Bounty

Trådstartare
Hej!

Min häst brukar få mugg under sommaren och när muggen sen går bort är det som massa fjäll över hela benet, det ser nästan ut som mjäll fast mycket större! Sedan mot sommaren, ibland redan på våren, dyker muggen upp igen.

Är det någon som haft liknande problem eller har något tips på hur jag ska behandla det mjälliknande? :)

Hej!

Min häst brukar få mugg under sommaren och när muggen sen går bort är det som massa fjäll över hela benet, det ser nästan ut som mjäll fast mycket större! Sedan mot sommaren, ibland redan på våren, dyker muggen upp igen.

Är det någon som haft liknande problem eller har något tips på hur jag ska behandla det mjälliknande? :)
Jag får två tankar och vet inte något är i närheten av att vara rätt för jag vet ju inte ens riktigt hur det ser ut.
Dels så om det kommer av svamp eller eksem så kan huden blir fjällig när det läker ut och problemet kommer tillbaka om man utsätter hästen för vad det nu är som orsakar det igen.
Dels om det är svullet så när svullnaden går ner brukar det yttersta hudlagret som blivit uttöjt av svullnaden flaga av i stora flagor.

det är inte lätt att se men det kan helt klart komma av att den är svullen. Det liksom töjer ut huden och när svullnaden går tillbaka något flagnar det yttersta skicket av. Lite som om man bränner sig i solen och fjällar.

Har du någon idé om vad jag kan göra för att få bort flagorna? Är det bara tvätta och återfukta/mjukgöra som gäller eller? :)

Hej!

Har precis samma problem. Har haft veterinären ute och han sa att det händer lätt att man tvättar det för mycket. Se till att hålla det rent och torrt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
535
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?