misslyckad paddock

mily

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp från alla smarta bukemänniskor. Jag bor på en liten gård sedan aug 08 och här fanns en ny paddock när vi flyttade hit. Det är bara det att den är otroligt dålig. Jag behöver tips och råd på hur man kan åtgärda den på ett billigt och bra sätt.

Den är grävd 60cm djup och bara sand - ingen bra sand heller utan det känns som grov orange sandstrands-sand, alltså fel kornstorle. På detta ligger kanske 15 cm stenmjöl som är tunnare på vissa ställen och där sjunker man igenom till den mjuka sanden. Vår paddock ser alltså ut som en bergochdalbana! Så vi rider inte där i särskilt mycket. Den är 22x44m.

Vad skulle ni göra för att få den fastare?
Utan att det ska behöva kosta 50 000 kr :crazy:
Jag skriver inte vad jag skulle gjort utan vill höra vad ni tycker!

bilden är gammal, staketet är numera vitmålat med ;) men underlaget ser likadant ut..
jag-barbacka-pipi-och-bellis-nh-052_80968915.jpg
 
Sv: misslyckad paddock

göra om göra rätt, annat blir ju bara efterkonstruktioner som i slutändan blir dyrare. ta tjuren i hornen... den sand som finns kan du ju ta tillvara på.
 
Sv: misslyckad paddock

Utan att kunna något om detta egentligen men kan ni inte prova att bara köra bort en del av sanden? En nästan allt och lägga på stenmjöl igen.

Vi har en liten ekonomipaddock som fanns när vi flyttade hit, den förbättrade vi genom att skala bort ett lager jord/gammalt underlagsmaterial och lägga ett lager stenmjöl på. Funkar kanon för det den används för (unghästträning) Kostade oss ca 12000:-
 
Sv: misslyckad paddock

behöver inte bli så dyrt om dräneringen är ok.
börja med att skala av halva sanden. är den fortfarande djup så skala av mer.
att den är en bergodalbana får ni åtgärda genom skalning, harv och sladd.
lämpligt att ha en liten lutning på banan.
 
Sv: misslyckad paddock

förstår jag det rätt att ni har en bana som är nergrävt istället för uppbyggt? inte så smart med tanke på dräneringen... men det kanske finns rör?

jag tror det billigaste blir att ta bort hälften av underlaget och sen toppa med mer stenmjöl om det fortfarande är för löst. eller gräv bort allt och sen på med grus och så lite av sanden.

största problemet är nog mängden sand, 60 cm är väldigt mkt och då blir det såklart djupt. kanske tom räcker att bara ta bort 40 cm och sladda ordentligt.

tänk dock på att om ni inte har egna maskiner så kostar det mkt att hyra in grävmaskin!
 
Sv: misslyckad paddock

Mitt förslag; börja med att dika ur rejält runt hela paddocken. Ta bort all sand utom ca 5 cm, häll på 10 cm stenmjöl och harva runt alltihop. SPARA sanden i en hög så kan du fylla på mer om det behövs. Det måste ta stopp när hästen sätter ner sin hov, den kan inte åka kana igenom underlaget, då är det oridbart. Om du inte behåller en liten del av sanden så blir alltihop förvandlat till ett träsk när det regnar. Alternativt förvandlat till betong när det är torrt.
 
Sv: misslyckad paddock

Tack för alla bra svar! det kanske kan lösa sig ganska billigt ändå.
Ja tyvärr är den ju grävd och den ligger i en hage som är väldigt blöt men paddocken ligger lite högre så den dräneras ganska bra redan men vi ska nog gräva ett dike utmed ena långsidan dit det lutar lite så kommer det bli bättre.

I nuläget är paddocken som bäst när det är blött ute, som nu. Blir det riktigt blött så blir det lera som man sjunker 15cm i och blir det för torrt så blir det djupt, tungt och "beach volley"-varning (vi har roat oss någon gång med det i somras faktiskt.. inge bra ridunderlag dock :D )

Eftersom den är grävd 60cm (förmodligen för att det är väldigt lerig jord där och mycket sten) så blir det svårt att bara ta bort sand, då känns det som om det kommer bli väldigt blött. Alternativt om det blir billigare så får man väl skala lite jord på ett annat ställa och använda halva delen sand till att göra en ny paddock och sedan så över den gamla, men så långt hoppas jag vi slipper gå! :D
 
Sv: misslyckad paddock

Jag har hört någonstans att en ny paddock behöver tid för att ´sätta´ sig.
Och att man under den tiden ska harva ofta. Det kanske hjälper att ta bort en del av sanden, och att harva ofta till att börja med, och se om det blir bättre ?
Finns det inga´paddockexperter´ att ta ut för att se om det är ngn ide´att lägga mer pengar på den ? Innan man går vidare med att köpa stenmjöl eller annat ? Det där med att göra en bra ridbana verkar vara en hel vetenskap.
 
Sv: misslyckad paddock

Ja precis, vi har haft grävare och allt och kollat på den men de är ju så hemskt dyra av sig så man kan liksom inte lita på dem :D

Den är nog 3 år gammal i år så den har satt sig, det märks att den är bättre i år än förra året iallafall, igår kunde jag tillochmed rida ut i hörnen.. det har jag aldrig kunnat innan :p

Vi tror vi ska försöka få någon med en traktor att harva den och sedan fylla ut med stenmjöl där det är för mjukt och gropigt fortfarande och trycka till det sedan så det packas.

Här är en bild från i lördags. Rakt fram ser man den bästa långsidan av paddocken där det är mest stenmjöl som har packat sig bra, där är det fast men ändå inte hårt. Till vänster syns sanden i mitten och på kortsidan, där är det jättemjukt & gropigt.
dressyr-i-paddocken-087_82581758.jpg
 
Sv: misslyckad paddock

Har du ingen traktor och kan harva den själv ?
En ridbana behöver ju harvas en gång i veckan, eller hur brukar du lösa det ?
 
Sv: misslyckad paddock

Inte harva. Då är det något som är fel. En bra bana med vettigt underlag sladdas regelbundet. Harva kan man göra om man vill maskera symptomen, men det är inget bra sätt om man vill ha en stadigare paddock. Genom harvning lukrar man ju upp underlaget igen och igen.

Vår paddock är byggd 1988, det vi gjort sedan dess är att ogräsbekämpa den och sladda den regelbundet. Sätter man harven i den riskerar man att förstöra den på två-tre veckor. Den paddocken är gjord främst som hoppunderlag, men är sagolik att rida dressyr i också, ett sviktande underlag som inte blir tungt eller eftergivet utan är fast och pålitligt.

Många har förstört sina fina, dyra ridbanor genom att harva sönder dem.
 
Sv: misslyckad paddock

Vi harvar inte den, och vi har ingen egen traktor.

-

Tror ni att man kan harva ett par cm ner och sedan fylla ut med stenmjöl där det fattas, jämna till/sladda och sedan hyra en padda och trycka till allt med igen?
 
Väcker liv i denna gamla tråd då jag har samma problem med min paddock. @mily om du finns kvar fick du ordning på paddocken?

Vi flyttade till gården för tre år sen - då var paddocken igenvuxen - ca 20x40. vi fick en bonde att harva upp den. - kändes som en blandning av stenmjöl och finfördelad gummi - som lagts på för länge sen. Första åren var den jättebra, lite åt det hårdare hållet men det gillar jag. när jag harvade lite djupare märkte jag dock att jag fick upp en hel del stora stenar - så jag gissade att topplagret var lite väl tunt och skulle behöva fyllas på. så jag sladdade mest.

Andra året saltade vi paddocken på vintern - fick dock aldrig riktigt ordning på saltet så paddocken var frusen.

i somras/höstas när det regnade så mycket märkte jag att på vissa ställen blev det som stora hål - geggiga och hästarna trampar ner väldigt mycket . detta var på små ställen. vi dikade ur nästan runt hela paddocken och avrinningen är ganska bra då paddocken lutar ner mot ett dike.

Nu på början av vintern saltade vi igen och nu är paddocken nästan helt oridbar :p de mjuka partierna har spridit sig och är fläckvis minst en tredjedel av paddocken.

så vad göra? är det att börja om från början? skrapa av ytan? fylla på med mer bärlager? och sen fylla på med topplager igen? när jag googlar och läser börjar jag misstänka att det är saltningen som har ställt till det? kan det vara så? och kan man göra något så man kan salta i framtiden? jag vill gärna ha paddocken ridbar hela året. det kan få kosta bara jag vet att det är något som är hållbart för ett antal år framöver.
 
Väcker liv i denna gamla tråd då jag har samma problem med min paddock. @mily om du finns kvar fick du ordning på paddocken?

Vi flyttade till gården för tre år sen - då var paddocken igenvuxen - ca 20x40. vi fick en bonde att harva upp den. - kändes som en blandning av stenmjöl och finfördelad gummi - som lagts på för länge sen. Första åren var den jättebra, lite åt det hårdare hållet men det gillar jag. när jag harvade lite djupare märkte jag dock att jag fick upp en hel del stora stenar - så jag gissade att topplagret var lite väl tunt och skulle behöva fyllas på. så jag sladdade mest.

Andra året saltade vi paddocken på vintern - fick dock aldrig riktigt ordning på saltet så paddocken var frusen.

i somras/höstas när det regnade så mycket märkte jag att på vissa ställen blev det som stora hål - geggiga och hästarna trampar ner väldigt mycket . detta var på små ställen. vi dikade ur nästan runt hela paddocken och avrinningen är ganska bra då paddocken lutar ner mot ett dike.

Nu på början av vintern saltade vi igen och nu är paddocken nästan helt oridbar :p de mjuka partierna har spridit sig och är fläckvis minst en tredjedel av paddocken.

så vad göra? är det att börja om från början? skrapa av ytan? fylla på med mer bärlager? och sen fylla på med topplager igen? när jag googlar och läser börjar jag misstänka att det är saltningen som har ställt till det? kan det vara så? och kan man göra något så man kan salta i framtiden? jag vill gärna ha paddocken ridbar hela året. det kan få kosta bara jag vet att det är något som är hållbart för ett antal år framöver.

Harvade ni djupt ner i paddocken? Kan det vara att översta lagret var tunt och att ni fått upp något lager under?
Finns det dränerings rör i paddocken? Kan de ha blivit skadade av harvningen? Bara funderingar.
 
Harvade ni djupt ner i paddocken? Kan det vara att översta lagret var tunt och att ni fått upp något lager under?
Finns det dränerings rör i paddocken? Kan de ha blivit skadade av harvningen? Bara funderingar.

djupharvningen var direkt när vi flyttade in, efter det var ju paddocken ok i minst ett år. tror absolut vi kom ner lite för djupt mot vad man borde - efter harvningen plockade jag sten en hel del, men sen har paddocken varit bra en längre tid efter. - på vissa ställen har markduken krypit upp - men det är inte där det är som mjukast. kan mycket väl finnas dräneringsrör men har inte sett några tecken på att de blivit skadade... iof om något gått sönder kan det långsamt försämrat paddockens skick utan att man sett nåt .. :(
 
djupharvningen var direkt när vi flyttade in, efter det var ju paddocken ok i minst ett år. tror absolut vi kom ner lite för djupt mot vad man borde - efter harvningen plockade jag sten en hel del, men sen har paddocken varit bra en längre tid efter. - på vissa ställen har markduken krypit upp - men det är inte där det är som mjukast. kan mycket väl finnas dräneringsrör men har inte sett några tecken på att de blivit skadade... iof om något gått sönder kan det långsamt försämrat paddockens skick utan att man sett nåt .. :(

Man skulle ha en mark radar så man såg vad dom felar i paddocken.
 
Väcker liv i denna gamla tråd då jag har samma problem med min paddock. @mily om du finns kvar fick du ordning på paddocken?

Vi flyttade till gården för tre år sen - då var paddocken igenvuxen - ca 20x40. vi fick en bonde att harva upp den. - kändes som en blandning av stenmjöl och finfördelad gummi - som lagts på för länge sen. Första åren var den jättebra, lite åt det hårdare hållet men det gillar jag. när jag harvade lite djupare märkte jag dock att jag fick upp en hel del stora stenar - så jag gissade att topplagret var lite väl tunt och skulle behöva fyllas på. så jag sladdade mest.

Andra året saltade vi paddocken på vintern - fick dock aldrig riktigt ordning på saltet så paddocken var frusen.

i somras/höstas när det regnade så mycket märkte jag att på vissa ställen blev det som stora hål - geggiga och hästarna trampar ner väldigt mycket . detta var på små ställen. vi dikade ur nästan runt hela paddocken och avrinningen är ganska bra då paddocken lutar ner mot ett dike.

Nu på början av vintern saltade vi igen och nu är paddocken nästan helt oridbar :p de mjuka partierna har spridit sig och är fläckvis minst en tredjedel av paddocken.

så vad göra? är det att börja om från början? skrapa av ytan? fylla på med mer bärlager? och sen fylla på med topplager igen? när jag googlar och läser börjar jag misstänka att det är saltningen som har ställt till det? kan det vara så? och kan man göra något så man kan salta i framtiden? jag vill gärna ha paddocken ridbar hela året. det kan få kosta bara jag vet att det är något som är hållbart för ett antal år framöver.

Min är jättefin nu! Den var ju ojämn och mjuk sand från början. Fyllde på med naturgrus och stenmjöl. Och nu ett par år senare har vi lagt på några lass stenmjöl till för det blandar ju ut sig lite med tiden :) harvar med 12pinne lite då och då.
 
@Smulan75 jag hade lagt några spänn på att ta ut någon på plats som kan underlag att råda er utifrån din ridbana !
Det går att tipsa hur mycket som helst generellt men kan ändå bli fel om man inte förstår hur banan ser ut/ beter sig/ser materialet samt hur den förefaller vara till dags dato :)

Ett underlag oavsett vilket det är, är ju dessutom alltid ”ett levande material” i det att så mycket även beror på vad för resurser det finns att sköta det på x eller y sätt osv. Många glömmer/missar detta och därför är det ofta en bra ide att ta ut någon på plats som kan underlag /grundarbete för anläggande av ridbana där man även i dialogen tar i beaktning ägarens möjligheter ang underhåll osv :)

Jag skulle gissa att om banan haft inslag av någon väldigt gammal gummiflis så har detta luckrats upp och brutits sönder över tid. Kanske har saltet ovanpå det bidragit till ”sista spiken i kistan” .
 
Senast ändrad:
Pratade med en som är lite "insatt" i markarbeten och han frågade om dikena vi grävt ut i ovankant av paddocken- om de var tillräckligt djupa och sa att han trodde att det kommer upp vatten underifrån och inte att det är vatten på ytan - dvs ovanfrån som skapat problemet. så han misstänkte att diket som grävts inte var tillräckligt djupt och ligger ovanför dräneringen och att det då blivit så att vatten kommit in i underlaget. skulle nog kunna stämma då det blivit som mest minerat i övre delen av paddocken och mest i det hörnet där "diket börjar". ska prova att gräva ut diket djupare och se om det blir nån förändring.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej, nu är det så att jag behöver lite råd ang min paddock och vill få lite tips från er på buke, ni besitter ju enorm kunskap...
Svar
0
· Visningar
1 254
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp