Missbildade kattungar?

Zizzy

Trådstartare
Är det någon här inne som någon gång fått missbildade kattungar?

Jag fick en kull med Oci nu den nionde med en liten kille vars baktassar inte var färdigutvecklade.
Vilket jag faktiskt inte upptäkte förrens igår! :eek:
Och då har jag ändå vägt dem och målat dit nagellack på en tassen!
Känner mig jätte hemsk!
Men idag så somnade killen in, antagligen var det mer i kroppen som inte var färdigt...

Bild på båda baktassarna..

Sov sött vännen.. :(

Dom andra fyra är pigga o glada och jag har undersökt dem alla
men vad jag kan se är de fullkommligt normala...

Sv: Missbildade kattungar?

Jag är nog korkad, men jag ser inte vad det är som saknas på baktassarna? Varför skulle dessa tassar ha hindrat honom från att ha ett bra liv?

Vi hade en kattunge en gång som föddes med hela hjärnan i en klump utanför kraniet....

Den fick vi slåihjäl med en gång.

Alltid ledsamt.

/KT

Vi hade en kattunge en gång vars mag/tarmpaket inte var innanför bukväggen utan utanför. Bråck heter det va? Den var död när den föddes.

Tassarna är ju inte fullt utvecklade? Men troligen skulle kissen klarat sig ändå. Eftersom den dog så var det troligen mer fel på insidan. Annars hade den ju inte dött.

Till TS: Liten då. Hoppas du slipper sånt igen.

Tassarna är ju inte fullt utvecklade? Men troligen skulle kissen klarat sig ändå. Eftersom den dog så var det troligen mer fel på insidan. Annars hade den ju inte dött.

Till TS: Liten då. Hoppas du slipper sånt igen.

Ja precis, som man ser på bilderna har han knappt några tår på ena tassen och på den andra är dom utte pytte små..
Antagligen hade han kunnat få ett jätte bra liv, men jag vet inte varför han plötsligt blev dålig och dog...
Så mina misstankar är att han kanske hade mer i kroppen som inte var riktigt färdigt...
Jag hade inte avlivat en liten kattunge med en sådan missbildning, då jag inte tror att katten skulle lida nämnvärt av det.

Nu är jag med! Jag måste ha läst slarvigt första gången - trodde att den avlivats bara för att tassarna inte såg helt normala ut, och tyckte det var jättekonstigt, för SÅ knasiga såg de ju ändå inte ut.

Jättetråkigt!!! Beklagar!

Okej, nej nej jag skulle inte avliva för en sådan småsak.
Han hade troligtvis haft ett fullvärdigt liv ändå, trots sina defekta tassar.

Har haft sådan ångest idag över detta, att jag inte märkt det med tassarna tidigare.. Men jag har ju bara lyft upp dem snabbt och vägt dem, sen ner snabbt hos mamma igen.. Jag vill inte vara där och störa när dom är så små...
Iof kunde jag nog inget göra över att han blev dålig iaf, men iaf... :(

Du har verkligen inte gjort något tokigt alls! Den synliga defekten var ju väldigt liten, och precis som du säger så ska man ju inte hålla på och lyfta och greja med dem i onödan när de är så små.

Lycka till med resten av kullen!!!

Vi fick 2 kattungar en gång för ganska många år sen.
Hanen hade jättekort svans och så var den TJOCK. Hans benställning var inte alls som den skulle. Benen var märkligt krokiga och spretade.
Sen hade han stort huvud.

Den tog maken ihjäl direkt. :cry::crazy:

Jo det förstår jag, låter en en knepig missbildning inombords?
Det diskuteras ju livligt på hund om en annons med en hund med tre ben, och jag ska ärligt säga att jag vet faktiskt inte om jag tagit bort den eller ej om jag själv fått det..
Lill killen i detta fallet, märkte jag ju ingenting på alls på flera dagar...
Men hade inte tagit bort honom för den lilla defekten, men vart går gränsen? En tå? En tass? ett halvt ben?
Mycke och fundera över..

Vi hade en kattunge en gång som föddes med hela hjärnan i en klump utanför kraniet....

Den fick vi slåihjäl med en gång.

Alltid ledsamt.

/KT

Nåt liknande var mamma med om.
Och ögonen stod rakt ut på den. Som en cyklopfisk nästan.
Det såg för läskigt ut och den var absolut medtagen och hade nog inte överlevt länge om den inte tagits ihjäl.:cry:
Stackars små liven när det blir sådär.

Det är ju alltid svårt på förhand att rada upp vilka defekter som man kommer låta slinka förbi. Katter brukar som sagt klara sig bra med bara tre ben, men med hundar spelar det ju väldigt stor roll vad det handlar om för hund. En liten nätt hund som en chihuahua kan säkert klara sig bra med ett bakben mindre medan det kanske inte är någon höjdare att låta en stor mastiff hanka sig fram på tre ben.

Det blir ju en bedömningsfråga för ägare och veterinär.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka