Misslyckad kastrering- hormonbehandling? Jag tror jag blir tokig snart

aemaria

Trådstartare
Ibland undrar man vad man gjort för ont för att ha så mycket otur. Har tidigare berättat här om min hankatt vars kastrering inte gick så bra. Han var krypt (mono) och vid kastreringen var vet. osäker på om han fick ut ena kulan ur buken eller om det bara var testikelfästet. Inte nog med detta så drabbades chico av en långdragen infektion i op.såret vilket ledde till mycket lidande både för katten och vår plånbok :-( Dessutom har han fått någon slags nervskada/förlamning, troligt i samband med detta. Han kan inte stänga ena ögat (är blind) och ena örat hänger inte heller med. Han får ögondroppar flera gånger per dag mot detta, annars ska han inte lida av det.

Igår fick jag äntligen provsvaret på det testosteronprov vi tagit för att se om han har en kula kvar i magen. Och självklart var det högt och Chico är alltså inte riktigt kastrerad... :-(

Frågan är nu hur vi ska gå vidare. Jag litar inte alls på den här veterinären längre. Tycker att han har tabbat sig ordentligt. Borde ju inte ha öppnat katten om han inte visste att det var kulan. Kan man anmäla en vet för felbehandling??

Nu törs vi inte lägga honom under kniven igen, känns inte bra med tanke på hans nervskador osv. Problemet är ju att han har blivit hanig. Han är orolig, skriker, krafsar på dörren och det luktar väldigt illa i lådan. Vet pratade om p-piller (eller sprutor). Detta blir ju livslång behandling. Piller känns ju bättre än att behöva åka till vet stup i kvarten för sprutor. Men samtidigt var injektioner tydligen en bättre metod. Har någon erfarenhet av något sånt här? Vad ska jag göra?? Vad kan man räkna med för biverkningar av en sådan livslång behandling och är det verkligen effektivt?

Väldigt tacksam för svar!
//aemaria
 
Sv: Misslyckad kastrering- hormonbehandling? Jag tror jag blir tokig snart

Det låter inte som någon rolig historia.

Jag skulle verkligen inte rekommendera livslång behandling med p-piller eller p-spruta då det finns allvarliga biverkningar tex. diabetes mellitus och juvertumörbildning.

Om ni absolut inte vill lägga honom under kniven bör ni prata med veterinären om Suprelorin. Det är ett inplantat (lite som p-stav tjejer kan använda) men det innehåller INTE samma hormon som p-spruta eller p-piller och orsakar därmed inte samma biverkningar. Efter vad jag har läst finns inga allvarliga biverkningar rapporterade alls.

Med p-spruta eller p-piller blir inte heller hanen steril, det blir han av Suprelorin. Vet inte om den delen är viktig för er men går hanen ute eller om ni har en fertil hona hemma spelar det naturligtvis roll.
 
Sv: Misslyckad kastrering- hormonbehandling? Jag tror jag blir tokig snart

Tack så mycket för ditt svar.
Tittade nyss i vet.FASS och tyvärr verkar det inte finnas längre :(
Men det lät ju som ett bra alternativ.
Katten behöver inte vara ofertil. Vår hona är kastrerad och de är innekatter. Men jag vill ju att han ska vara lugn och nöjd och inte så orolig som nu.
Man kanske får chansa på kirurgiskt ingrepp ändå fast det känns väldigt otäckt.

Väntar fortfarande på svar på FeLV-test också. Vilken mardröm man hamnat i:cry:

//aemaria
 
Sv: Misslyckad kastrering- hormonbehandling? Jag tror jag blir tokig snart

Suprelorin är ett nytt läkemedel och används än så länge endast på hundar, men det funkar på katter också. Det finns i Sverige, det är möjligt att det tas hem på licens och att det är därför det inte finns i Fass men prata med en veterinär om Suprelorin.
 
Sv: Misslyckad kastrering- hormonbehandling? Jag tror jag blir tokig snart

Ok, va bra! Då ska jag ta upp det med vet.

//aemaria
 
Sv: Misslyckad kastrering- hormonbehandling? Jag tror jag blir tokig snart

Kom på en fråga.. vet du om man måste byta ut implantatet regelbundet? Hur länge "räcker" det?
//aemaria
 
Sv: Misslyckad kastrering- hormonbehandling? Jag tror jag blir tokig snart

Det räcker i 6 månader sedan måste det bytas ut.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har ju haft många turer med min stackars hankatt. Har skrivit här om det tidigare. Han var krypt och kastrerades i somras...
Svar
3
· Visningar
3 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp