B

BJÖRKIS

Vad hade ni lagt en 3-årig arabgaloppör (hingst) på för Mj-behov?
Han tränar 5 dagar i veckan, varierande i skog och på liten rundbana. Konditionstränar 2 dagar i veeckan, skogsrundor med 2,4 km canter 2 dagar i veckan och 1 snabbjobb.
Har idag en kvot på 7.2 men jag tycker han tunnat ut och magen hans börjar svälla. Kan det vara så att den höga kvoten gör att han har svårt att tillgodose sig maten, det krävs ju som sagt vad Mj för att bryta ner Protein. Provade för några månader sedan att lägga ner honom på runt 6 men det gick inte, han föll ur direkt och sedan dess har jag haft svårt att få tillbaka honom i samma skick.
 
Har räknat ut en ny foderstat åt honom, la honom på 86 Mj med en kvot på 6,59. Nu återstår bara återigen en väntan för att se resultat. Det brukar visa sig inom någon/några veckor.
 
ska bli kul o se hur länge din häst håller och om den alls kommer att orka springa in nogra pengar.me den lilla kraftfodergivan så kommer du inte långt.ta hjälp av någon som vet istälet för att labba själv.de du har e en häst på elitnivå
 
Står det någonstans hur mycket kraftfoder hästen får??? :confused:

Jag måste vara blind i så fall. :angel:

Jessica
 
:confused:
Öhh, ursäkta mig. Vad menar du? Skulle väldigt gärna vilja ha ett utförligt svar på ditt kränkande inlägg! Denna "lilla" häst kvalade nyligen på mkt goda tiden 1,10.1 och vad jag vet är han den enda 3-åring i Sverigen denna säsong som gjort så bra tid. Ta gärna reda på mer fakta innan du harklar ur dig saker, tack.
 
Skulle vilja ha din åsikt Jessica angående denna foderstat:
Hö = 8 kg
Betfor = 0,6 kg
Krafft Havre = 0,6 kg
Vetekli = 0,6 kg
Biomineraler (Biofarm) = 2 mått/dag

Detta ger:
86,9 Mj (Behov 85,79)
573,4 SmbRp (Behov 514,74)
41,68 Ca (Behov 38,5)
27,28 P (Behov 25,28)
12,9 Mg (Behov 12,8)

Mj/SmbRp kvot = 6,59
Ca/P kvot = 1,52
Ca/Mg kvot = 3,2

De går ute dygnet runt i gräshage, dock finns där inte mkt till bete då jag valt att fodra med stråfoder istället för att ha koll på hur mycket de stoppar i sig.
Kommer in på box nattetid en vecka innan löp.

Vad anser du?
 
Jag vet inte om detta kan hjälpa dig något men...
Jag har ett arab sto i samma vikt klass men 10år...
Hon ligget på 90mj och 556smbrp. Om jag lägger henne under detta så magrar hon bort på ett par veckor.
Hon arbetar inte lika mycket som din.
Vi tränar dressyr L:C/L:B nivå ca 3dagar/vecka . Uteritter resten av veckan och ibland så skuttar vi över lite hinder och dessa pass är av varierande arbetsgrad och en vilodag.
 
Nu är det inte så att hingsten ser ut som en fiolsträng, han har jättefin musklad rygg, bogar och ser inte på något sätt anskrämlig ut.
Det som bekyrmar mig är att han succesivt börjat svälla om magen och tappa något i vikt, en anledning till hans viktminskning tror jag beror på att "damerna" började brunsta för en månad sedan, han började fatta att han va hingst. Han är inte sådan att han springer som en galning fram och tillbaka vid staketet, han stod mest och brummade. Leka kan man göra med lillbrorsan istället, mycket roligare!

Svårt det här med att veta vilket Mj-behov man kan tänkas lägga honom på.
 
Det jag vet är att hingstar har ca 10% högre behov än ston och valacker bara för att "finnas till".
 
Jo, det vet jag redan. Så det är inräknat. Hästen är i normala fall inte särskilt svårfödd.
 
oj va du ökat på med kraftfoder för en elithäst som desutom går ute hela dygnet(slösa energi).en del hästar behöve mer än behovssifror
 
Om man tittar på kraftfodret kontra kvtoterna så verkar du ha ett bra hö.

Hur hög är kvoten i höet? Vill han äta mer hö?

Om det bara är hull du vill ha upp så skulle jag nog ge lite mer hö om han vill ha, annars kan du ju öka på havren lite till.

Verkar det däremot som om han faller ur muskelmässigt så är det nog mer protein som behövs. Kanske lite soja eller krafft protein om du inte vill byta ut havren mot något "kraftigare".

En annan sak jag kom att tänka på är att foderstaten inte innehåller något e-vitamin- och/eller selentillskott. Det kan ju vara något att tillsätta eftersom det hjälper musklerna att utvecklas.

mvh Jessica
 
Denna "lilla" häst kvalade nyligen på mkt goda tiden 1,10.1 och vad jag vet är han den enda 3-åring i Sverigen denna säsong som gjort så bra tid. Ta gärna reda på mer fakta innan du harklar ur dig saker, tack.

Hur många 3 års araber har kvalat i år?
 
Vad är det med dig?! Varför så grinig?
Jag har haft hästen sedan föl och han har alltid varit lättgödd, inga mängder kraftfoder. Dessutom lägger jag pengar på ett BRA grovfoder, just för att slippa hålla på att klabba med kraftfoder, vilket för hästen är helt onödigt om man har bra värden på sitt stråfoder.
Känns ganska meningslöst att svara på dina inlägg eftersom du ändå är så snorkig!
Hästen började tappa hull när stona började brunsta och sedan dess har jag inte fått tillbaka honom i ursprungsskick.
 

Liknande trådar

C
Foder & Strö Hade tänkt få ihop en riktigt bra foderstat till mina pållar i höst (om nu analysvärdena på höt är någorlunda). I våras hade jag ett...
Svar
8
· Visningar
1 269
Senast: Coffeaclub
·
L
Foder & Strö Nu har jag alltså fått fram höanalysen till höet min häst går på 80% av året. Jag är ingen höjdare på det här med foderstater utan...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: Lord Owen
·
L
Foder & Strö Har räknat foderstat på min pålle nu. Värde på hö: ts 84% smb g/kg foder 28 MJ/kg foder 7,0 Ca g/kg foder 2,3 P g/kg foder 1,4 Mg...
Svar
17
· Visningar
939
Senast: Lindi
·
F
Foder & Strö Det gäller en ungponny, welsh av cobtyp (sekt C) som blir C-ponny. Född 2001, är nu ca 131-132 hög, lär bli ca 135-136. Hon går på...
Svar
3
· Visningar
722
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Utställnings frågor
  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp