Sv: Misskött eller ej?
Nja, jag kallar det nog vanvård. Hästen får uppenbarligen inte godtagbar omvårdnad. Min xx-man blev beordrad att se över foder, se över huden och genast inkalla hovslagare till sina gamlingar som var mycket lika denna häst. Han fick en varning och djurskyddsinspektör och veterinär kom på återbesök ett par gånger efter. Det behövdes inte så mycket för att få dom att se lite bättre ut och dessutom gå ner i vikt, vilket var veterinärens främsta krav.
Det ser dock mer dramatiskt ut när det handlar om magra hästar. Jag har även sett detta och anmält omgående. Även då det var en bekant som ägde hästen i fråga dock efter att ha sagt åt människan på skarpen. Hon försvarade sig med att dom "missat" avmaskningen på hösten och att det var därför hästen magrat...jisses, hon var dräktig dessutom men kastade fölet senare....hon fick inte tillräckligt med mat helt enkelt för när hon flyttade senare blev hon mycket rund och fin.
Syrran fick en häst gratis om hon bara tog hem den. Ägaren sa sig inte ha tid med den (fick tipset av en gemensam bekant) och den lastades på hästbuss för den 80 mil långa resan söderut. Vid ankomsten gick chauffören raka vägen in i stallet för att kolla upp vad det var för ställe. Hade det inte varit ok i hans mening hade han tagit hästen...Alltså, den var mager, hade hemska sår med hur mycket svallkött som helst och hela stallet stank efter några minuter, hostade vansinnigt vid minsta rörelse...och hovarna
Den fick sin chans och blev mycket bättre i hull och såren läkte men hostan gav sig aldrig och han fick sluta sina dagar där på gården.
Hästen jag har hemma är en vanvårdshäst från början...hon är uppväxt på kanelbullar
och var mager och omusklad med extremt platta ankfötter till hovar...när hon fick bra mat och bra utevistelse växte hon på sig enormt, trots att hon redan var 7 år och är idag vid 9 års ålder enormt bred...från att ha sett ut som ett staket med hjorthals ser hon ut som en QH...Ingen har varit elak på henne men likväl fick hon inte någon bra omvårdnad som ung.