Mjäll i Manen

N

noomi

Är det någon som har behandlat mjäll i manen med bra resultat? Min häst fick det i månadsskiftet nov.-dec. och jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Vill inte tvätta med mjällschampo nu när det är så kallt ute.

Hörde att mjäll kan bero på brist på fleromättade aminosyror och att det skulle vara bra med sådant tillskott, typ linfröolja eller liknande. Någon som vet?

Foderstaten är för övrigt väl balanserad, och funkar bra.

Tacksam för tips!

Sv: Mjäll i Manen

Prova och sök på mjäll här på buke.

Men linfröolja har hjälpt flera, bla min häst. Jag kör med 3 msk i maten. Kan ta upp till 120 dagar innan man märker någon skillnad.

Tack för svaren, det verkar ju som att det hänger ihop med brist på någon aminosyra då. Ska testa någon av oljorna och se om det hjälper!

jag gav b-vitamin och groddolja,då blev det bättre på min.
även matolja sägs hjälpa

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 921
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 980
Hundhälsa Idag fick vi äntligen träffa en ortoped. En helt fantastisk sådan som var så fin mot min hund så att jag blir tårögd när jag tänker på...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 221
Senast: Luff
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 535
Senast: linda93
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar