader, han klarar inte en idag av en "normal" proteinkvot utan att bli bl.a. mjällig, han får även stora gallor.

Han har legat under tabellhästen i smrp under hela sin uppväxt, är idag 4 och jag kan lova dig att han har inte på något vis vuxit dålig eller blivit svagare eller nåt annat. De är individer och de klarar sig på mindre och mår oftast bättre då än vi kan tro. Han har i hela sitt liv mått allra bäst på en kvot runt 5.0, fin i hull och bra musklad.

Så jag skulle utan tvekan sänka för att se om det blir bättre, för hästen kommer inte få några men. Jag skulle även se över mineralerna och funakr inte det då skulle jag kolla upp om hästen kanske behöver byta foder och kolla upp maskstatus.

Träckprov är nyss taget och visade endast pyttelite blodmask så det kan jag räkna bort.

Jag får helt enkelt testa att sänka så får vi se vad som händer. Men... nästa dumma fråga, skall jag bara sänka proteinet eller både energi och protein?

Jag har de senaste åren räknat Mj för sig (han kräver det dubbla mot tabellhästen) och smrp för sig, sen får kvoten bli efter det och då har det hamnat på runt 5.0, +-0 lite.

Jaha... då skall vi se grovfodret har en kvot på 6,5 och totalt äter han just nu en kvot på 7,8 då borde jag kunna minska på kraftfodret rakt av bara inte sant?

Skulle testa att ta bort allt kraftfoder en period eftersom grovfodret har en så pass hög kvot, om hästen petar i sig tillräckligt av grovfodret förstås.

Vågar man verkligen det? Då brister ju både selen och lysin samt i mitt fall även fosfor.

Men han har stått på 2 kg kraftfoder förut så om jag minskar till 1 kg?

Han äter ca 9kg hösilage om dagen, lite svårt att avgöra hur mycket han äter i hagen men han får i sig 7 kg bara på kväll och natt.

Du får försöka ge tillskott på de brister som du vet uppstår.
Får han i sig tillräckligt med energi på sitt hösilage? Tuggbehovet tillfredsställt?
Du behöver ju inte ge ett kraftfoder som höjer kvoten, ge ett mera energirikt kraftfoder för att sänka kvoten istället om du vill testa en annan balans i foderstaten. Alternativt byt ut en del av hösilaget mot ett hösilage med lite lägre kvot för att se om det blir någon skillnad.

Vetegroddsolja är ett annat tips som brukar vara bra för mjällig hud.

Med den kvoten på hösilaget så skulle jag ge fri tillgång + lite betfor för att få i mineralerna och inget annat kraftfoder, fattas några mineraler så skulle jag höja de jag redan ger el. köpa tillskott och ge på det som fattas.

Skulle under en-två vecka dra ner på kraftfodret och höja hösilaget å sen försiktigt lägga till lite betfor som krubbskrammel med mineralerna.

Tackar alla för alla tips, hur lång tid kan man räkna med innan man ser skillnad om det nu är proteinet som är boven?

Inom en vecka bör det bli bättring och ju mer desto närmare hästens toleransnivå du kommer.

Berätta gärna hur det går.

Jaha, nu har det gått ett par veckor och jag minskade kraftfodret till ett kilo/dag och mjället är mycket bättre!! Tackar ödmjukast för alla tips och råd!

Liknande trådar

Katthälsa Varning för smärre roman! Hello everybody! I januari adopterade jag en gammal tant-katt, på nu nätta 14 år :D En katt som hastigt och...
Svar
12
· Visningar
7 333
Senast: Mumfie
·
Hästvård Min häst har väldigt tjock och lång man. Mitt på manen, från ett par dm upp från manken och någon dm ner från nacken, är undersidan av...
Svar
1
· Visningar
1 229
Hästvård Har en 1½ årig halvblodsflicka som är ruskigt mjällig precis överallt. I mankam, under vinterpälsen på i princip hela kroppen." Delar"...
Svar
5
· Visningar
1 106
Hästvård Min nya häst är så mjällig och ful i pälsen. När hon kom var hon i tävlingskondition och hade gått med täcke. Men även då var hon lite...
Svar
9
· Visningar
2 134
Senast: Piffpuffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd