Mitt sto är dräktigt, ev. men tvillingar?

Presto

Trådstartare
Hej! Jag är skitglad!! Jag kom precis hem från vet. med mitt sto där dom bekräftade att hon var dräktig!! Hon är på dygn 17 nu :)

Jag har absolut ingen erfarenhet av ultraljud eller dräktighet över huvud taget. Som tur är finns det massa snälla männsikor som har lovat att hjälpa mig :love:

Men iaf på ultraljudet var det jag, vet o en assistent. Vet kunnde inte känna så mycket med handen i min ponnyn då Presto var förliten så vet ultraljudade direkt. Först tyckte dom att dom såg något men var yttest tveksamma, dom trodde inte det kunde vara ett 17 dagar gammalt föl. Sen "hittade" dom ett föl :bump::bump: Både vet o assistenten var mer än 100% säkra på att det var en liten fölis! MEn dom var fundersamma på det första dom hittade, dom trodde att det ev. kunde vara en cysta (stavning?), en liten sådan. Eller så kunnde det vara en tvilling. Dom tyckte att vi skulle komma tillbaka om drygt en vecka då dom skulle kunna fastställa om det var ett föl eller inte.

Pappa tycker inte vi ska åka in igen (alltså nästa vecka, men senare ska vi ju in igen). Visst en tvilling kan vara mindre utvecklad, men inte så tidigt, utan det kommer senare. Dessutom tycker pappa att det är bättre att hon får tvillingar ist för att riskera att båda försvinner genom att spräcka en (men det är ju stor risk att hon tappar fölen om man inte spräcker den ena). Presto har fått 3 föl tidigare och jag tror aldrig hon har fått tvillinar innan (alltså så dom spräckt en).
Men jag och mamma vill till vet igen så vi kan vara helt säkra. Och det är mamma och jag som betsämmer :devil::angel:

Men vad tror ni att det är? Cysta eller föl eller något helt annat? Kan dom vara så olika utvecklade så tidigt?

Hoppas ni fattade något, är både jätteglad o fundersam :p

Tacksam för många svar ;)

Sv: Mitt sto är dräktigt, ev. men tvillingar?

Det är helt omöjligt att svara på vad det andra var här. Men jag skulle absolut åka in igen om någon vecka för desto tidigare desto bättre. Visst finns det riska att hon resorberar båda men jag skulle inte chansa om det är tvillingar, tyvärr. Hoppas att det löser sig, så får du uppdatera sedan...

ja.. vet. tyckte vi skulle åka in när fölet är mellan 24-30dygn..

Då sa hon att man kunnde se hjärtrytm (stavning?) på fölet. Och om "det andra" var lika litet som innan så är det en cysta. Men hon ville inte utesluta en tvilling, isf är det den vi klämmer.

Jag hade gjort en kontroll till som veterinären vill. I det här fallet kan den vara viktigare än en på 30 dygn. Dels för att om det är tvilling så ska den bort så fort som möjligt och dels för att om det är tvillingar finns risken att bägge försvinner och då är dags för ny betäckning om man vill föl i år.

Sedan är ju risken för att stoets liv är fara vid en tvillingfödsel betydligt större än att man mister ett foster vid klämning eller UL.

Vi ska ringa kliniken och se om dom har en ny tid på fredag (dygn 24).

var det en cysta eller tvillingar?

Nu har jag precis kommit hem från vet igen. Nu är det dygn 27.

Min ponny är väldigt liten och hon var väldigt spänd, det hjälpte knappt med mat och inte med brems heller. Dom ville inte ge henne lugnande.

Iaf det veterinären såg var att cystan/tvillingen hade blivit mindre. Så antingen är det en cysta som blivit mindre, eller en tvilling som Presto håller på att resorbera (stavning?).

"fölet" däremot hade inte växt mycket och vet kunde inte se någon hjärtrytm. Så nu funderar hon på om det också är en cysta.

Assistenten bokade in oss på en tid på torsdag för att kolla. Men jag fattar inte varför. Om "fölet" knappt växt på 10dagar, tror dom då att det ska ha blivit tillräckligt stort på 3dagar då? eller är det så dom tänker? Jag slår vad om att dom inte kommer vara säkra då heller, och ge oss en ny tid igen... (kliniken är känd för att boka in massa onödiga återbesök mm.)

Men av olika anledningar funderar jag på att byta klinik. Men om jag gör det får den nya kliniken tillgång till bilderna som har tagits nu och gången innan? Det borde dom väl få. Eller är det bättre att använda samma veterinär hela tiden, jag menar hon har ju sett det IRL...

Jag får prata med mamma när hon kommer hem, jag vet verkligen inte vad jag ska göra, jag som var uberglad över en fölis :(

Det känns lite onödigt att åka in om 3dagar, dom kommer ju ändå inte se någon förändrig. Men dom ville ha det så tidigt som möjligt om vi skulle skicka Presto till hingsten igen. Men det är också det att man inte ser på Presto om hon är brunstig eller inte...

Funderar på att skita i allt och hoppas på det bästa, hon lär ju inte få tvillingar i alla fall. Det är bara att vi har lagt ut så mycket pengar på att få henne dräktig, skulle vara synd att skita i allt.

Usch vad jobbigt allt blev nu :(

någon som vill dela med sig av tankar och ideer om det hela?

Förstår att det känns jättetråkigt just nu.
Min första tanke var att det är bra att det inte var tvillingar. Men det är väldigt ledsamt om det inte ens finns en. Är det 2 cystor så förvårar det tyvärr för framtida dräktigheter, men det är def inte omöjligt. Mitt ena hbl sto hade många cystor förra året o tog sig direkt. Men i år vill hon sig inte.
Jag tycker att om ni vill ha föl nästa år så ska ni åka o kolla igen, för att kunna åka o betäcka om sedan.
Jag skulle inte bara vänta o se om det dyker upp ett föl för man behöver veta hur man ska fodra stoet. Hon ska ju även sprutas mot både stelkramp o abortvirus.
Men ni kan ju alltid ta ett blodprov om några månader o få veta om hon är dräktig trots allt.
Hur ni än gör så lycka till!!!

Men när tycker du vi ska in och kolla igen? Jag tycker det bli bra om 1-2veckor och inte 3dagar.

Hon ska få sin 3:e spruta i grundvaccinationen nu denna månaden, stelkramp och influensa. När ska man vaccinera mot abort virus?

okej, hur lätt är det att hästarna får det eller vad man ska säga. Mina kompisar vaccinerar aldrig sina hästar mot abortvirus och alla har fått fina föl...

Självklart ska jag vaccinera Presto

Men när tycker ni att jag ska åka in med henne igen till vet.? Det var ju assistenten som bokade tiden, när jag pratade med vet. sa hon att det bara var och ringa om det inte passade osv. Ska jag vänta 1-2veckor? Mamma vill iaf vänta en vecka...

Men när tycker du vi ska in och kolla igen? Jag tycker det bli bra om 1-2veckor och inte 3dagar.

Men om hon inte är dräktig och du åker in så sent så missar du ju en brunst, om hon nu ens kommer i brunst av sig själv.
Lyd du veterinären/assistenten.

Jag håller med CK. Vetten säger ju inte 3 dygn för att krångla med dig eller tjäna pengar utan för att hon vill hjälpa dig få en dräktig häst. Åker ni senare så missar ni en ev brunst o får då vänta ännu längre för ombetäckning.
MEN ska ni inte betäcka om ifall hon inte är dräktig...då kan du ju vänta ett tag om du vill innan du dräktighetsundersöker henne igen.

Liknande trådar

Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 766
Senast: Packipim
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 271
Senast: WildHorse
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 488
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 363
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka