Misshandel

S

supergladis

Hyr in mig som privatare på en ridskola. En av privatarna kan inte rida lr sköta sin häst eftersom hon brutit benet. Därför låter hon sin kompis rida hästen.

Medryttaren lr vad jag ska kalla henne påstår att hästen reser sig därför tog hon dressyrpisken och slog den hårt i huvudet mellan öronen eftersom hon påstod att den "var på väg att resa sig". Jag såg inte detta själv utan det är något hon går o skryter om. Men vittnen finns till händelsen också.

När jag tidigare var inne o red i ridhuset själv hade "medryttaren" sadlat på "sin" häst o sagt att nu skulle hon in i ridhuset o ge hästen stryk till en annan privatare.

När hon kom in i ridhuset satt hon upp värmde hästen ca 2 min sen brakade det loss. Hon rappade hårt så det small med dressyrpisken o gapade o skrek. Ridhuset är stort o fast vi var i vasin ände så skrek hon o slog såpass att min häst ryckte till som ändå är en stadig gentleman på 15år. Hon gav även hästen ett flertal ryck i munnen. Om min häst häst reagerade på att vara i andra änden av ridhuset hur skulle inte hästen hon red upplevt det?

Jag hade tidigare inte sett henne rida. Men inte red hon bra. Satt ovanpå hästen kraftigt framåtlutad (sittbenen hade ingen kontakt med sadeln) uppdragna skänklar o tårna pekade rakt ner. Stenhårda händer o höll balansen i tyglarna. Använde inte skänklarna. Tittade i backen. Vek innersidan kraftigt på volter.

Nu har jag ringt ordföranden i klubben o informerat henne o hon ska prata med tjejen. Hon har redan pratat med ägaren om att "medryttaren" slagit den i huvudet o frågat hur hon kan låta henne rida. Ägaren tycker bara det är obekvämt att säga till sin kompis för hon kan inte rida lr sköta den själv.

Ridskolecehefen (henne har inte jag pratat med nu eftersom hon är utbränd) har även sagt till ägaren utan resultat.

Nu ska även jag ringa o säga till ägaren imorgon.

Jag har även fått reda på att hon misshandlat en annan privatares häst när hon skulle ta in den eftersom den ägaren var hemma med sina barn som hon har varannan vecka. Jag kommer även berätta för den ägaren om vad som hänt. Jag hade tagit in hennes häst flera gånger så hon hade inte velat fråga fråga mig om jag kunde. Hon är så himla rädd att vara till besvär fast hon inte är det. Den hästen har aldrig gjort nått dumt när jag lett in den däremot är den ung, känslig o lite "tittig".

Vad ska man egentligen göra när sånt här händer?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Misshandel

Jag tycker det låter som om du gjort det du kan, möjligtvis kan man väl även säga till den tjejen det handlar om. I ridhuset hade jag definitivt sagt ifrån, dels för hästens skull, dels för min egen hästs skull. Det är aldrig roligt när man hamnar i såna här situationer, men det bästa man kan göra är att säga ifrån om det blir för mycket och sedan informera ägaren/na till de hästar det handlar om.


Hoppas det blir bättring nu!
 
Sv: Misshandel

Hur kan en sådan människa överhuvudtaget få röra en häst? Har ni pratat med medryttaren? hon borde få sig en rejäl utskällning..Om det vore någon som gjorde så i vårt stall så skulle dom åka ut fortare än dom kom in..Lycka till
 
Sv: Misshandel

vid sånt beteende måste personen sägas till in action. hade någon gått på sin häst så när jag varit närvarande hade den jäveln fått höra ett och annat.

att man kan behöva tillrättavisa en häst ja, men att misshandla djur oprovocerat är ju ett sjukt beteende.
 
Sv: Misshandel

ursäkta men sådana människor ska få smaka på sin egna medicin. dra pisken ur handen på henne och säj till på skarpen att slår hon en enda häst till så kommer h*n se ut som om nån kört henne genom avfallskvarnen! :devil:

fyyyy för sånna människor! :cool:
 
Sv: Misshandel

Tack för era svar!

Idag pratade jag med ägaren till hästen. Medryttaren ska aldrig få rida den mer. :devil:
Det känns otroligt skönt att veta.
Hon hade även sagt till medryttaren att hon inte fick galoppera hästen vilket hon gjorde iaf igår. Hon får inte galopera den eftersom det är en 5 årig travare som kommer direkt från banan o den har inte sådana muskler o utbildning att den orkar det än.
Tydligen hade hon slagit hästen i huvudet igår också (en annan privatare såg det när jag hade ryggen till när jag red). :eek: Hon skulle rygga hästen (ägaren säger att hästen aldrig har fått lära sig det) hon drog stenhårt i tyglarna o la sig bakåt så mycket det gick o då reste sig hästen. Då fick den ett nytt rapp mellan öronen.

Ägaren har även pratat med instruktören hon brukar rida för o den sa att hästen reser sig för att medryttaren drar den för hårt i tyglarna. Hästen har aldrig rest sig eller krånglat med ägaren eller hennes barn som rider den. Däremot har den börjat resa sig i ridhuset med den äldsta dottern efter att medryttaren har ridit den. Innan hon red var den jätte snäll.

Medryttaren äger en egen häst som hon har inhyrd här. Den har hon inte ridit på 1 år eftersom den som hon sägar slagit runt. Hur ska jag få ut den här hemska människan ur stallet? Vi har jourer på helgerna o hon ska ta in de andra hästarna så jag är rädd hon misshandlar dem när hon ska ta in o ut dem. Jag tänker ta ut o in min egen + hästen hon slagit i huvet hårt med grimskaftet själv när hon ska ha jour fram över. Jag jobbar vissa helger men min mamma har lovat att hjälpa mig om jag jobbar o den hemska människan har jour.
 
Sv: Misshandel

Tack för era svar!

Idag pratade jag med ägaren till hästen. Medryttaren ska aldrig få rida den mer. :devil:
Det känns otroligt skönt att veta.
Hon hade även sagt till medryttaren att hon inte fick galoppera hästen vilket hon gjorde iaf igår. Hon får inte galopera den eftersom det är en 5 årig travare som kommer direkt från banan o den har inte sådana muskler o utbildning att den orkar det än.
Tydligen hade hon slagit hästen i huvudet igår också (en annan privatare såg det när jag hade ryggen till när jag red). :eek: Hon skulle rygga hästen (ägaren säger att hästen aldrig har fått lära sig det) hon drog stenhårt i tyglarna o la sig bakåt så mycket det gick o då reste sig hästen. Då fick den ett nytt rapp mellan öronen.

Ägaren har även pratat med instruktören hon brukar rida för o den sa att hästen reser sig för att medryttaren drar den för hårt i tyglarna. Hästen har aldrig rest sig eller krånglat med ägaren eller hennes barn som rider den. Däremot har den börjat resa sig i ridhuset med den äldsta dottern efter att medryttaren har ridit den. Innan hon red var den jätte snäll.

Medryttaren äger en egen häst som hon har inhyrd här. Den har hon inte ridit på 1 år eftersom den som hon sägar slagit runt. Hur ska jag få ut den här hemska människan ur stallet? Vi har jourer på helgerna o hon ska ta in de andra hästarna så jag är rädd hon misshandlar dem när hon ska ta in o ut dem. Jag tänker ta ut o in min egen + hästen hon slagit i huvet hårt med grimskaftet själv när hon ska ha jour fram över. Jag jobbar vissa helger men min mamma har lovat att hjälpa mig om jag jobbar o den hemska människan har jour.

Hej
Bra att ni fick bort henne från hästen....
Men jag undrar bara, du hade pratat med den här och ridskolechefen hade pratat med den där och den har pratat med den andra, och den och den hade sett och berättat........men är det någon som har pratat med den här medryttaren och sagt typ, du: du kan inte göra på det där sättet du måste ta lektioner? Hon kanske har lärt sig av någon dum människa att det är så man gör med hästar, tycker hon skulle få en chans att bättra sig?
Tycker att någon skulle försöka.......:banana:
 
Sv: Misshandel

Hej
Bra att ni fick bort henne från hästen....
Men jag undrar bara, du hade pratat med den här och ridskolechefen hade pratat med den där och den har pratat med den andra, och den och den hade sett och berättat........men är det någon som har pratat med den här medryttaren och sagt typ, du: du kan inte göra på det där sättet du måste ta lektioner? Hon kanske har lärt sig av någon dum människa att det är så man gör med hästar, tycker hon skulle få en chans att bättra sig?
Tycker att någon skulle försöka.......:banana:

Jo jag förökte igår. Hon ville berätta hur fruktansvärt elak o dum i huvudet hästen är. Då försökte jag prata med henne om varför hästen reagerade med att resa sig o att hon skulle försöka rida den med sätet o inte hålla den så mycket i munnen. Jag rekomenderade henne även att ta hontakt med min tränare o sa att hon säkert kunde hjälpa henne. Jag har sagt iaf 2 gånger tidigare att hon borde ta privatlektioner för min tränare för hon skulle kunna hjälpa henne.

Hon sa även att hästen bara la sig i handen o drog iväg då sa jag att hon inte skulle hålla den så mycket för den är travkörd o van att ta kraftigt stöd o hålla balansen i tygeln när den springer. Men hon varken lyssnar eller fattar hon ser bara dum ut när jag säger nått o har inget att säga tillbaka.

Hon sa att det var lång väg innan hästen hon rider går som min för det tyckte hon den skulle göra. Jag försökte förklara att min blir 15 i år o har gått reg. La:4 med plac o att hästen hon rider är 5år o blev "tagen av banan" i serptember så hon kan INTE begära att den går som min. Jag sa även att jag aldrig gett min häst stryk heller + jag fått massor med hjälp av min tränare.

Problemet ligger antagligen i att den ansvarige för stallet som är ridskolechef är utbränd. Hade hon varit där o frisk hade människan åkt ut med huvudet före! Det andra problemet är att ägaren till hästen aldrig sett medryttaren rida hästen.
 
Sv: Misshandel

Bara hälsa henne att "där kunskapen tar slut, tar våldet vid". Det kan inte sägas för ofta, efter som det stämmer så väl. När ryttare inte vet vad de ska göra så kommer oftast våldet fram för de som är okunniga, medan de som har lite bakom skallbenet funderar på VARFÖR hästen reagerar som den gör och sedan löser problemet utan våld!
 
Sv: Misshandel

Bara hälsa henne att "där kunskapen tar slut, tar våldet vid". Det kan inte sägas för ofta, efter som det stämmer så väl. När ryttare inte vet vad de ska göra så kommer oftast våldet fram för de som är okunniga, medan de som har lite bakom skallbenet funderar på VARFÖR hästen reagerar som den gör och sedan löser problemet utan våld!

Det där ordspråket tänkte jag också på. Jag var faktiskt tänkt att skriva ner det på en lapp o "råka" sätta upp det på boxdörren till hennes häst. :angel:
 
Sv: Misshandel

1. prata med tall chef eller den som bestämmer över inakorderingarna... hon ska ju kastas ut!!

2. ha ett stallmöte, privatister imellan.

3. förbjuda henne från att ha jourer. det måste ju vara många som känner som du.


(jag skulle inte låta människan vidröra min häst!!!)
 
Sv: Misshandel

Hej
Bra att ni fick bort henne från hästen....
Men jag undrar bara, du hade pratat med den här och ridskolechefen hade pratat med den där och den har pratat med den andra, och den och den hade sett och berättat........men är det någon som har pratat med den här medryttaren och sagt typ, du: du kan inte göra på det där sättet du måste ta lektioner? Hon kanske har lärt sig av någon dum människa att det är så man gör med hästar, tycker hon skulle få en chans att bättra sig?
Tycker att någon skulle försöka.......:banana:

Sen är det juh också så att människan har ingen sund grund att bilda sina värderingar på heller.
Efter 15 år som strippa går hon på soss, hon har tagit så mycket droger att ingen gubbe vill se på henne längre. Nu vill inte ens soss betala henne så hon ligger efter med flera hyror.
 
Sv: Misshandel

läst dina inlägg och vill bara söga att det du gjort hittills är värd ett :bow:! Gör vad du kan, för hittills har du fått resultat av det! Och när du itne kan göra mer.. vad finns dewt då att göra! ;)

(bra råd va!? :angel: )
 
Sv: Misshandel

Sen är det juh också så att människan har ingen sund grund att bilda sina värderingar på heller.
Efter 15 år som strippa går hon på soss, hon har tagit så mycket droger att ingen gubbe vill se på henne längre. Nu vill inte ens soss betala henne så hon ligger efter med flera hyror.

Ursch stackars människa säger jag, hon klarar inte ens av sig själv och då ska hon för 17 inte ha han om djur heller. Hon ska ut, om ridskolechefen är utbränd så finns det väl en andreman/kvinna som har hand om saker under tiden som kan fatta beslut?
 
Sv: Misshandel

Polisanmäl suggan! :devil: Ni är flera som sett henne misshandla hästen/hästarna och kan vittna om vad hon gjort, finns ingen anledning att inte anmäla. :mad:
 

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
76
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 823
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 307
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp