Missa fång?!

No1

Trådstartare
Hur är det möjligt?

En bekant till mig har ett stort halvblod som de senaste åren tränats kontinuerligt i D/H 2 ggr/vecka för tränare. LB nivå.

Tränarna har själva placeringar i Intermediere och S hopp. Båda tränarna har genom åren fått upp flera elever upp till msv A.
Så att tränarna är duktiga råder inte tvivel om.

Vid tillfälle såg jag den bekanta rida sin häst och jag frågade försiktigt om hon tyckte hästen kändes som den skulle för jag tyckte den rörde sig konstigt (läs: halt).
Vid besök på klinik med röntgen och konsultation av hovslagare på plats kunde konstateras att hästen någon gång tidigt under sommaren haft fång bägge fram men att detta läkt ut.
Solklar diagnos med tydliga plåtar och förändringar i hoven.
3år tidigare fanns rena plåtar. Nya plåtarna visar förändringar i strålbensbursa och därav hälta bägge fram.

Hur är det möjligt att fånget missats????
Kan en häst ha fång och ändå fungera i träning??

Jag har nämligen aldrig varit med om detta på mina aktiva 24år.

Det är INTE bra att ha smärttålig och alltför snäll häst,,,

Sv: Missa fång?!

Har hört om liknande fall, hästarna har haft väldigt lindrig fång och förmodligen så pass smärttåliga så att man aldrig reflekterat över detta. Men själv kan jag inte förstå hur man kan missa fång om man visiterar hästen ordentligt. Har min hästar minsta värme i hovarna blir jag nojjig. Sen brukar ju fånghästar få rätt kraftig puls som också brukar kännas rätt tydligt...

Det går utmärkt att 'missa' fång, såtillvida att man inte får fram det som orsak.

hade en ponny, 28 år gammal, som började vara loj på betet, rörde sig inte mycket. Vetkoll konstaterade att 'nej, inga fel vad jag kan hitta på den här. Han fick en kompis, som dock raskt anammade samma loja tillvaro.

En dag gick ponnyn inte själv ur boxen på morgonen (brukade gå lös). Jag tänkte direkt fång. Men om jag bara tog grimskaft följde den villigt med, och travade upp rent. Knepigt.

Någon vecka efter det ville den inte gå ur boxxen med grimskaft heller, men gick att övertala. Vet var ute - ingenting. Blodprov, böjprov, rörelseprov, visitering - nada- Svala hovar, ingen puls, ingen ömhet för visitertång och ingen hälta.

Vet tyckte att 'det är en gammal ponny, han har väl fått ideer helt enkelt?'.

Några dagar därefter vägrade ponnyn gå ur boxen oavsett hur mycket lirkande man tog till. Vet ut igen, fortfarande svala hovar, ingen puls etc, men eftersom ponnyn inte ville röra sig och rörde sig stapplig när man väl fick honom att röra sig, och dessutom var en trind en så behandlades för fång ändå.

En vecka efter det nödslaktades han, han ville då inte röra sig alls, men fick man honom i rörelse så gick han med öronen framåt, men det syntes TYDLIGT framhovsömhet. Han fick korsförlamning sista dygnet för han inte ville röra sig. När han avlivats drogs PG-beslagen fram av veterinären i ren nyfikenhet. Hovbenet var påväg att perforera sulan båda fram, sulan buktade ut.. Hovarna var vid avlivningstillfället svala och utan förstärkt puls.

Nu gick det åt fel håll för den här herren, men hade han läkt ut fången spontant så hade det lätt kunnat missats, mer än att han var 'lite lojare än normalt' ett tag.

Kblstoet fick fång ett år senare, ingen ömhet, hälta, värme eller puls. Aniiiingens 'tassig' fram i trav på grusväg men det var allt, pigg, glad och framåt, ohalt i alla gångarterna på gräs och sand med ryttare. Vet tyckte 'näe, inte fång', jag krävde att den skulle behandlas för fång. Uppföljande rtgplåtar visade att det VAR fång. Hon fick fyra till sådana lindriga anfall, två behandlades, ett var vintertid och läkte ut själv.

Att upptäcka fång är inte alltid lätt. Det kräver viss erfarenhet, kunskap och känsla. Och även ett interesse för hälsa och balans. ;)
Akutskedet med feber kan vara kort.

en vännina till mig hade ett halvblod (5-åring) som funkade jättebra. tränade (och stod på anläggningen) för en ganska känd dressyrtränare. hästen skadade sig på hösten (olycka) och togs till klinik för röntgen. plåtarna visade att hästen hade hovbensroteration (stavning?) och hade antagligen fått fång på våren. tom. veterinärerna såg undrande ut.

hon hade inte varit halt/ojämn i gången, ingen värme eller puls, ingen feber och inte det minsta loj.

Senast ändrad av en moderator:

Att upptäcka fång är inte alltid lätt. Det kräver viss erfarenhet, kunskap och känsla. Och även ett interesse för hälsa och balans. ;)
Akutskedet med feber kan vara kort.

Nyfiken fråga men varifrån har du hämtat att hästar med fång i akutskedet har feber? Såvitt jag vet, men jag kan ha fel, är det inte speciellt vanligt, och har inte märkts i de medvetet utlösta fånganfall som gjorts under forskning heller? (Dvs där man försökt utlösa fång på diverse sätt för atts e vad som triggar, och ibland lyckats och ibland inte)

Jag har nog läst det på SLU eller nån fång- forskar sida.
Veterinären har också påtalat detta.
Min häst, med kronisk fång, fick febertoppar när det blomstade upp och blev värre. Om det berodde på anfallen eller något annat vet jag inte. Har inte tänkt på att det skulle ha några andra samband.

Liknande trådar

Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon...
2
Svar
38
· Visningar
5 674
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Står i begrepp att förhoppningsvis köpa en 8-årig dressyrvalack för drygt 150’. Velar oerhört vad gäller röntgen och är mycket tacksam...
Svar
10
· Visningar
4 092
Senast: fio
·
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 909
Hästvård Kort bakgrund: Min häst fick fång med lindriga rotationer som följd för två år sedan då hon ätit för mkt på en höstfarlig rajgräsvall...
Svar
10
· Visningar
1 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka