Misskött eller ej?

Sv: Misskött eller ej?

Jag ær sjælv av meningen att ingen hæst bør stå sjælv i en hage. Dom behøver social kontakt æven kompisen ær så liten att den springer under magen på den andra kompisen.
eller iallafall en hæstsællskap så dom kan "umgås" øver staketet.

Hoppas det hela slutar bra iallafall

Ingen idealisk hästhållning i mina ögon, men långt från vanvård och misshandel.

Betesfet, trött (flugplågad, ålder, värme?) och bakom ett olämpligt stängsel. Visst hade det varit önskvärt med sällskap till den.

Men det är varken vanvård eller misshandel, de som anser att hästen faller under någon under dessa rubriker - vad gör ni med era beteshästar under den tid det är flugor och djävulskap? Så länge inte hästen stressar upp sig låter jag hellre den gå ute än tar in den och håller den på stall - särskilt om jag inte gör något med den!

Hovarna är det långt ifrån något fel med, vinklarna är inte anmärkningsvärda, barfotahovar flisar sig gärna en smula då de blir torra. Men så länge inte hästen lider av lite trasiga nagelkanter finns det väl inget att tjoa om?

Vem här har sett verkligt vanvårdade och misskötta hästar? Utan mat, med hovar som ser ut som näbbstövlar? Med variga bölder p g a nedsatt allmäntillstånd, sår som inte läker, felväxningar och felläkta skador? DET är vanvård.

fast nån stans på vägen i tråden så har alla glömt att Madeleine Nilsson aldrig pratat om ordet vanvård. Hon frågar om MISS skötsel... det är ju jättestor skillnad.

Nog tycker jag det är misskötsel att ha häst utan tillsyn och ensam bakom taggtråd, med ögon inflammation, exem, och oerhört utsatt för broms och ohyra....?

Madeleine Nilsson skrev:
Detta var hästens sommarhage, vet inte var den går på vintern, jag har inte sett till den på länge nu så de har väl flyttat den.

Sen var det nån som nämnde att den kanske är elak mot andra hästar så det är därför den går själv (men att den ändå borde ha hästar inom synhåll). Den hade en kompis för några år sedan, så nog kan den gå med andra hästar. Jag antar att kompisen såldes eller dog. Den här är ju också gammal, vem vet, den kanske inte ens är i livet längre...

Okej. Jo jag läste att den hade haft en kompis för ett tag sen. Tänkte mest på ensamma hästar i största allmänhet när jag skrev det.
Hoppas att den har det bra i vinterhagen....

mackan skrev:
fast nån stans på vägen i tråden så har alla glömt att Madeleine Nilsson aldrig pratat om ordet vanvård. Hon frågar om MISS skötsel... det är ju jättestor skillnad.

Nog tycker jag det är misskötsel att ha häst utan tillsyn och ensam bakom taggtråd, med ögon inflammation, exem, och oerhört utsatt för broms och ohyra....?

Bra skrivit! :banana:

Jag vet faktiskt en barfotahäst som p g a fullt acceptabla skäl står ensam med exem och ögoninflammation i sin hage. Visst får denna kuse tillsyn, men inte 24/7 (få hästar får det). Dock ingen taggtråd.

Det är inget fel på den hästen, den har det efter de faktiska omständigheterna bra och är på inget sätt misskött.

Lånar knapp
Lite kränkt å hästens vägnar känner jag mig när trådskaparen hänger ut bilden av en överviktig, ful och gammal pålle med en måttlig hudsjukdom och svullna ögon ur de sämsta fotovinklar.

Kanske är den någons älskade ponny som i själva verket vårdas ömt?. Kanske har den en verksam beh för sitt sannolika sommareksem och skulle ha sett 100 resor värre ut om den inte fått denna behandling..? Och om ögonsvullnaden är ngt tillfälligt eller om den får beh vet vi ju inget. Det enda som jag med säkerhet tycker man kan uttala sig om av dessa bilder är att taggtråden behöver sträckas upp. HH.

*lånar knapp*
Visst ,vi vet inte så mycket om hästen ,men ni måste väl hålla med om att den kan ha det mycket bättre?Den kanske vårdas av någon och skulle kunna se sämre ut,men den skulle defenitivt kunna se MYCKET bättre ut .Och fetman tycker jag är miss- skötsel också.

Handen på hjärtat, är det någon här som på fullt allvar påstår att deras eget djur inte skulle kunna ha det bättre än vad det har idag? :angel:

Det enda jag skulle anmärka på var att hästen är otroligt fet. Men är hästemn ycket gammal är det kanske inte så lätt att motionera den och vissa hästar kan bara TITTA på en sommarhage för att svälla i omfång.

Så med risk för att bli halshuggen. Denna häst är INTE avnvårdad.

helt min åsikt.
svårt att uttala sig om misskötsel eller vanskötsel när man inte varit i kontakt med ägaren av hästen.

Sämsta vinklar? Hm, det var ju inte direkt så att jag kollade upp från vilket håll den såg sämst ut ur och tog kort därifrån. Den här hästen ser faktiskt värre ut i verkliga livet, tro mig. Att det skulle vara någons älskade lilla ponny som vårdas ömt - knappast! Min mamma tror att det är nån gamling som äger den som inte orkar sköta den själv och visst skulle det kunna vara så.
Ögoninflammationen är inte tillfällig tyvärr, den har haft den hela sommaren. Men det jag som sagt tycker är värst är exemen (+flugor och bromsar) och övervikten - tänk dig en människa med samma övervikt i förhållande till kroppsstorlek - hade det varit fullt normalt...?
Vill inte låta otrevlig på nåt sätt, så jag hoppas du inte uppfattar det så.

Flera andra har undrat om jag nånsin sett riktigt vanvårdade hästar. Självklart har jag det. Inte i verkligheten och det är jag glad för, men många bilder. Hästar som var så magra att de liknade skelett med bara skinn på och en halv meter långa hovar. Visst har jag sett såna! Men det finns ju många former av vanvård, misskötsel eller vad man ska kalla det!
Säger det igen. Hade det varit jag så hade jag inte viljat att jag skulle vara halvdöd innan någon hjälpte mig...

Men nej, jag ska inte tjata om mina egna åsikter, det var era jag ville höra och det har jag fått. Tack så mycket allihop!

Visst hästen sköts inte om ordentligt, men det finns värre. Hästen ser ju inte ut att plågas av människor o hunger iaf?
Många hästar ser sorligt nog ut så här efter sommarbetet, ja fula sår efter broms, mygg, taggtråd o osämja mellan hästarna, bortskavd man o svans o dåliga hovar. :(
Hovarna verkar det inte vara så illa med!
Jag har sett många skodda hästar med värre hovar och benställningar! :(

Själv ser jag till att min häst har regnskydd, fri tillgång på hö (räcker länge om det är mycket bete kvar! :) ) gott sällskap, daglig tillsyn och motion (japp även under betet :smirk: ) väl indränkt i myggmedel och ett bra stängsel. Hovarna sköts om var annan till var tredje vecka. Inga skor - hovarna bättre är nånsin! :)
Finns för många hästar som lever illa!
Jag försöker göra det bästa för dom djur jag äger iaf!

Mvh Lisa

Nja, jag kallar det nog vanvård. Hästen får uppenbarligen inte godtagbar omvårdnad. Min xx-man blev beordrad att se över foder, se över huden och genast inkalla hovslagare till sina gamlingar som var mycket lika denna häst. Han fick en varning och djurskyddsinspektör och veterinär kom på återbesök ett par gånger efter. Det behövdes inte så mycket för att få dom att se lite bättre ut och dessutom gå ner i vikt, vilket var veterinärens främsta krav.

Det ser dock mer dramatiskt ut när det handlar om magra hästar. Jag har även sett detta och anmält omgående. Även då det var en bekant som ägde hästen i fråga dock efter att ha sagt åt människan på skarpen. Hon försvarade sig med att dom "missat" avmaskningen på hösten och att det var därför hästen magrat...jisses, hon var dräktig dessutom men kastade fölet senare....hon fick inte tillräckligt med mat helt enkelt för när hon flyttade senare blev hon mycket rund och fin.

Syrran fick en häst gratis om hon bara tog hem den. Ägaren sa sig inte ha tid med den (fick tipset av en gemensam bekant) och den lastades på hästbuss för den 80 mil långa resan söderut. Vid ankomsten gick chauffören raka vägen in i stallet för att kolla upp vad det var för ställe. Hade det inte varit ok i hans mening hade han tagit hästen...Alltså, den var mager, hade hemska sår med hur mycket svallkött som helst och hela stallet stank efter några minuter, hostade vansinnigt vid minsta rörelse...och hovarna :eek:

Den fick sin chans och blev mycket bättre i hull och såren läkte men hostan gav sig aldrig och han fick sluta sina dagar där på gården.

Hästen jag har hemma är en vanvårdshäst från början...hon är uppväxt på kanelbullar :eek: och var mager och omusklad med extremt platta ankfötter till hovar...när hon fick bra mat och bra utevistelse växte hon på sig enormt, trots att hon redan var 7 år och är idag vid 9 års ålder enormt bred...från att ha sett ut som ett staket med hjorthals ser hon ut som en QH...Ingen har varit elak på henne men likväl fick hon inte någon bra omvårdnad som ung.

Liknande trådar

M
Utrustning Måste best mig idag så jag hoppas ngn vill ge en åsikt! Morris & Nolan sadel 16 tum bomvidd 30. Tror ni den blir för svängd (eviga...
Svar
13
· Visningar
2 821
Senast: Akleian
·
Hästmänniskan jag bor nu hemma hos föräldrarna, har hästarna här hyfsat nära till allt och trivs bra. men vill ha ngt eget och om jag flyttar så blir...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 546
Senast: Buck
·
Hästvård Står med mysko skada på hakan på min boxvilande konvalecent (opererad för 7 dagar sedan står på 3 påsar butta om dagen i 7 dagar till så...
Svar
17
· Visningar
2 938
Senast: traceys
·
F
Hästvård Jag är nojjig och vill bara min hästs bästa alltid. Läste i en tråd att om hästen har djupa strålfåror kan det bero på att den är...
2 3
Svar
46
· Visningar
18 918
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar