Mitt och ditt

LucyShow

Trådstartare
Bor och har hästen på en gård där det också finns en verksamhet som emellanåt har öppet hus och visar hur man tillverkar en produkt. De som har verksamheten gör avspärrningar och visar med tex marschaller hur folk ska ta sig in till denna visning. Inga problem med dem alltså.

MEN igår var det visning och då jag inte var klar i stallet var det tänt men dörren i princip helt stängd. Går iväg några minuter och kommer tillbaka till ett stall fullt av familjer som klappar hästar!! Jag förklarar att det öppna huset inte inkluderar stallet och får till svar att "lilla Lisa ääälskar hästar över allt annat". Övervägde snabbt om jag skulle fråga var mannen bodde och sedan dyka upp i hans garage och fingra på bilen/racercykeln eller vad nu som står där och säga när han förmodligen undrade vad jag gjorde i hans garage "jag ääälskar bilar/cyklar osv"?! Valde dock att demonstrativt skjutsa folk i riktning mot dörren. Vad är det som gör att folk tror att man har djur så de och deras barn ska ha ett mini zoo att gå till utan lov ?! För att inte tala om vad som hänt om Hungriga Harry bitit lilla Lisa? Jag får krupp!
 
Många är idag inte vana vid djur och jag upplever att det ofta är sådana föräldrar som låter barnen springa fram vind för våg till främmande djur. De har nämligen aldrig reflekterat över att hästen/hunden/katten/geten/valfritt djur kan bitas eller sparkas eller på annat vis göra barnet illa. Vad man ska göra vet jag tyvärr inte :confused:
 
Jag brukar säga att hästen bits/sparkar/inte är van vid barn/hundar(en av mina tre jagar hundar) och att de får klappa på egen risk. Någon gång har någon frågat om ridning, då har jag sagt att de ska vända sig till en ridskola som har försäkringar om barnet blir skadat vilket jag inte har.
 
Jag är mest upprörd över att de tycker det är ok att gå förbi avspärrningar och öppna dörrar till någon annans egendom. Som sagt tror inte pappan uppskattar att jag går in i hans garage och fingrar på hans bil...ångrar nu att jag inte frågade..hade varit ett spännande söndagsäventyr!
 
Tog du upp detta med den som är ansvarig för öppet hus kvällarna? Torde ligga i deras bästa intresse och ag antar även ansvar att besökarna inte befinner sig där dom inte ska vara.
 
Håller med om att det tillhör allmänt hyfs och vett att fråga innan man går in i ett stall eller klappar en häst, men jag tycker samtigt att man som hästägare har ett ansvar för att bjuda till och låta intresserade få titta och klappa under ordnade former. Varför inte vänligt förklara att du uppskattat om de frågade om lov, förklara varför och låt sedan barnen kela en stund m lämplig häst. Det är lycka för ett barn att få smeka en mjuk hästmule. Min första hästkärlek var bondens arbetshäst och jag är evigt tacksam att han lät den lilla tjejen från stan få ta lite av hans arbetsdag emellanåt!
 
Jag tycker nog inte att man som hästägare i ett privatstall har ett ansvar att bjuda till så andra ska få klappa häst. Det finns ridskolor man kan åka till om man vill klappa. :) Folk behöver lära sig att man inte har rätt att klampa runt överallt utan lov.
 
har trots 15 år med häst på gård med företag/verkstad så har jag aldrig sett ngt problem med att folk går och klappar hästarna i stallet utan att jag är där. mest då hästarna inte går in fören kl 11-12 på natten :p.
i hagarna är det ju en sak, lite svårt att reglera när man inte är där.
är oftare att folk genar genom stallet... är jag där så brukar jag be dem att gå runt om huset. håller alltid stalldörren mot gården stängd då vissa kunder envisas med att parkera där istället för att köra ner till verkstaden.

är man ute och rider och det är t ex barn med så får man ofta frågan om klappa/ rida :meh:.
inte låtit ngn göra det än, och kommer inte göra det heller.

hade jag varit ts så hade jag satt upp en PRIVAT skylt på dörren.
från gården så ser man inte riktigt att mitt stall är ett stall, liten dörr och är sammanbyggt med boningshuset.
från gödselhögen så är det såklart stall-aktigt, men göms ngt från vägen. är mest folk som följt med pappa genom stallet ut mot verkstaden som envisas med att göra det sen också så fort dörren står öppen.
 
Om du pratar med dom som äger gården så kanske dom kan bistå med en "privat" skylt att ha på stalldörren. Det tror jag kan hjälpa till en hel del.
Sen kan jag hålla med om att dom barn som är vana vid djur oftare frågar om det är okey att klappa/mata osv. Medan andra bara gör och frågar lite under tiden typ...
 
Jag är själv inte någon "people-person" och uppskattar verkligen inte att hitta främlingar i stall eller hagar. Det måste få vara upp till var och en om man vill bjuda på sin häst/hund/traktor/motorcykel/vad nu andra gillar att pilla på. Att folk står utanför hagen och klappar är ju inte mycket att säga något om, men är de inne i hagen eller matar säger jag ifrån på skarpen. (Man kommer absolut ingenstans genom våra hagar, så det finns ingen anledning att vara där). Många verkar ju anse djur som någon slags allmän egendom, som finns till enbart för att klappas och matas. :meh: Dock tycker jag det känns onödigt att vara otrevlig, man kan vara bestämd och tydlig utan att vara otrevlig. "Obehöriga äga ej tillträde" kan ju också vara en idé som skylt?
 
Finns en liten skyllt där det står att det är förbjudet för obehöriga att vistas i hagar o stall. Nordpost har den.
Med vänlig hälsning
pudlan
 
Att gå in i andras stall är aldrig okej, om någon kom in så i stallet hemma så hade jag frågat om dom tycker det är okej om jag kommer och bara klampar in i deras hus.

Om barn frågar när jag rider om dom får klappa så beror det på hästen och jag ber alltid barnen fråga sina föräldrar först.
4 av hästarna jag har/haft är det två som älskar att stå och bli klappade ju fler ju bättre enligt dom, en som inte tyckte om det och en jag inte vet än men tror hon kommer tycka om det.
 
Jag har väldigt svårt att förstå varför mina hästar ska vara några klappobjekt för barn som kommer förbi.

Förutom att jag inte vet var de har varit tidigare och vilka smittor de ev kan föra med sig (gäller särskilt då jag har dräktigt sto) så är ju jag inte försäkrad på samma sätt som en ridskola. Att jag hakar upp mig på detta med försäkringar är för att jag har sett hästovana göra väldigt tokiga saker som hade kunnat gå riktigt illa. Min gammelhäst är dessutom inte försäkrad alls så det finns inget incident eller annat som träder in vid eventuell skada.
 
Jag gillar inte heller att okända (och framförallt oinbjudna) går in i stallet eller klappar på mina hästar. När jag bodde hemma så kunde det hända att man fick syn på folk som stod och matade hästarna osv, och hos oss syns inte hagen från vägen utan man måste verkligen gå IN på gården, innanför byggnaderna, och det har jag ingen förståelse för -varför skulle det vara ok?

Vi har tex haft okända tonåringar som var inne i hagarna och "skötte" (lyfte ben m.m.) en knappt hanterad unghäst som vid tidpunkten var rätt snabb i fötterna... inte bra.

Och att jag inte gillar det är av samma anledningar som tidigare nämnts -säkerhet, smittor osv. Och jag har inget minizoo....
 
Jag har väldigt svårt att förstå varför mina hästar ska vara några klappobjekt för barn som kommer förbi.

Förutom att jag inte vet var de har varit tidigare och vilka smittor de ev kan föra med sig (gäller särskilt då jag har dräktigt sto) så är ju jag inte försäkrad på samma sätt som en ridskola. Att jag hakar upp mig på detta med försäkringar är för att jag har sett hästovana göra väldigt tokiga saker som hade kunnat gå riktigt illa. Min gammelhäst är dessutom inte försäkrad alls så det finns inget incident eller annat som träder in vid eventuell skada.
Exakt. Och i mitt fall hästar i sport som i vissa fall är totalt olämpliga för barn att klappa (t ex hingstar) och jag är lika lite som du sugen på att hålla häst för att andra barn ska få komma dit objudna och klappa. Å andra sidan hade jag inte uppskattat att hitta dem i min soffa klappandes min katt. Trespassing är ett bra ord som inte riktigt finns på svenska.
 
Blir lite ledsen över den 'ogina' inställning som skymtar fram här. Om vi hästälskare förväntar oss förståelse från omvärlden - t ex hänsyn från bilister och cyklister, tolerans för hästskit på vägar och stigar, inte bli utskällda om vi kilar in för att köpa en liter mjölk i ridbyxor etc, så gör vi nog klokt i att låta icke-hästmönniskor få uppleva lite mjuk mule och varm hästhals ....
 
Blir lite ledsen över den 'ogina' inställning som skymtar fram här. Om vi hästälskare förväntar oss förståelse från omvärlden - t ex hänsyn från bilister och cyklister, tolerans för hästskit på vägar och stigar, inte bli utskällda om vi kilar in för att köpa en liter mjölk i ridbyxor etc, så gör vi nog klokt i att låta icke-hästmönniskor få uppleva lite mjuk mule och varm hästhals ....
Men folk kan ju faktiskt fråga först och inte bara klampa in i någons stall olovandes. TS skriver ju dessutom att hon har hästar som är olämpliga för klapp-och-mys med barn. Vad händer den dagen någon blir skadad?
Vill man klappa snälla hästar kan man vända sig till en ridskola där det finns både lämpliga hästar, utbildad personal och försäkringar.
 

Liknande trådar

B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
11 926
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp