Mjäll = brist på?

Mysaan

Trådstartare
Stallkompisens häst har fått mjäll och hon har för sig att hon hört vid något tillfälle att det beror på brist på något i foderstaten. Hon frågade mig och jag har aldrig hört det så jag frågar er.

Jag vet inte alls hur hennes foderstat ser ut men ni kanske har hört något liknande.

Sv: Mjäll = brist på?

ibland när hästarna e pågång å fälla så blir dom fula i pälsen. jag ger min lite foderjäst eller B-vitamin när det e pågång å hon blir mycket finare i pälsen!!

Kan bara säga att min shettis, som har varit väldigt mjällig och dammig tidigare om vintrarna, är mycket finare och blankare i år när hon fått ett tillskott av lucernpellets (1 kg) varje dag.

Det kan inte vara att hon är torr i skinnet? Då kan dom ju flaga, prova med olja och ett återfuktande schampo? :)

Är inte mjäll en svamp, med ett namn som låter som en thailänsk semesterort? Minns inte vad den hette, men visst är det en svamp?

Det är skillnad på mjäll och torr hårbotten, och kräver helt olika behandlingar. Har man torr hårbotten blir det inte bättre av att duscha, nästan tvärtom. Det känns bra ett tag, sen torkar det igen. Om jag vetat vad man kan göra hade jag testat på mig själv..

Jag har aldrig hört att det skulle hänga ihop med foderstaten? Men det är klart, man får ju finare hud och hår av bra och balanserad kost, antar det är lika för alla levande varelser (givetvis är kraven på kosten olika beroende på djurart).

Jo men jag vet att man inte ska duscha massa men det finns ju tex champon för torr hårbotten, samma för hästar :) Men detta verkar ju vara ett annat fall. Låt veterinär kolla och ta ett skrap prov, inga parasiter som orsakar detta?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
659
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 026
Senast: Jeps
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka