MJ med "sprutt" i

puppan2

Trådstartare
Jag har en häst som är lite flegmatiskt lagd (lite Ferdinand typ :-)). Han har inte så mycket egen motor utan man får försöka motivera honom hela tiden. Han täcker sitt underhållsbehov (65 MJ) med ensilage och prestationstillägget täcks med krossad havre. Jag skulle vilja ha tag i ett krafftfoder som väcker honom lite mer än vad havren gör. Han tränar och går msv hopp/dressyr. Har testat kraffts produkter men de somnar han av. Tittar nu på Eggersmann High Energy. Någon som har testat detta på en seg häst?? Någon som har tips på annat kraftfoder som kan väcka honom??
 
Sv: MJ med "sprutt" i

En häst som är lite loj av naturen är det jättesvårt att "fodra liv i", de bara är så ändå.

Men havre är väl det klassiska spruttfodret, om något. Har du testat att ge hel havre? Det kan göra skillnad.
 
Sv: MJ med "sprutt" i

Yes, jag har testat "vanlig" hel havre och även Mathilda havre (dvs Kraffts havre) och det ger inge nämnvärd skillnad.
Så du menar att jag måste dras med den här segproppen :D :D
 
Sv: MJ med "sprutt" i

Det kan ju helt enkelt vara så att det är hästens personlighet, och då lär du inte ha något annat val, tyvärr... :D

Det du bör undvika när du rider är är att bli tråkig, dvs sitt inte och rid varv på varv på en volt, utan gör saker HELA TIDEN. Det kan göra segproppar mer alerta.
 
Sv: MJ med "sprutt" i

Han är en riktig mysgubbe :) Han skulle helst vilja sitta i soffan framför tv'n och zappa hela tiden :D
Nej, nej...det går inte att sitta och nöta. Rider mest ut i naturen och jobbar honom för att få lite xtra energi.
 
Sv: MJ med "sprutt" i

Ska vi byta? :idea:
Jag får också sitta och jobba min häst hela tiden, men av precis motsatt anledning... :smirk:
 
Sv: MJ med "sprutt" i

Har tidigare fodrat men Red Mill`s musli.
Den var jättebra att "toppa" med.

Fibergi har ju en ny musli för sporthästar.
Kanske kan va nått.

Vet en elitryttare som fodrar med Hodson (osäker på namnet)
 
Sv: MJ med "sprutt" i

Min annars ganska lata pålla blev tokpigg på Fibergi Musli + hel havre..
Gav inte mer MJ än jag brukar, ändå blev hon heltussig.
 
Sv: MJ med "sprutt" i

Känner igen det där..vi kanske ska låta våra hästar ha en filmkväll ihop..det hade dom nog trivsts med..dom lata segpropparna, vi kan hyra hidalgo till dem....haha..visst e det hopplöst..min har alltid varit en såååån seeeeeeg en..bekväm rackare...:)Får oxå motivera honom hela tiden...har du nåt bra tips kanske, som får din pålle att vakna?vad har du för en föressten?ålder o så?kanske är släkt med min, verkar inte bättre..hahaha
 
Sv: MJ med "sprutt" i

Tips: Prasslande presenning som dyker upp kan få honom att springa fortare. Eller bockande busande hästar runt omkring. Eller åka på tävling....då blir det fart, för det är kul. Hoppa i veckorna är oxo kul...då kan man springa. Vita små ponnyer är lite konstiga så då blir det lite xtra fart :D I ridningen så är det en massa övergångar som gäller!
 
Sv: MJ med "sprutt" i

Jag vet inte om man i Sverige kan kopa bonor i sack. Kan man det? I sa fall ar det ett jattebra satt att pigga upp en latmask!! :)
Vanliga torkade/rostade bonor (utan tomatsas alltsa ;) ), ger en extra boost till hasten. Ge dock inte for mycket, for da kommer de rok ur oronen pa dem. Det finns ingen satt grans heller, sa man far borja med lite och sedan lagga till tills man har en hast som fungerar som man vill.
 
Sv: MJ med "sprutt" i

Jag har fått sprutt på min häst genom att fodra KRAFFT Energi - och HALLÅ vilken energi det blev !!!! :banana:
 
Sv: MJ med "sprutt" i

Bönor??? Det lät intressant, måste undersökas! Jag får laga ihop en chilli con carne till pållen :)
 
Sv: MJ med "sprutt" i

min hät är också en "ferdinand". jag har provat "alla" fodervarianter. det enda som funkar är att hålla honom smal o smärt och jobba upp en riktig kondition. många långa galloper..numera - smal o trimmad, är han faktiskt mycket bättre. jag vet ju inte hur din häst ser ut eller i vilken kondition du har han, men jag tycker att många lite slöare hästar ofta är överviktiga.. allt som oftast ser man hästägare ge massor av mat till sina slöa hästar, men det resulterar bara i att de blir stora o tunga..
 
Sv: MJ med "sprutt" i

Det där instämmer jag helt och fullt med. Han är mycket piggare när han är slimmad. Men just nu (innan tävlingssäsongen börjar) är han nog lite "mullig" och det gör nog sitt till vad gäller vakenheten.
 
Sv: MJ med "sprutt" i

Jag håller med dig.Ju bättre kondition hästen får dessto piggare blir dom. Min blir piggast EFTER en rejäl galopp..*knäpphäst*då har han kommit igång!;)Ju oftare slöisar rids,o med variation då såklart,ju piggare blir dom överlag!:)så nu e det hårdträning som gäller..haha..:)
 

Liknande trådar

A
Foder & Strö Just nu ger jag min häst Eggersmann High Energy och ungefär 1,5-2 liter lusern per dag. Detta fungerar väldigt bra på honom, men...
Svar
10
· Visningar
1 201
Senast: attsy
·
Foder & Strö Lillkillen var, enligt mig som gärna vill ha dem lite på plus hellre än lite på minus sett på skalan inom normalhull, lite för...
Svar
12
· Visningar
1 149
C
Foder & Strö Har en pålle på 21 år som i hela sitt liv fått stora mängder kraftfoder och inte så jättemkt grovfoder. Eftersom han var tävlingshäst i...
Svar
12
· Visningar
1 066
Senast: grimman
·
Foder & Strö Fått höanalysen av en kompis, som önskar hjälp, & som vanligt frågar jag om hjälp här. Hon har fått tag på ett mkt bra hö.. Ts 84%...
Svar
3
· Visningar
1 006
Senast: Arabis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp