Mitt sto betäckt av valack!

L

lolly

Min häst har blivit betäckt av en valack! troligen första gången. Hon är 15 år.
För några veckor sedan släpptes en äldre valack in i sommarhagen och han har nyss fullbordat flera ggr betäckning. Det riskerar väl knappast att bli föl men vad säger ni som har kunskap? Finns det risker att låta dem gå kvar tillsammans eller är det bara att strunta i så länge mitt sto inte blir irriterad? Det finns ytterligare en valack och ett sto i samma sommarhage. Den andra valacken tillåter inga närmanden till mitt sto när han är i hagen. Detta hände när han var ute ur hagen med sin ryttare.:grin:

Sv: Mitt sto betäckt av valack!

Gå in på avel och läs om valackbetäckningar så får du en bra grund.
Kortfattat så är det stora skaderisker på både sto och valack samt stora infektionsrisker på stoet.
En betäckande valack har inget i en hage där det går ston att göra.

Det kan bli såna sjuka skader så du anar inte. Jag hade aldrig! verkligen aldrig velat ha mitt sto med en valack som betäcker. :o

Se till att separera hästarna omedelbart. Som flera skrivit så är det dels en stor skaderisk på bägge hästarna, dels kan ditt sto få allvarliga infektioner.

Separera hästarna. Det är stor risk för skador och infektioner.
Finns även risk vid vanlig hingstbetäckning.. ex. min hästs mamma har aldrig kunnat bli riden (hann inte ens bli inriden) för att hon gick undan vid betäckning och hingsten lyckades skada hennes rygg. Vad jag förstod på ägaren så har hon någon slags vridning som gör att hon aldrig kan bli riden. Dock har hon inte ont utav det och klarar av livet som avelssto.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 430
Senast: Cornelia
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 920
Senast: Efwa
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 939
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar