Mitt dräktiga sto dricker otroliga mängder?

Lazy Lady

Trådstartare
Som rubriken säger, mitt dräktiga sto (quarter) har börjat dricka mängder. Mer än dubbelt så mycket som hon brukar göra "odräktig":confused:
Hon har gått ca 150dygn och det syns tydligt vad hon gjorde i våras:o:p

Har googlat som en galning men hittar inget angående detta.. Hon har druckit lite mer än vanligt hela sommaren men nu den senaste veckan kan hon inte dricka sej otörstig? Hon slabbar i sej 2rejäla baljor på ca 50liter på dagen och 1hink på 20liter på natten. Normalt för henne har varit ca 45-50liter.

Bör jag vara orolig? Ska till vet imorgon med min andra häst imorgon så jag ska passa på att rådfråga honom då. Men jag tänkte ifall någon har någon idé:)

/LL

Sv: Mitt dräktiga sto dricker otroliga mängder?

Du ska inte vara orolig, du ska vara glad:D Det är jättebra att hon dricker mycket.:)

Tror inte det behöver vara något fel på din häst, men håll lite koll på henne.

Är hon förresten svart ?:idea: & eller har det varit ganska varmt ? Låter kanske konstigt, men svarta hästar blir oerhört mycket varmare än de med övriga färger under soliga dagar. Jag vet ett svart sto som under senare delen av dräktigheten också drack dubbelt så mycket som övriga hästar av samma storlek, dock minus fölmage...:)

Nope hon är raka motsatsen, palomino:)
Men jag håller järnkoll på henne! Hennes första föl så man är en liten aning nojjig:D

/LL

Mitt sto föla nu i sommras men drack också otroliga mängder under dräcktigheten. Var första för henne och mig så ja var så nojig att ja tog ut veterinären. Han kunde bara konstatera att hon var hur frisk som helst och att de var vanligt så ja kunde vara lugn :D

Ni har inte börjat ge hö nyligen? Pållarna i "mitt" stall har börjat slurpa i sig bra mycket mer vatten nu - och framförallt min som har satt bautapäls redan och blir varm av noll o ingenting.

Hej:)
Nej hon har ätit hö hela sommaren, drog på sej en skada (skadade sej på elrep) på betäckningsstationen så hon har gått i liten hage och varit inne på nätterna hela tiden.
Hon är väldigt pigg och glad i övrigt:)

När mitt sto var dräktigt så drack hon minst dubbelt upp med. Hon dricker mycket i vanliga fall, har alltid en spann i boxen trots vattenkopp så hon kan dricka obehindrat och under dräktigheten drack hon två stora spänner varje natt. Funderade faktiskt aldrig på om det var ovanligt eller inte..

hrrm, jag är också dräktig och har varit mycket mer törstig under graviditeten än innan, så ja vi ston kan bli såna :D :p

Min dam fick sitt första föl ifjol och drack då som du säger MASSOR! Utöver fri tillgång ute så drack hon ur sin (dagligt överfyllda) 20-liters hink så att den var tom på morgonen. Nu är hon dräktig igen och går fortfarande ute på bete med badkar, så det är inte så lätt att kolla hur mycket hon dricker just nu. Men i vinter har jag införskaffat mig en hink till så att hon kan drick uppåt 40 liter om hon så skulle vilja! ;)

Tänkte inte så mycket på det just då, men när hon i vintras knappt drack 5 liter/natt så började man ju fundera.. :angel:

Liknande trådar

I
Hästvård Har en liten undran, och innan jag själv får ett ångestanfall vill jag bara höra vad ni tror detta kan vara. (Klinik kommer ringas)...
Svar
14
· Visningar
2 344
Senast: Zipp2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka