Mitt marsvin har en knöl

Z

zacke94

:confused: Vad är det för något?? jag har klämt lite och det kommer ut var :/:eek:

jag ska nog ta den till en vetrinär,. elr?

Hur mycket kan det kosta ungefär ?

och mitt andra marsvin har också en knöl som vi inte vet vad det är,
några förslag?
'
så snart ska jag till vetrinärn med två marsvin, :mad:

Tacksam för svar

//zacke94

Sv: Mitt marsvin har en knöl

Abcess kanske? Kläm inte hur som helst iaf, öppnas den inåt kan det leda till blodförgiftning.

Men ja, åk till veterinär. En abcess kan man sköta själv men det är lite osmidigt att göra det om man inte ens vet att det är en sån, än mindre hur man bär sig åt. Om det är en abcess så kommer du få sköta en del rengöring själv tills det är läkt men veterinären kan tömma den och visa hur du ska göra tills den läkt helt. Har för mig att det krävs antibiotika i vissa fall också men är inte helt säker på det, men hur som helst så måste du ju till vetten om det behövs.

Pris beror på veterinären, det kan variera rejält. Det är bara att ringa och fråga.

En knöl kan vara mycket

Jag misstänkte en fettknöl på ett marsvin som nu tyvärr inte finns längre. Den växte fort och innan vi fått tid hos veterinären (då hade det gått över 1 mnd) så var den stor som en pingisboll:eek:

Det visade sig dock vara en tumör och jag trodde det var sista dagen för min lilla gris. Men veterinären föreslog att operera bort den och jag tvekade inte. Allt gick bra och det blev inga komplikationer. Han levde ett obehindrat resterande liv tack och lov.

pris varierar kraftigt.
När jag var där på undersökning första gången tog de 250 kr
Operationen kostade 500 kr (de kunde inte ta mer sa de för då valde folk att avliva istället)

En knöl kan vara mycket ja men mig veterligen brukar inte tumörer eller fettknölar spricka och vara fulla av var utan då brukar det röra sig om en abcess. Fast som jag skrev så vet man aldrig helt säkert om man inte kan sånt där och har sett knölen ifråga, därför borde hon åka till vet.

Jikes! Vad var det för veterinär? Var den bra?
Letar för tillfället bra veterinärer som kan tänkas vara lite billigare än här då de jag alltid gått till höjt priserna groteskt mycket och är det inget akut eller så så kan man ju alltid sätta sig på tåget till någon annan liksom.

Neeej då, inte alls OT :angel: :D

Ja, jag håller med om att det är en bra idé att uppsöka veterinär, för en knöl kan vara mycket och de kan dessutom växa mycket fort och orsaka inre skador på ett sånt litet djur.

Operationen utfördes av smådjurskliniken i Askersund av Ann Thorén.
Hon sägs vara skicklig så jag litar på det. Dock så prktiserade jag en vecka där under höstadiet och gillade inte hur de snackade skit om olika patienters ägare och skämtade om katter som skulle avlivas:smirk:
Men jag tror hon är skicklig. Såret läkte fint utan några problem.

Skulle uppskatta att Askersund ligger ca 25 mil från Borlänge (för du bor där väl?) så det är ju en bit faktiskt men det går ju säkert att få tag på tågbiljett t/r för 300-400 kr och då tjänar man kanske på det ändå om veterinären du brukar gå till är dyr.

Det är svårt det där med priser. Det kan verkligen variera kraftigt och jag blev väldigt positivt överraskad över att archimedes (marsvin) operation inte kostade mer. Och samtidigt om man kollar på priset jag fick betala när dom undersökte han första gången( stack hål för att kolla vad som fanns i) så är inte operationspriset rimligt. Men som sagt så förklarade hon att om de skulle ha högre pris så avlivas många djur i onödan! Väldigt vettig tanke tycker jag!:idea:

Ja det är en bra bit, men alltid bra att veta ifall att det inte går att åka till någon närmare någon gång :)

Låter som ett väldgt vettigt resonemang ja! :bow:

Tack för alla svar, jag ska boka tid oss veterinären,.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Nu orkar jag inge mer. Nu är 4 av 5 djur hemma sjuka och behöver veterinärvård. Hundarna är såklart jobbigast när dom är dåliga. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 971
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden