Mitt sto har blivit ett monster...

diamonia

Trådstartare
Lägger den här tråden här då jag vill höra erfarenheter från de som fött upp många föl.

Mitt sto, 173 cm hög har efter att fölet föddes förvandlats till ett monster. Jag kan knappt fånga henne i boxen, hon riskerar att trampa på fölet i sin iver att beskydda honom, hon har huggt mig i axeln, ute i hagen är det näst intill omöjligt att komma dem nära, hon blir galen om någon av de andra hästarna ens tittar åt deras håll.

Fölet är en normal social liten kille, nu 21 dgr gammal. Han börjar komma fram utan henne för att kolla läget och bli kliad.

Stoet är förstföderska och jag förstår att hon alldeles säkert i grunden är osäker. Vi fick en ny häst i stallet som oroar henne samt att den lille fick förstoppning så jag ställde stoet på gången för att försöka få igång hans mage.

Som det är nu så tvekar jag att släppa dem på bete för då kommer jag förlora chansen att hantera den lille varje dag. Tvekar oxå att släppa in andra hästar till dem, stoet kommer ge sig på den som kommer nära.

Idag satte jag på stoet en grimma med en snörstump i så får hon ha den även inne så jag har lite bättre chans att fånga henne.

När vänder detta? Jag kämpar på och hanterar dem trots hennes humör för fölet inte "smittas" av hennes sätt att bemöta msk och hästar.

Jag har fött upp och hanterat flertalet föl innan men det här är helt galet. Hon är ju trots allt 173 cm och det blir rätt obehagligt även om man är fullkomligt lugn och trygg tillsammans med hästar.
 
Jag undrar lite över hur stora hagar du har till hästarna? Själv upplever jag att ju större hage (helst flera hektar) ju lugnare och enklare går det att släppa ihop stoet med föl och resten av flocken.
Olika ston har olika lång tid för hur länge de vill hålla sig undan med sitt föl. Jag har haft ston som inte blanda sig med resten innan fölet varit en månad men också ston som gärna går med flocken från dag ett.
 
Ett sådan sto hade vi också. Fy bubblan vad jobbigt det var. Jag hade hoppas att det bara var en gång ho betedde sig så överbeskyddande. Tyvärr var hennes 3dje föl lika hemskt för henne. Slutade med att hon sparkade min mamma helt provocerande så då lovade jag mig själv att hon aldrig mer sklle få föl. Vi kan inte riskera våra liv.
Hon släpptes ut på bete och det blev bättre speciellt när fölet blev mer självständigt och hade andra föl att hänga md struntade han i mammans hysteri runt honom. Men vi hanterade honom knappt den första tiden utan blev framåt hösten. Idag 3 år senare är han en fantastiskt häst, super snäll i alla lägen. Modern var fortsatt knepig och såldes sedan.
 

Liknande trådar

Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
513
Senast: Görel
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
913
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 430
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp