Mitt sto är skumt

P

pikoon

Hejsan!

Har mitt 8 åriga sto ute på foder hos en tjej som nyligen fått föl (en annan hästs föl).. allt har funkat kanon ända tills den lilla kom.. det går inte att ha dom ute tillsammans för hon plöjer igenom hagen och ska jaga honom.. i stallet skriker hon och håller på så fort hon ser honom. Vi misstänker att dom tagit hennes senaste föl för tidigt av henne.. aldrig varit med om nåt liknande. Jag vet inte så mycket om hennes bakgrund då hon är import från Holland.. är det någon som varit med om något liknande eller hört nåt? Varför beter hon sig såhär? Är han borta så är hon som vanligt.. skit skumt.

Tacksam för svar! :)

Sv: Mitt sto är skumt

Vi försökte idag släppa ihop ett sto med vårat sto och föl. Det gick inte.
Hon sparkade mot fölet och jagade honom. Han fick inte gå till sin mamma.
Jag gjorde precis en tråd om det på avel. Jag tycker det verkar vara så konstigt beteende mot ett föl.

Det är inte så skumt för vissa ston kan helt enkelt inte vara ihop med andra ston med föl. I ditt fall låter det som om ditt sto är vad som ibland kallas för fölsjuk. Det hon försöker göra är att stjäla fölet och ha det som sitt eget.
Detta bettende behöver inte ha något som helst med att göra hur hon haft det tidigare vid ev egna föl. Det här kan inträffa även med ston som inte haft eget föl innan. För vissa går det över med tiden för andra gör det de aldrig. Det brukar vara något vanligare hos ston som inte är uppfödda flock. Men i en större flock är det också ett beteende som inte accepteras av ledarhästen. Dessa ston som stjäl föl brukar då själv jagas bort från flocken. Men har bara ett mindre antal hästar ihop så är istället risken stor att fölet eller/och någon annan häst kommer till skada.

Min erfarenhet är att ca 10 % av de ston jag har haft här hemma på något sätt haft detta problemet. Så jag släpper aldrig ett sto som jag inte känner väl ihop med mina fölston med föl.

Det är inte så skumt för vissa ston kan helt enkelt inte vara ihop med andra ston med föl. I ditt fall låter det som om ditt sto är vad som ibland kallas för fölsjuk. Det hon försöker göra är att stjäla fölet och ha det som sitt eget.
Detta bettende behöver inte ha något som helst med att göra hur hon haft det tidigare vid ev egna föl. Det här kan inträffa även med ston som inte haft eget föl innan. För vissa går det över med tiden för andra gör det de aldrig. Det brukar vara något vanligare hos ston som inte är uppfödda flock. Men i en större flock är det också ett beteende som inte accepteras av ledarhästen. Dessa ston som stjäl föl brukar då själv jagas bort från flocken. Men har bara ett mindre antal hästar ihop så är istället risken stor att fölet eller/och någon annan häst kommer till skada.

Min erfarenhet är att ca 10 % av de ston jag har haft här hemma på något sätt haft detta problemet. Så jag släpper aldrig ett sto som jag inte känner väl ihop med mina fölston med föl.

Det låter vettigt det du säger, hon går i egen hage, men springer igenom. Så nu kan dom inte vara ute samtidigt.. det är bra el på hagarna osv men hon skiter i det. Kommer hon in i stallet och ser honom så skriker hon och vill gå fram till honom. Men som sagt är han borta är hon som vanligt. Hon ska sätta honom på ett bete nu istället tills stoet lugnat sig.

Bara en reflektion på det du skriver om att det är ett beteende som inte accepteras av ledarhästen: Bekanta råkade ut för detta i sommar, men det var just ledarstoet som försökte stjäla fölet. Trots att hon hade eget föl.

Fölets mamma är väldigt ranglåg, men vi kände oss ändå överaskade av detta problem :/ Ledarstoet är väldigt befäst i sin position och har aldrig gjort så förr.

*kl*
mitt sto stod å hummade och ropade på grannens föl.. tänkte tillslut kliva igenom trådarna. grannens sto gick emellan och försökte gömma fölet på andra sidan av sig.

hon fick gå i trähage ett tag så hon såg fortfarande fölis på håll.

efter ett tag så provade vi att släppa i gräshagen bredvid grannen igen, dom hade juh ropat lite ibland även från trähagen. när min dam släpptes i hagen sprang hon raka vägen till staketet å hummade, då kom de andra stoet travande med den lilla på släp och puttade fam fölis så min kunde ta sig en rejäl titt.

när vi fick hem en 1 års hings nu i sommar skrek hon efter honom de försa dagarna, gick knappt att göra annat än leda henne till å från hagen sen rätt va de va så glömde hon bort honom.

konstiga djur vi har. men det är väl de som är tjusningen i de hela.

Bara en reflektion på det du skriver om att det är ett beteende som inte accepteras av ledarhästen: Bekanta råkade ut för detta i sommar, men det var just ledarstoet som försökte stjäla fölet. Trots att hon hade eget föl.

Fölets mamma är väldigt ranglåg, men vi kände oss ändå överaskade av detta problem :/ Ledarstoet är väldigt befäst i sin position och har aldrig gjort så förr.

Det finns ju alltid undantag från allt, själv har sett en ledarhingst i en frigående flock upprepade gånger köra bort ett sto som försökte ta ett föl som inte var hennes. Slutade med att stoet till sist fick kasta sig genom ett staket. Så fort hon var borta så var flocken och hingsten lugna och harmoniska.

Ja, jag betvivlar inte ett dugg att det verkligen är såhär. Som sagt, vi var minst sagt överraskade att detta inträffade med tanke på hur stabilt stoet varit innan. Men alla kan väl få en knäpp... :P

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 301
Senast: Blyger
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka