Mitt prickiga barn

Mirre

Trådstartare
Rasmus har massa röda prickar över hela kroppen.
Det började i ansiktet och har sedan snabbt spridit sig, inga sjuksymptom i övrigt. Kollade på 1177 men hittade inget som kunde stämma in på det, han har ju ingen feber, snuva eller någonting.
Är väl att han varit lite sämre på att äta och lite kinkig. Men så blir han när han får tänder också.

Det verkar inte klia något, han är som vanligt.
Någon med någon idé om vad det kan vara?
Vi har ingen ny tvål, tvättmedel eller något sådant heller, solkrämen kanske men den har vi använt länge nu. Då borde han ju reagerat direkt tycker jag.

Sv: Mitt prickiga barn

Mycket möjligt att det är, tänkte avvakta idag och se hur det utvecklas.
Det är ju väldigt varmt nu, men kan man få det över hela kroppen så? Han hade mycket prickar på rumpan. Han har dock varit lätt klädd, skyddas från solen osv.
Men visst det är ändå 40+ i solen här nu

Senast ändrad:

Är det mer prickar på rumpan än på resten av kroppen? Började det med prickar på rumpan? I sådana fall kan det vara stjärtfluss (yes, halsfluss i rumpan).

Sonen fick stjärtfluss i vintras och det började med prickar på rumpan och de spred sig. Han var även ilsket röd runt anus. Sjuksköterskan som kollade honom hade noll koll, men läkaren var snabb med diagnos och behandling (antibiotika).

Våra barn har inte haft feber eller så när de hade vattkoppor heller. De behöver inte ha det.

Jag fick en jättebra länk av någon med bilder på alla prickar, men jag hittar den inte nu.

Har ni badat i någon sjö/hav? Algblomningen är på gång och ialla fall jag är superkänslig och brukar få utslag långt innan proverna visar att det är "farligt"... Men överlag så brukar barn kunna få röda prickar av det mesta känns det som... Virus i kroppen kan ge röda prickar utan att det behöver ge feber, vi har testat det här hemma... ;)

Mycket möjligt att det är, tänkte avvakta idag och se hur det utvecklas.
Det är ju väldigt varmt nu, men kan man få det över hela kroppen så? Han hade mycket prickar på rumpan. Han har dock varit lätt klädd, skyddas från solen osv.
Men visst det är ändå 40+ i solen här nu

Jag får värmeutslag precis överallt. Just igår kväll upptäckte jag att jag har fått ett gäng över rumpan som inte kliar något särskilt men de jag får runt nacke och hals kliar något så infernaliskt.

Det som funkar för mig är kylbalsam och sval dusch. Inte nödvändigtvis i den ordningen, förstås :)

Jo det är mest prickar där blöjan suttit sas, på resten av kroppen såg det bättre ut idag. Men på rumpa osv har han som små upphöjda blippar med en hård skorpa på. Verkar inte klia något dock, han hade inga prickar igår morse utan det kom senare. Tror inte det började på just rumpan.

Vi har inte badat i någon sjö eller så.

Hur länge kan värmeutslag vara kvar?
Känns ju som det kunde stämma, eftersom han har mest där det blir som varmast sas. Vi har samma blöjor som alltid.

Kan han reagerat på nåt han ätit och sedan fått störst reaktion sas på rumpan eftersom det blir varmt av blöjan?

Värmeutslag kan sitta kvar tills huden har varit i normal temperatur några timmar. På sonen när han var liten så var det kylbalsam och svala duschar som gällde för annars hade han värmeutslag över hela kroppen jämt när det var varmt eller om han hade haft för varmt på sig eller svettats på vintern t.ex om han hade åkt pulka och blivit varm.

Liknande trådar

Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 381
Senast: Petrow90
·
Kropp & Själ Hade ytterst lite feber i måndags kväll, men inte mer än så. Har väl lite svårare att svälja än annars och minimalt halsont. Inga andra...
Svar
1
· Visningar
13 836
Senast: Saeta
·
Kropp & Själ Ja, vad är det för skit jag har? För mer än två veckor sen fick ja ont i halsen. Bara lite, kunde äta o så utan problem. Nu för lite...
Svar
10
· Visningar
2 311
Senast: Linnea F
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 671
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar