Mitt sto går catwalk!

Extrosia

Trådstartare
Igår när min kompis skulle rida "mitt" sto (jag ville se henne från marken) så när vi gick ut till ridbanan så gick hon i kors med frambenen, riktigt extremt vissa steg.

Vi ringde ägaren till henne och frågade om hon gjort så förut. Hon berättade att hon kunde göra det om hon ansträngt sig mycket eller stått ett tag.

I förrgår red jag henne ett ganska långt pass, ca 70-80 min. Med mycket skrittpauser. Hon kändes jätte fräsch och arbetade riktigt bra. Innan det så stod hon i 2 dagar. Men är riden regelbundet med 2 dagars vila i veckan.

Vi tog av sadeln och hon satte upp barbacka. Och då försvann det nästan helt. Idag var det samma sak, men inte lite mycket kors som igår, plockade även idag av sadeln och red barbacka och hon jobbade jätte bra i skritten, ville inte trava eller galoppera ifall det kan vara något.

Hade igår och idag två olika sadlar, båda är utprovade och varav den ena köptes in förra veckan.

Hade även ut en veterinär som kollade igenom hela henne förra måndagen och hon kunde inte hitta något. utan hon är fräsch och fin.

Är det någon som har vart med om det här tidigare som kan veta varför hon gör så? Jag är lite nojig att jag kanske red henne för hårt ändå fasten jag tog många skrittpauser på lång tygel.

Sv: Mitt sto går catwalk!

Eftersom det försvann när sadeln åkte av så skulle jag först och främst kolla så att sadeln låg riktigt. Kanske har ni sadlat för långt fram bara så att sadeln legat på bogbladen och stört hästen så pass så att hon inte vill lägga ut steget riktigt?

ang överansträngning beror det ju på vad ni har gjort? Har ni setat och nött runt runt på ridbanan i 80 minuter,eller har ni varit ut i skogen? Längden på ridtiden säger ingenting om ni överansträngt henne eller inte. Går ju inte att jämföra ett dressyrpass med en "kravlös" uteritt i ansträngning,trots samma minuter.

Senast ändrad:

kan vara, men jag är väldigt noga med att lägga sadeln rätt. Men ska vara extra noga imorgon och se om det är någon skillnad.

det var på ridbanan, men inte bara runtruntruntrunt. utan mycket bommar, olika linjer osv. Hon är lite speciell så det går ibland inte att rida ut på henne, och absolut inte ensam. Men hon har mycket huvud så vi gör mycket saker som hon tycker är kul, annars har jag inte en snäll häst ;) Men av den tiden så var det kanske 30 minuter skritt. Hon var svettigare än vanligt efter ett pass, men inte så hon löddrade, utan det var mellan benen och på halsen, och hon är en häst som har väldigt enkelt att svettas.

En tanke jag haft är om hon kan ha haft träningsvärk i ryggen, eftersom hon har börjat jobba med ryggen på ett helt annat sätt sen jag fick nya sadeln. Och därför avlastar ryggen när sadeln är på genom att korsa frambenen?

En stallkompis häst gjorde det och det var att hon hade sadlat för långt fram. Så fort hon drog bak sadeln gick han som vanligt.

Kompisens häst gjorde det och vi hittade skav precis i armhålan typ efter ljorden. Så kolla ljorden också, testa att dra fram frambenen efter att ni sadlat för att räta ut eventuella veck som kan bli. Kan ju vara en sån simpel sak också :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
910
Senast: Buck
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär kanske kommer låta jätte dumt men jag vill skriva lite om i tisdags. Och det som hände då var att jag försökte att ta själv mord...
2
Svar
27
· Visningar
2 592
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III