mj, protein i hö

heidi maria

Trådstartare
Hur är det nu då? Tappar höet i mj och protein när det lagras under vintern?
Har själv lärt mig att det inte gör det, utan att det i princip bara är vissa vitaminer som är färskvara, medan folk på stallet påstår att det tappar allt under vintern och det är därför hästarna tappar i hull framåt feb-mars.

Har ni någon bra källa att hänvisa till? Skulle gärna vilja läsa mer om ämnet.

Sv: mj, protein i hö

Hästfolk påstår så mycket ;). Gamla myter blir till sanningar som är nästintill omöjlig att döda.

Anledningen till att hästarna tappar hull framemot feb nångång är ju för att dom oftast stått på proteinunderskott en mycket lång tid. Sådant brukar visa sig då. Handlar oftast om folk som inte analyserar sitt hö.

Adrenochrome har rätt, ett vällagrat hö tappar inte näringsinnehåll.

Det är en långvarig brist (oftast protein...) som visar sig framåt senvintern.

Möjligen skulle mögel och andra organismer kunna förbruka vissa näringsämnen, men då är förmodligen höet otjänligt som hästmat i vilket fall som helst...

Och jag samstämmer med ovanstående.

Det som försvinner under lagring är vitaminer, så framåt vårkanten kan extra vitamintillskott behövas, och även om man använder fjolårshö.

Bra, ni verkar ha samma uppfattning som jag. Men vet ni några studier om hur lagring av hö påverkar? Vore intressant att ha något att häsnvisa till då det är svårt att påstå något och inte ha några belägg för det. Men det är klart, vart skulle fett, kolhydrater och aminosyror ta vägen från höet?

Titta på SLU:s hemsida där finns det mycket matnyttingt...(:D vad rolig man kan vara ibland)

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 321
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 782
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 023
Senast: Mustang
·
Foder & Strö jag vill ställa en fråga till just islandhäst kunniga, därför lägger jag tråden här. Varför ska man inte ge dem foder som har högt...
2
Svar
28
· Visningar
2 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp

Hästrelaterat