mitt shettis sto låg död i hagen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare matador
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 781

matador

Trådstartare
Idag när jag kollade till mina hästar så upptäckte jag att ett sto saknades, gick runt i hagen och letade och fann henne död.

För två månader sen så fick hon ett dött föl, med ett enklare felläge, vi fick inte ut fölet men veterinären kom och tryckte tillbaka ett framben, och drog sen ut fölet.

Kan hon ha fått nån invärtes skada som visat sig först nu? ja helt chockartat var det i alla fall.

Sv: mitt shettis sto låg död i hagen

Jag skulle nog gissa på varfylld livmoder...

Har en bekant som förlorade sitt sto för några år sedan. Hon hade ett svårt felläge men man fick ut fölungen - som mot alla odds faktiskt levde! Stoet fick antibiotika ett tag, men det räckte nog inte. Dagen efter det att fölet togs bort från henne (han var mer än ett halvår då) så hittades stoet döende i hagen. Obduktionen visade på mååååånga liter var i livmodern...

Åhh, fy vad tråkigt när sådant händer... tröste kramar till er!

AMEO:

Berätta mer om detta med var i livmodern. jag har bara hört talas om att det förekommer, men hittar inte ngn litteratur angående det.

Vet du hur vanligt det är(efter kastningar/jobbiga förlossningar)?
Bör man ALLTID behandla ett sto med antibiotika vid en sådan eventuell händelse i förebyggande syfte?

Borde man inte se på hästens allmäntillstånd långt innan den dör att något är fel om den har liter med var i livmodern.
Feber, smärta, matvägran osv.... Verkar ju jättekonstigt om man skulle ha så dålig koll att hästen kan dö av litervis med var.

Beklagar verkligen. Ska du obducera?
Verkade stoet som om det svettats?
Kan ev vara tarmomvidning som brustit. Kan gå fort.

Borde man inte se på hästens allmäntillstånd långt innan den dör att något är fel om den har liter med var i livmodern.
Feber, smärta, matvägran osv.... Verkar ju jättekonstigt om man skulle ha så dålig koll att hästen kan dö av litervis med var.

Jag vet av erfarenhet att den typen av infektioner isoleras och sällan påverkar stoets allmäntillstånd. Stoet kan ha 10 liter var och gå svår hoppning utan problem. Så jag instämmer i din undran, faktiskt. Kanske hade infektionen i så fall spridit sig till andra organ? Hur som helst borde det ha synts några tecken på allmäninfektion.

Vi hade ett sto med varfylld livmoder. Detta upptäcktes på hingststation, och var inget som syntes på stoet. Hon hade dessutom normala brunster.
Det man kan säga om allmäntillståndet är att det syntes efteråt, att hon hade varit påverkad av infektionen. När hon kom hem från stationen var hon mindre bukig än innan, och vid ridning arbetade hon betydligt rakare.

Ok...
Jag har hört att de kan ha lite var. och vara i princip symptomsfria med det en längre tid.
Men så mkt att de dör av det???

Oj vad trist. Hoppas ni får veta vad det var, då är det lite lättare att förstå..
Kram U

AMEO:

Berätta mer om detta med var i livmodern. jag har bara hört talas om att det förekommer, men hittar inte ngn litteratur angående det.

Vet du hur vanligt det är(efter kastningar/jobbiga förlossningar)?
Bör man ALLTID behandla ett sto med antibiotika vid en sådan eventuell händelse i förebyggande syfte?
Jag kan faktiskt inte mer om just detta...
Men jag vet att jag fick en flaska tetracyklin-nånting att ge en dos till mina tackor när jag fått rätta fellägen på dem - jag hade massor med såna problem när jag fick lamm förra året (finns tråd på andra djur om det). Fast huruvida detta hjälper är det egentligen ingen som vet, veterinärerna gör väldigt olika.

Eftersom jag var med vid delningen av det aktuella stoet och hennes föl så kan jag säja att hon inte var nämnvärt allmänpåverkad, men de hade tänkt boka en tid för att kolla upp henne senare den veckan för att de hade sett flytningar hos henne... De hann inte så långt :crazy:

Det var alltså mitt sto som dog, och efter fölningen i juni så fick hon förebyggande penicillin och metacam i 10 dagar för infektion och ev. förlossningsfång.

Hon har aldrig tempat eller visat sjukdomstecken, inte heller flytning eller nedsatt aptit.

Hon var brunstig nån dag innan, dom går ju på bete och dan innan var hon som vanligt, och sen bara borta.

Avföring hade gått ur henne som såg normal ut, inga tecken på nån kamp där hon låg på sida i gräset.

Vi har grävt ner henne och kommer inte att obducera, det kostar massor av tusenlappar här där vi bor och dom finns inte.

Det var ett litet ministo som hade fått diplom som treåring, 2 levande föl sen tidigare.

Sen finns ju en möjlighet att hon blivit ormbiten? men tycker ju då att huvet borde varit svällt.

En vän förlorade sitt föl av just ett ormbett för någon månad sedan.
Jag var där "när det hände"- bettet tog i halsen starx innan ansätttningen till huvudet.
Det svulnade väldigt fort upp, och efter en halvtimme var huden så spänd att den var sprickfärdig.
Området var så stort som 40X40 cm ungefär.
trots snabb veterinärinsats så tvingades helsingborg avliva den lilla ungefär ett halvt dygn efter bettet...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 044
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 807
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 653
Senast: Skjøldur
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 033
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka