Många ser sånt här som misslyckanden, jag ser det som normalt hundliv. Det går upp och det går ner särskilt när man har unghund beroende på vilken individ och vilka drifter man har att göra med
.
Det är många som jag stöter på som känner sig misslyckande som hundägare då hunden ses som en förlängning av en själv och ens uppfostran. OM detta var sant så borde alla mina hundar varit stöpta i samma form då de haft samma uppväxtförhållanden i form av miljö och uppfostran men hundar är individer med olika egenskaper och behov. Våra två border coliies är som natt och dag och de är ändå samma ras. Ena finkänslig, går som ett ljus i koppel och ser allmänt foglig ut medans den andra är brötig, hälsar gärna med att hoppa upp på folk och förstår inte alls hur man går i koppel.
Naturligtvis gör uppfostran skillnad men samtidigt har jag haft hundar där man knappt gör nånting och de blir väluppfostrade och välartade individer och andra där nan fått jobba hårt för varje millimeter av framsteg i önskat beteende.
Istället för att se misslyckanden så försök se på hur du ska förvalta den hundindivid du har på bästa sätt? Alla mina hundar har haft både negativa och positiva egenskaper och ibland beror det på sammanhanget också nåt som är negativt i ett sammanhang kan bli en styrka i ett annat sammanhang.
Sen tänker jag också att man liksom kan välja sina strider. Jag uppfostrar inte mina hundar efter vad jag tror omgivningen tycker eller tänker utan vad jag själv tycker är viktigt för mig och min vardag. För mig är det inte viktigt att hundarna inte ska hoppa på folk när de hälsar, alla jag känner är liksom hundvana och inbjuder tom att bli hoppade på så jag skulle ju jobba i motvind där när majoriteten av personerna vi träffar uppmuntrar hundarna till sånt. Är det nån som inte ska bli hoppad på så behöver mina hundar inte släppas fram alls för att hälsa på denne.
Samma med hundmöten, mina hundar klarar till 90% hundmöten utan större problem MEN träffar vi nån med hund här ute hos oss blir det liksom kaos. Att vi stöter på nån med hund på hemmaplan inträffar så otroligt sällan (typ en gång i kvartalet) så det släpar jag helt enkelt förbi hundkaoset efter bästa förmåga och accepterar läget. Jag tänker inte lägga massor av träningstid på något som inträffar så sällan utan har faktiskt viktigare saker att prioritera än hundmöten som inträffat nån gång per år. Ryttare till häst träffar vi på betydligt oftare likaså flockar med rådjur är vardag och där är det lönt att jobba på att passera under ordnade former. Eftersom det dessutom ges tillfällen att träna på detta ofta då det sker dagligen nästan att vi stöter på dessa så har vi bra förutsättningar att träna på det också.
Tänker bara att ibland har vi en idé om hur hundägandet ska vara för att man ska vara lyckad. Bättre att fokusera på det som ör viktigt för dig och din vardag med din hundindivid.