Misslyckad kastrering- vad har jag egentligen för rättigheter?

aemaria

Trådstartare
Jag har ju haft många turer med min stackars hankatt. Har skrivit här om det tidigare. Han var krypt och kastrerades i somras. Veterinären tog inget betalt vid ingreppet då han inte visste om det hade lyckats (en testikel fanns i pungen men den andra i buken visste han inte om han fick ut eller om det var något annat han fick tag i :crazy:). Opsåret blev infekterat och det blev akutbesök på djursjukhuset plus återbesök och tre antibiotikakurer. Det blev väldigt dyrt eftersom försäkringen inte täcker upp komplikationer till kastrering.

Såret läkte såsmåningom men sedan började katten få problem med att stänga ögat. Ytterligare flertalet veterinärbesök och det konstateras då att han har fått en nervskada med förlamning i ena ansiktshalvan. Troligen beroende på blodpropp som kanske beror på den här infektionen. Katten mår bra ut men ser lite konstig ut, sned i ansiktet plus att han behöver ögondroppar resten av livet.

Till råga på allt så har han testikeln kvar i buken (konstaterat efter att vi tagit testosteronprov) :cry: så Chico är alltså fortfarande okastrerad. Han har fått en hormonspruta till att börja med men vi vill ju få honom kastrerad på riktigt.

Det känns som att den här första operationen är roten till allt det onda, då han fick infektionen som kanske har orsakat allt det andra. Och så var det inte ens till någon nytta. Jag tycker att det känns fruktansvärt och att den här veterinären tabbade sig ordentligt. Har man som djurägare några som helst rättigheter och möjlighet att få kompensation? Skit att man inte får ersättning av försäkringsbolaget eller tror ni det finns något kryphål? Kan jag ställa den första veterinären till svars på något sätt? Jag är ju livrädd att det ska bli komplikationer vid nästa ingrepp också, dels för att jag tycker synd om katten, och sedan för att det kan bli så jäkla dyrt. Hur skulle ni ha gjort om ni var i min sits?

Katten är en raskatt och när vi köpte honom lovade uppfödaren att stå för mellanskillnaden vid kastrering eftersom han var krypt. Givetvis trodde väl ingen att det skulle bli så här illa men hon var så snäll och ersatte oss med halva beloppet ungefär. Det känns inte som jag kan begära mer pengar av henne men samtidigt kunde man väl aldrig tro att det skulle bli såhär. VI ville ju bara ha en kastrerad katt.

Usch vilken soppa alltså. Är lite rådvill och vill gärna ha tips och råd eller höra från nån som varit i samma sits.

//aemaria
 
Sv: Misslyckad kastrering- vad har jag egentligen för rättigheter?

Kanske kan din kommuns konsumentkvägledare hjälpa dig med ersättningsbiten (från veterinären som kastrerade då)? Om du tror att det handlar om brist på skicklighet hos veterinären kan du anmäla veterinären till Veterinära ansvarsnämnden, men en kastrering som går fel behöver ju inte ha med oskicklighet att göra. Det kan handla om bara otur.

Nervskadan är väl en svårare del... det verkar inte som att det går att bevisa att den är en komplikation av infektionen och därmed av kastreringen.

Oerhört tråkig händelse alltihop, men jag vet faktiskt inte riktigt vad som kan göras för att bättra till det. Pengarna är väl den minsta frågan, katten är ju viktigast och efter det här förstår jag att du har svårt att tänka dig ett kirurgiskt ingrepp till.
 
Sv: Misslyckad kastrering- vad har jag egentligen för rättigheter?

På vilket sätt tycker du att veterinären gjort fel?
 
Sv: Misslyckad kastrering- vad har jag egentligen för rättigheter?

Svårt att uttala sig när man inte vet hur op gått till men om det verkligen var så att vet inte visste vad han fått tag på borde han nog inte gett sig på operationen. En testikel i buken brukar vara lätt att hitta medans en som ligger i ljumskfettet är svårare.
PL
 

Liknande trådar

Övr. Katt Ibland undrar man vad man gjort för ont för att ha så mycket otur. Har tidigare berättat här om min hankatt vars kastrering inte gick så...
Svar
6
· Visningar
4 985
Senast: Sol
·
Övr. Katt Åkte iväg för att kastrera både honan och hanen igår. De är ca 6 mån. Hanen var monokrypt. så jag visste att det skulle bli lite...
Svar
4
· Visningar
1 866
Senast: aemaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp