"mjäll" vid karleden

diabla

Trådstartare
Min häst har något konstigt på karlederna på bakhovarna som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Det ser ut som att pälsen har skavts bort och huden är bar och rosa och mjällig. det liksom flakar som det gör när man har mjäll. Han är inte varm men han är öm och vill helst inte att man ska ta på hans ben.

arab flugskimmel på 16 år. står i gräshage dygnet runt (vi bor i australien)

Vad kan det vara? vad ska jag göra åt det?

Sv: "mjäll" vid karleden

kan tilllägga att det inte är några sår eller skorpor, utan bara liksom torr mjällig rosa hud.

Har du testat att smörja med något mjukgörande? Typ Idomin salva?
Min häst har haft något liknande, försvann efter 1½ veckas smörjning med idomin, kom aldrig tillbaka.

Ngn form av mugg? Hade klippt pälsen runtom och smörjt med typ aleovera. Inte ngt super fett utan bara ngt som påskyndar länkandet. + spolat av med kallvatten och mjuk stråle ngn gång om dagen.

Vår får ngt liknande på sommaren om jag inte skyddar karlederna mot solen.
Börjar som kala mjälliga fläckar, kan bli mer muggliknande om det inte sköts om. Men det är torrt.
Jag har fått förklarat för mig att det är en form av mugg som utlöses av solen.

Jag brukar smörja med Idominsalva (numera förebyggande).
Den sitter bäst, och skyddar mot solen på den tunna huden i karlederna.
Har inte haft problem de senaste somrarna eftersom jag börjar smörja när pålle fällt klart och fått sin supertunna, nästan obefintliga päls i karlederna.

Måste tillägga att det är de vita benen som drabbar på min

växer johannesört i hagen? (vet inte ens om det finns i australien) det kan nämligen påverka ljuskänslighet

efter en snabb googling så stod det att johannes ört växer i typ hela världen, även i australien.

Då skulle jag dels smörja med idomin för att skydda mot solen och så skulle jag ta en promenad och leta efter johannesört och rensa bort allt som jag hittar.

lyckades inte lägga in länk men bildgoogla så ser man bra bilder.. Gula små blommor och stammen är ganska hård för att vara så tunn.. nästan som en liten buske ser den ut ibland

tack så mycket allihoppa!
det har varit soligt här varje dag i över en månad (är inte alls så underbart som det låter det är faktiskt jobbigt!) så det kan vara sol eksem eller solbränna. ska pröva med alovera och se vad som händer.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 620
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 572
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 940
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka