Missnöjd är människan.

Inte_Ung

Trådstartare
Missnöjd med sin hyresvärd trots att hyran är låg.
Missnöjd med stallägaren trots att hyran är låg.
http://www.tidningenridsport.se/Blo...2015/5/Att-driva-stall---en-otacksam-uppgift/
Missnöjd med vården och kommunal service trots att man köper svarta tjänster och drar sig undan skatt allt vad man kan.

Det skall alltid vara "Någon annan" som löser alla problem med några andra pengar än de egna.
Just nu så är jag bara så trött på det.
 
Jag blir ganska trött på att människor som tror för att man ber om hjälp att man är den som krånglar.
Att vissa tror att det är alltid är hyresgästernas fel och aldrig hyresvärden.
Att hyresvärden inte behöver följa lagen om dom sätter en låg hyra.
Folk som uttalar sig om saker dom inte vet någonting om.
Folk som skapar sina egna sanningar i stället för att erkänna att dom har fel.
Folk som inte kan se saker och ting ur nån annans synvinkel än sin egen.
Folk som aldrig någonsin kan glädjas för nån annan eller skriva ett enda positivt inlägg på nätet.
Ja man kan bli trött på en hel del...
 
Missnöjd med sin hyresvärd trots att hyran är låg.
Missnöjd med stallägaren trots att hyran är låg.
http://www.tidningenridsport.se/Blo...2015/5/Att-driva-stall---en-otacksam-uppgift/
Missnöjd med vården och kommunal service trots att man köper svarta tjänster och drar sig undan skatt allt vad man kan.

Det skall alltid vara "Någon annan" som löser alla problem med några andra pengar än de egna.
Just nu så är jag bara så trött på det.
Funderade lite på den där artikeln, men för egen del har jag väldigt svårt att förlika mig med den bild hon målar upp. Själv är jag mest av allt missnöjd med att man ta mig tusan aldrig kan vara kund på riktigt i hästbranschen. Hade vi hanterat våra kunder på samma sätt som ett flertal stallägare hanterar sina kunder så hade jag definitivt inte haft råd att ha två hästar uppstallade. :D
 
Funderade lite på den där artikeln, men för egen del har jag väldigt svårt att förlika mig med den bild hon målar upp. Själv är jag mest av allt missnöjd med att man ta mig tusan aldrig kan vara kund på riktigt i hästbranschen. Hade vi hanterat våra kunder på samma sätt som ett flertal stallägare hanterar sina kunder så hade jag definitivt inte haft råd att ha två hästar uppstallade. :D

Nej, det är jag också övertygad om. Du hade inte haft en spänn över efter att ha bjudit dina kunder på det mesta gratis.... Oavsett bransch.
 
Nej, det är jag också övertygad om. Du hade inte haft en spänn över efter att ha bjudit dina kunder på det mesta gratis.... Oavsett bransch.
Skön slutsats helt utan vetskap om vad jag betalar... Nu talar jag visserligen inte om det stall jag står i nu, men jag förutsätter att näringsdrivande verksamheter tar betalt på ett sådant sätt att de förmår leverera tjänsten jag köper, oavsett vad prislappen är. Det är inte mitt ansvar som kund att upprätta stallägares kalkyler och att då få höra "tyvärr har vi inte råd att lösa så att det går att göra x och y som du visserligen betalar för" som kund är ungefär lika rimligt som om jag skulle tala om för våra kunder att de ska vara tacksamma för att de får köpa mina tjänster - och att de faktiskt betalar så lite att de inte alltid kan räkna med att få vad de köper. Få andra tjänstesektorer där det skulle funka faktiskt tror jag. Det är inte kundens ansvar att man är en usel affärsman, höj hyrorna då och sluta gnäll men ge oss hästägare den tjänst vi avtalsenligt köpt.
 
Att det har blivit som det har blivit.
Massor av svarta pengar och svarta jobb.
Ingen ordning alls.
Jag ser fortfarande inte hur det kan vara kundens fel. För egen del betalar jag vita hyror och vita hovslagarräkningar (med egna vita pengar) och tycker att ansvaret för att intäkterna ska matcha utgifterna åligger företagaren - inte kunden. Sätt rätt hyror, se om det går runt - om inte lägg ner. Lova inte saker som inte kan hållas. Borde inte vara svårare än så. Vilken dröm det hade varit rent generellt att kunna köpa tjänster på samma sätt som jag annars gör när det avser andra servicesektorer (hantverkare, frisörer, mäklare osv), det saknas affärsmässighet i hästvärlden och det vägrar jag tro är kundernas fel.
 
När det gäller stallplatser så har man ett val, om man ska hyra ut platser eller inte och till vilket pris.
Har man verkligen det?
Hela vägen då alltså?

Om man sätter ett pris på det som man vill hyra ut och sedan den som hyr är övertygad om att den har hyrt något annat, då så blir det ju svårt.
Så är det ofta med stallplatser.
Om de som hyr skulle acceptera att de får vad de betalar för så skulle det ju vara enkelt.
Men så är det ju sällan.

Låta bli kan man ju alltid och det är faktiskt billigast i längden.
 
Har man verkligen det?
Hela vägen då alltså?

Om man sätter ett pris på det som man vill hyra ut och sedan den som hyr är övertygad om att den har hyrt något annat, då så blir det ju svårt.
Så är det ofta med stallplatser.
Om de som hyr skulle acceptera att de får vad de betalar för så skulle det ju vara enkelt.
Men så är det ju sällan.

Låta bli kan man ju alltid och det är faktiskt billigast i längden.
Jag förväntar mig att jag får det som står i mitt kontrakt, inget annat. Men det är inte alltid man ens får det.
 
Du håller inte med om att kundvården och professionaliteten ofta är under all kritik i många inackorderingsstall (och andra företag i hästnäringen)?
Nej de verkligt seriösa, som också tar ordentligt betalt, de levererar också högklassig service vad jag har sett.
Visst finns det undantag, men det gör det ju inom alla branscher.

Trasslet är i de billiga stallen, ofta de med hyresförhållande i flera led.
Någon hyr ett stall för att ta inackorderingar.
 
Har man verkligen det?
Hela vägen då alltså?

Om man sätter ett pris på det som man vill hyra ut och sedan den som hyr är övertygad om att den har hyrt något annat, då så blir det ju svårt.
Så är det ofta med stallplatser.
Om de som hyr skulle acceptera att de får vad de betalar för så skulle det ju vara enkelt.
Men så är det ju sällan.

Låta bli kan man ju alltid och det är faktiskt billigast i längden.

Jag skiter i om jag betalar tio ggr för mycket för vad jag köper - men jag är förundrad över att det är så vanligt att man accepterar som kund att inte alltid få vad man betalar för. Säg det gym som skulle gå runt om alla konditionsmaskiner stod "Ur funktion" i tre månader pga elproblem som gymägaren inte hade tid att åtgärda, eller där samtliga klassinstruktörer först ska kalla in alla som ska träna Zumba på stormöte där alla ska skällas ut för att någon (inte alls säkert att vederbörande är på plats) för två veckor sedan hängt tillbaka en viktplatta på fel hållare.

Köper jag bananer vill jag inte få ruttna morötter och köper jag ommålning av huset betalar jag inte fullpris om jag först måste bygga ställningen själv, skrapa färgen och sedan nöja mig med att halva huset står omålat i ett halvår. Så länge stallägare i hög utsträckning ska försörja sin egen hobby genom att prompt ha inackorderingar och sedan väljer att bli bittra istället för att lägga ner eller höja hyrorna till en nivå där det är värt det (men där å andra sidan kraven från inackorderingarna ökar) så kommer det bli svårt att sanera den där branschen.
 
Du håller inte med om att kundvården och professionaliteten ofta är under all kritik i många inackorderingsstall (och andra företag i hästnäringen)?

Jo, det hänger ihop som ler och långhalm. Tar man alldeles för lite betalt så orkar man inte med vare sig kundvård eller professionalitet i längden. Men det är ju ganska lätt att genomskåda som kund. Betalar jag inget så får jag inget - även om det utlovas. Ungefär som i andra branscher.
 
Jag förväntar mig att jag får det som står i mitt kontrakt, inget annat. Men det är inte alltid man ens får det.

Om du blir stoppad på stan av hederlige Harry och "skriver kontrakt" om en bilradio för 200 spänn som egentligen skulle kostat 5000. Skulle du fortfarande förvänta dig att få samma service som i radio och TV-handeln? Det är det jag menar med att man får ungefär vad man betalar för. Oavsett vad som utlovas.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det var häromveckan. Jag satt i en stallkafeteria och hörde några personer prata om diverse stall de haft sina hästar i. Och jag...
Svar
0
· Visningar
649
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 695
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp