Mitt årliga sommardilemma!

emma-vsm

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt, flytta den annars.

Jag har en tävlingshäst av grövre halvblodstyp. Tävlar fälttävlan och är alltså igång under hela sommaren.
Mitt problem är att han har så himla lätt för att lägga på sig. Han blir riktigt ponnyfet. Han går bara ute halva dygnet, står inne dag eller natt, och går inte på bete, dock har vi stora gräshagar, som han går i både vinter och sommar. Blir han överviktig frestar det på hans ben. ( blev tom tillsagd av vetrinären förra året)
Förra sommaren fick han gå delvis i minihage utan sällskap, vilket han mådde dåligt över, alltså är detta inte ett alternativ. Han mår heller inte bra över att stå inne mer.
Så, nu har jag funderat på om munkorg är det minst grymma alternativet. Någon som har erfarenhet? Då får han ändå gå ute med kompisar men får inte i sig samma mängd gräs.

Jag har också svårt att flytta honom till ett magrare bete över sommaren.
Tacksam för råd!

/Emma
 
Sv: Mitt årliga sommardilemma!

tycker åxå att munkorg är det snällaste allternativet, eller en sån där som begränsar gräsätandet...
 
Sv: Mitt årliga sommardilemma!

tjock.jpg



Jak er tjock
 
Sv: Mitt årliga sommardilemma!

Ja, det är en sån som släpper igenom några strån som jag har tänkt mig.
Brukar dom vänja sig skapligt snabbt?
 
Sv: Mitt årliga sommardilemma!

Munkorgen funkar inte på stora hästar som inte ska svälta.
Kan du inte ta dit andra hästar/ kor som äter upp det mesta?

Ta bort kraftfodret o ge bara yttepytte fjolårshö när han står inne.
Han kommer att bli på hugget även när du rider.
 
Sv: Mitt årliga sommardilemma!

varför funkar den inte? går han ute halva dygnet och pillar i sig gräs så borde han väl få i sig lagom mycket?
 
Sv: Mitt årliga sommardilemma!

Varför funkar munkorgen inte på stora hästar?

Vi har inte många hästar i stallet, och jag har min häst inhyrd så jag kan inte bestämma allt själv. Jag får byta hage om jag vill, men det är ungefär samma bete i alla vinterhagarna.
 
Sv: Mitt årliga sommardilemma!

jag har ingen erfarenhet av dom men det borde inte vara några problem. finns det ingen annan tävlingshäst som inte får bli tjock som din kan gå me i en hage utan gräs? eller en fångponny eller nått?
 
Sv: Mitt årliga sommardilemma!

Den varianten Gr....gard som jag köpte förra sommaren kunde min häst inte äta alls med.
Visst skulle han banta men inte svält.
En ponny som är fet får nog i sig tillräckligt men inte en stor häst.

Den modellen var ändå bättre än andra som jag har sett. En hade bara ett litet hål i mitten på ca. 2 cm.

Om gräset är långt så får den inte i sig ngt, möjligtvis på en gräsmatta.

Att ha den på några timmar hjälper inte heller. då de faktiskt inte äter hela dagen när det finns gott om bete.

Varför inte reglera resten av dygnet, när han står på box?
 
Sv: Mitt årliga sommardilemma!

tyvärr inte. Det står bara unghästar, fölmärrar och en pensionär i samma stall, och dessutom är alla fullblod. Vi har ingen hage med mindre bete, förutom minihagen då.
 
Sv: Mitt årliga sommardilemma!

Jo jag skulle kunna testa, dock tror jag att det är gräset och inte grovfodret som gör honom fet (och loj).
 
Sv: Mitt årliga sommardilemma!

Finns en tråd om dessa munkorgar för inte så länge sedan, där även en egengjord förevisades med mall och allt.
 
Sv: Mitt årliga sommardilemma!

men om du har munkorg med ätmöjlighet på på dagen och hö i boxen på natten då? han kan ju i alla fall få i sig lite gräs. du märker ju ganska fort hur mycket hö du behöver ge inne. har du möjlighet kan du ju kanske ta ut honom å ge han nått kilo hö. eller beta han för hand. då vet du ju på ett ungefär hur mycket han får i sig.
 
Sv: Mitt årliga sommardilemma!

Ja, det var så jag tänkte. Grovfoder får han morgon och kväll eftersom han står inne halva dygnet.
Jag ska nog prova iallafall, det är värt ett försök. Så länge han inte lider av den så..
 
Sv: Mitt årliga sommardilemma!

Det är som att släppa in barnet i godisbutiken med förtejpad mun.

Då är det snällare att släppa den i en paddock utan gräs.
Att de blir bukiga av gräs är ju för att det innehåller så mkt. vtn.
Det går snabbt ner vid ridning.

Emma. Kan inte de andra hästarna beta av först.x
 
Sv: Mitt årliga sommardilemma!

precis. och om han blir tjoch är det bara att minska på höt lite och om han blir smal så öka. de blir säkert bra=)
 
Sv: Mitt årliga sommardilemma!

Hästarna går 2 och 2 i ganska stora hagar. 5 hästar i stallet varav en går ensam. Jag ska kolla om det är någon skillnad i den andra hagen där det också går två, den är något mindre. Dock växer det snabbare än vad dom äter, tror jag.

Vi har en paddock, men den ligger ca 500m bort, in i skogen, så där skulle han inte se någon av de andra hästarna.
 
Sv: Mitt årliga sommardilemma!

:confused: :confused: :confused: Ursäkta mig men var det dummaste jag hört (iaf idag). Bättre att ha möjlighet att tugga så många timmar som möjligt, må vara lite. Än att gå i dammig liten hage med fodring 4, 5, 6, .... ggr om dagen.


Jag skulle nog hägnat in mindre hage där gräset har chans att växa men att hästen håller det kort. Kompletterat med hö.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
Foder & Strö Alltså. Det är varmaste hösten i mannaminne. Jag och mina hästar är bosatta i Västnanland och det har inte varit många frostnätter här...
Svar
10
· Visningar
1 292
Senast: imba
·
Hästvård Vill ventilera om det är flera som tänker som mig gällande fång. Våra hästar hade förgiftningsfång för 2 år sedan. 25 grader på dagen o...
Svar
1
· Visningar
794
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp