Missuppfattningar angående abortvirus!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nobbeled
  • Startdatum Startdatum
N

Nobbeled

2004-01-29 skrev jag ett inlägg om abortvirus.

Mitt ena sto hade då antikroppar mot abortvirus. Hade oxå en unghingst som var dålig men det var "bara" en infektion. Det visade sig att ingen av mina andra hästar hade några antikroppar.

2004 föddes 2 friska fölungar och tyvärr ett par tvillingar som inte klarade sig! Men ingen abortvirus!

Nu 2005-04-01 har folk plötsligt fått för sig att mitt stall har virusabort........

Kolla läget innan ni sprider rykten som faktiskt drabbar mig som uppfödare!!!!

Tack och lov att det finns vettiga personer som kollar upp läget innan hysterin sprider sig!

Lill / Stall Nöbbeled (SOM INTE HAR ABORTVIRUS PÅ SINA HÄSTAR!!)

Sv: Missuppfattningar angående abortvirus!!

Men herregud, hur puckade är folk egentligen? Klart man kollar upp saker innan man tror något. Stackare.

Stackars dig!

Okunniga människor finns det tyvärr överallt :smirk: Däremot borde man kunna begära att dom tänker lite mera innan dom tar upp en gammal historia!

Den största anledningen till ryktesspridning är okunskap.

Sedan finns det faktist ett stort antal hästägare som lägger locket på vid misstanke av virusabort.

Som i sin tur sprider misstankar i omgivningen.

Om alla som har misstanke eller ÄR drabbade av denna sjukdom gick ut offentligt och sa som det var så skulle inte "laviner" rulla som dom gör nu.

När vi själva fick ett dödfött föl som visade positivt vid första provet så gick vi ut och varnade via hemsida, via ASVT, till alla berörda stuterier och alla hästägare i vårt stall.
Vi isolerade gården och ingen fick komma hem till oss.
Vi satte upp varningsskyltar.
Så hade vi gården i karantän tills andra provsvaret kom, som var negativt.
Och karensen släpptes.

Men när jag ringde upp berörda stuterier så sa samtliga att dom mycket sällan (läs i stort sett aldrig) har fått varningar av hästägare.
Utan det har kommit fram i efterhand eller när stuteriet som sådant har fått in smittan.
Dom gav oss en stor eloge för att vi gick rätt ut och talade om vad som hänt.

Så borde alla göra..så kunde vi med gemensam kraft hålla sjukdomen ifrån oss.

AM

Liknande trådar

N
Avel Jag har i dagarna fått ett dåligt besked på posten. Ett av mina avelsston testades mot abortvirus och det visade sig att hon hade...
Svar
18
· Visningar
3 371
Senast: gonkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden