Mitt sto har blivit med ett kalv-föl!

T

Thuja

Faktiskt var det sant..iallafall några timmar igår! Glömde fota med det var SÅ sött! Så här gick det till då hon adopterade en kalv:
Sambon har mjölkkor och hästarna gick i samma hage som dem igår. Vanligtvis struntar hästar och kor i varandra och håller sig långt ifrån varandra. Sambon skulle ta in kossorna och mjölka dem då han fick se att en liten kalv fötts utomhus av en ko. Han skulle gå fram och lyfta in kalven men då attackerade mitt sto honom! Öronen bak och så cirkulerade hon runt sitt lilla kalv-föl precis som han vore ett riktigt föl. Ko-morsan hade inte en chans utan lunkade in i lagården för att bli mjölkad. Sambon fick ge upp, en ilsken adoptiv-morsa leker man inte med! Senare kom jag hem från jobbet o fick i uppdrag att försöka få in kalven till sin riktiga mamma.

Mitt sto betädde sig precis som hon gjort då hon haft föl. Gick runt runt kalven, buffade på honom så han skulle resa sig och slickade hans päls (ursött!) Dia fick han dock inte
Jag fick komma fram och under noga uppsikt fick jag ta in kalven i lagården och stänga dörren. Mitt sto stannade kvar ute och gnäggade efter honom. Jag blev lite orolig att hon skulle börja sparka och försöka ta sig in men efter ca 1 timme verkade kalv-fölet vara glömt!

Skönt att vi åker till hingsten nu i helgen så hon får ett RIKTIGT föl!! ;)
:rofl:

Wow, vad häftigt!

Undrar hur det kom sig att stoet tog sig an kalven från början? Kon kanske var tagen och inte orkade slicka snabbt, så att kalven verkade övergiven, eller var det stoet som tog kommandot och kalvnappade den nyfödde?

Våra ston och unghästar går alltid med amkor+deras kalvar på sommarbete. Hästar (iallafall de vuxna) är väldigt dominanta gentemot kossorna, så hon vågade nog inte kämpa för sin kalv mot en häst.
Fast våra hästar och kor verkar gilla varandra. De ligger huller om buller när det är vilotid och håller sig oftast intill varandra även om korna har stor respekt för hästarna.
Förra sommaren hade vi två ettårshingstar som gick med en stor flock kor och de låg alltid mitt i kalvhögen med några beskyddande kor runt om. :)
Sedan gillar alla unghästar att jaga ungdjuren lite, men även tvärtom. De ser ut att ha kul båda sorterna. :)

Jag hade en gång en islandsvalack som gick med våra amkor.
Han gjorde likadant, knyckte kalvarna mitt framför morsorna när de var nyfödda.
Det gick bra att ha dom ihop om kalven väl var nåt dygn, men var Leiri med vid kalvningen tog han över direkt.

Kul att höra! Jag trodde att korna kanske var jämnstarka (menar inte i muskelstyrka) med hästarna just för att modersinstinkterna drog igång. Men jag minns sedan jag var yngre att korna hade respekt för hästarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 069
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar