Missfärgad päls

Meibla

Trådstartare
Upptäckte nyss att pälsen på Ixis hals är röd. Min första tanke var svamp, men huden ser fin ut. Hittar inget sår heller som skulle kunna vara orsaken.
Hon har haft krage i ca 1,5 vecka, i princip enbart på nätterna. Kan det bli så av dem? (Blå uppblåsbara)
Har försökt tvätta bort det, utan någon som helst framgång.
Så hur sjutton blir man av med missfärgningen?
Alla tips mottages tacksamt, för det är inte speciellt fint. Även om hon inte är direkt snygg annars heller nu när hon är rakad.
IMG_20160702_172123_zpsur13smbj.jpg

Min hane blir likadan på samma ställe men också på manken och på huvudet. Han är också fin i huden och ja, inget annat än färgad päls som du säger. Jag tror ändå att det har o göra med att det är fuktigt och varmt, typ svamp, vilket det säkert kan bli under kragen.

Jag tvättar med klorhexidinschampo varannan dag och fönar torrt, droppar på allerderm spot on efter föning och dagen efter, alltså dagen utan dusch, smörjer jag på silonsalva. Plus ger standardt immun i maten. Brukar gå över så fort pälsen byts, men jag vet inte om min behandling gör någon nytta eller inte ;)

Troligtvis har det blivit fuktigt under kragen, fukt kan missfärga päls. Tyvärr går det inte att få bort missfärgningen utan det behöver växa ut ny päls igen.
Det finns många olika "huskurer" om hur man får bort missfärgad päls men inget fungerar direkt.

Pröva med pevaryl svampmedel,det använder vi på frallor som har missfärgat under ögonen eller vid ev rykor i ansiktet.

Tack för svaren!
Då är det alltså bara att låta det vara så försvinner det av sig själv lagom till vintern/våren eller så då?
Nu spekulerar jag bara, men om det är kragen som är boven, borde det inte vara lite mer runt om halsen då? Och inte bara en fläck mitt på?

Funderat en stund,undrar om det går bort med vit häst tricken, fukta ,potatismjöl,borsta.
2,tvätta med såpa
3 utspädd jodopax ,skölj inte, vitt i morgon (funkar på skimmel svans)

Dom tricken kan jag ju inte prova i ansiktet på en fralla.

Dobbis ständig gul eller skimmelhäst ägare.

Funderat en stund,undrar om det går bort med vit häst tricken, fukta ,potatismjöl,borsta.
2,tvätta med såpa
3 utspädd jodopax ,skölj inte, vitt i morgon (funkar på skimmel svans)

Dom tricken kan jag ju inte prova i ansiktet på en fralla.

Dobbis ständig gul eller skimmelhäst ägare.
Nä, inget av det funkar på min iallafall :D

Tack för svaren!
Då är det alltså bara att låta det vara så försvinner det av sig själv lagom till vintern/våren eller så då?
Nu spekulerar jag bara, men om det är kragen som är boven, borde det inte vara lite mer runt om halsen då? Och inte bara en fläck mitt på?

Inte om det enbart varit fukt just vid det stället. Du kan ju raka bort den missfärgade pälsen så går det snabbare :)

Sant :) Ja jag funderar på att raka bort det, för det stör mig rätt mkt :o.
Tack för svaren allihop! :)

Prova klorhexedinschampo, (spä i en sprayflaska och spraya pälsen så der får verka en stund innan det tvättas bort) mamma hade en hund som hon använde det på och skummet blev helt oranget vid kraftiga svampangrepp. Nu var detta på en schäfer så pälsfärgen kan ha hjälpt till att dölja missfärgningarna som va kvar efter behandling men värt att testa kanske?

Råkade precis bort pälsen, och det såg visst inte så fint ut under trots allt :o. Så vad gör jag nu?
IMG_20160703_105638_zpsczg6pi3o.jpg

Har trizchlor4 hemma, det kanske funkar?

Råkade precis bort pälsen, och det såg visst inte så fint ut under trots allt :o. Så vad gör jag nu?
IMG_20160703_105638_zpsczg6pi3o.jpg

Har trizchlor4 hemma, det kanske funkar?

Tvätta med det, den innehåller klorhexidin så fungerar både mot svamp och bakterier. Bra att du rakade, för det hade du behövt göra ändå för att komma åt med behandlingen ;)
Viktigt att du låter det verka i 10 min innan du sköljer ur.
Tvätta en gång per dag i en vecka, sedan kan du gå ner till varannan tills der är helt borta.
Har du något annat hemma som du kan smörja på efteråt? Någon salva eller gel eller spray du fått av vet tidigare?

Tvätta med det, den innehåller klorhexidin så fungerar både mot svamp och bakterier. Bra att du rakade, för det hade du behövt göra ändå för att komma åt med behandlingen ;)
Viktigt att du låter det verka i 10 min innan du sköljer ur.
Tvätta en gång per dag i en vecka, sedan kan du gå ner till varannan tills der är helt borta.
Har du något annat hemma som du kan smörja på efteråt? Någon salva eller gel eller spray du fått av vet tidigare?
Tusen tack!
Nej inte fått så mkt annat. Douxo pyo har vi fått och cortavance, men ingen av dom är väl direkt nåt att smörja med efteråt?

Douxo pyo innehåller ju också klorhexidin så det kan du också använda emellan schamponeringarna.
Cortavance är lokal kortison som dämpar inflammation så det kan du spraya på 1 gång per dag. Det där kommer att vara läkt på nolltid! :up:

Douxo pyo innehåller ju också klorhexidin så det kan du också använda emellan schamponeringarna.
Cortavance är lokal kortison som dämpar inflammation så det kan du spraya på 1 gång per dag. Det där kommer att vara läkt på nolltid! :up:
Åter igen, tack!
Men nu har jag en fråga om cortavancen, på flaskan och receptet står det "20 pumpslag jämt fördelade över kroppen på rödflammig hud i 7 dagar" sen skulle vi ha en veckas uppehåll och sen göra om samma procedur igen och igen osv. Vi är inne på en uppehållsvecka, funkar det att bara ta en liten sprayning där på halsen ändå? Min vet har semester till augusti så skulle ringt och frågat honom i morgon annars

Alltså buke är ju helt klart bäst! Här får man verkligen svar på precis allt :bow::bow:

Åter igen, tack!
Men nu har jag en fråga om cortavancen, på flaskan och receptet står det "20 pumpslag jämt fördelade över kroppen på rödflammig hud i 7 dagar" sen skulle vi ha en veckas uppehåll och sen göra om samma procedur igen och igen osv. Vi är inne på en uppehållsvecka, funkar det att bara ta en liten sprayning där på halsen ändå? Min vet har semester till augusti så skulle ringt och frågat honom i morgon annars

Alltså buke är ju helt klart bäst! Här får man verkligen svar på precis allt :bow::bow:

Ja det går bra :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vår golden har problematik med sina öron till och från. Blir rött, brunt vax i. Vi tvättar med epitoc. Behandlar dem nån gång ibland...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ajda
·
Hästvård Min ena häst fick en allvarlig reaktion på vaccinationen i slutet av augusti. Kvar blev en rejäl svullnad vid vaccinationsstället. Den...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 111
Senast: Lindsen
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 803
Senast: höstmåne
·
Hästvård Har någon bilder på regnskållor i olika stadier? Jag misstänker att min häst har det, veterinären har tittat på det men hon kunde...
Svar
1
· Visningar
1 353
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka