Misstänker att min häst blev slagen.

Calmintosmatte

Trådstartare
Jag hade min häst installad hos en travtränare och dennes skötare..
Minns att första gångerna jag hälsade på hästarna så var samtliga hästarna rädda om sina huvuden De kastade sig hastigt åt
sidan när jag skulle klappa. En del var mkt arga när man gick in i hagen Och i boxen när man skulle fodra ut
Jag frågade om detta och fick svaret att det alltid varit så..
När det hade gått ett par månader så var det en dag då även min häst visade sig vara rädd om sitt huvud. Jag tog upp om något hänt den dagen eftersom min häst var så olik sig..
Fick svaret att" Nej, inte vad jag vet "..

Men så såg jag en eftermiddag hur gubben slog på en häst som är inhyrd.Slog med grimskaft på huvudet på den fina hästen (Flera gånger och även ryckte och skrek). Jag sa vad jag tyckte om detta med att slå djur så även jag blev utsatt för hotelser.
Inga vittnen mer än skötaren som bor där hörde det och såg detta . Och han är verkligen lojal mot gubben. Försökte prata och nå men förgäves. Förmodligen är skötare i en beroende ställning och måste anpassa sig.


Jag tog min häst därifrån. Flyttade så fort jag fick ett stall. Det tog ett par veckor.
Men det känns som jag ska göra mer.
Känns som jag sviket hästarna som är kvar att jag borde anmäla till Länsrätten. Fast gör dom något?

Har någon här erfarenhet om hur det fungerar. Och har du råkat ut för att din häst blivit illa beh på ett ställe där du ska känna att den ska vara trygg och lycklig?
Det gör så ont att tänka på att han blev slagen. Och min tillit till människor har ännu en gång fått sig en knäck.

Min häst är mer rädd om sitt huvud idag. Han är genomsnäll men gör jag en rörelse med handen mot hans huvud skyggar han..Jag är säker på att gubben gav sig på honom också men jag har inga vittnen.
 
Även om de inte gör nåt så kommer anmälan ligga kvar där och om någon annan anmäler senare så ser de att någon anmält tidigare.

Är du säker på att sådana anmälningar får sparas?

Frågar för att jag arbetar inom socialtjänsten och tar emot orosanmälningar gällande barn som kan tänkas fara illa. Vi gör en förhandsbedömning av anmälan och inleder vi inte utredning får vi inte spara anmälan i något sökbart register. Det enda vi får göra är att sätta in anmälan i en kronologisk pärm. Kommer vi ihåg att det finns äldre anmälningar på en familj får vi plocka fram den, men vi kan inte kolla i något register.
 
Absolut ska du anmäla, direkt.
Vet inte var eller hur för jag har aldrig behövt göra det tack och lov.

Men gör vad du kan, dvs anmäl.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 551
Senast: Blyger
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 518
Senast: super
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 555
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp