Misslyckad vaccinering?

Raceface

Trådstartare
Vaccinerade hästen idag mot botulism, hästinfluensa och stelkramp. Veterinären lyckades ge honom en spruta men när hon skulle ge hästinfluensa/stelkramp kombosprutan ryckte hästen till och kanylen lossnade från sprutan så att ca 1-2 ml hamnade utanpå hästen istället för i muskeln. Veterinären hävdar att det inte hade någon betydelse men det känns inte bra. Vad tror ni?

Sv: Misslyckad vaccinering?

om 1-2 ml kom utanför hästen så var det halva till hela dosen som kom utanför, då den är 2 ml. Då är det inte utan betydelse. Men det är svårt att avgöra mängd! Ett par droppar ser ut att vara mer än det är. Litar du inte på det din veterinär sa tycker jag du ska ringa denne och säga att det och be om en ny vaccination utan kostnad.

Jag sa till henne direkt att en del av dosen hamnade utanför men hon viftade bort det och gick vidare till nästa häst.

Oj, det är ju swårt att bedöma. Dosen består aw 2 ml, så om så mycket hamnade utanför så fick ju hästen ingen dos alls. Men några droppar i pälsen brukar inte ha någon betydelse och weterinären lär ju ha koll på hur mycket hon sprutade i innan sprutan lossnade. Jag tror du får lite på hennes ord i det här fallet.

Jag experimenterade lite på labbet med 2 ml sprutor (jepp, jag är labbråtta :-) ). Jag tyckte mig se ca 6-7 droppar rinna ut från sprutan i pälsen vilket motsvarar ca 0,5-0,8 ml. Det betyder att hästen fått mellan 1,2-1,5 ml i dos förutsatt att sprutan var tom efter den lilla olyckan. Tror ni det räcker för min 1,84 cm jätte med beräknad vikt på 800-850 kg?

Det som störde mig mest med veterinärens beteende var att hon trodde jag inte såg incidenten och snabbt försökte torka bort vaccinet från spillet i pälsen.

Jag ser bara EN lösning på problemet:

Om du inte litar på din veterinär...Byt veterinär! Det lönar sig knappast att gälla på den du har vare sig direkt till denne eller här. Du kommer resten av ditt liv fundera på om din häst fått rätt eller fel behandling oavsett vilket om du inte käner förtroende för din hästdoktor.

Den aktuella veterinären kommer aldrig få komma i närheten av min häst igen. Min undran var: Har min häst ett fullgott skydd eller bör jag ta ut en annan veterinär och ge honom en dos till?

Den aktuella veterinären kommer aldrig få komma i närheten av min häst igen. Min undran var: Har min häst ett fullgott skydd eller bör jag ta ut en annan veterinär och ge honom en dos till?

Om jag vore du hade jag kontaktat den veterinär du planerar anlita i fortsättningen och frågat. Jag är inte tillräckligt påläst gällande ev "överdosering" av vaccin om det nu var så att tillräcklig dos kom i hästen och inte heller om den mängd som du tror hästen fick i sig räcker så det vågar jag inte svara på...

Jag tror inte det är någon fara för din häst. Veterinären vet oftast vad dom håller på med. Har också för mig att är hästen redan vaccinerad är det verkligen inte bra för dom att få en dos till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag vet inte om tråden hamnar fel nu, men då får gärna moderator flytta den. Hur gör ni med vaccinationer på era hästar, har ni alla vid...
2
Svar
22
· Visningar
2 834
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min älskade otursfågel har gjort det igen... Denna gången har hon fått en allergisk reaktion , men av vad??? Är det någon av er...
2
Svar
30
· Visningar
9 424
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar