Mirakelpiller mot eksem?

T

Tomaten

En vän till mig håller nu på och "svälter" sin häst , hon får inte äta NÅGONTING, inte salt eller någoting, annat än äldre hö. Hon är tinker och har problem med eksem/allergi.Nu har dom fått tag i nåogn gubbe som skulle skicka iväg några "mirakelpiller" som skulle hjälp emot detta.Då måste magen tömmas så på den svält dieten utan nästan någon näring går hon på i 14 dagar.
Kan detta verkligen vara nyttigt? :smirk:
Hon får ju ingen näring, eller lite finns det kanske kvar i det äldre höet men inte mycket
Hon får vatten men endast med äppelcidervinäger i.

Näringen försvinner inte bara för det är gamalt hö, vitaminerna däremot minskar. Äppelcidervinäger innehåller mycket vitaminer..Hur mycket hö får hästen då ?

jaha okay, tror det var fem eller sju kilo, hon är en rätt så stor tinker närmare 160

Öhh, varför har hon/han häst? Kanske skulle prova att sätta ägaren på diet, tror ni 2 dl fil/dag blir lagom? Ok, kanske 2 smörgåsar till oxå, och ett glas vatten.
Hur länge tror ni ägaren orkar med det? :mad:

Tja svält har då inte hjälpt någon häst att läka ut sitt eksem eller ens bli bättre. Hålls den från knott så kanske det blir tillfälligt bättre.

ingenaning, var nåogn gubbe som hade en islandshäst som refferens.enda jag vet :D

just det, hon ska gå på denna dieten i två veckor sen kommer hon få börja äta, gubben som sålde pillren sa även att man skulle btrakta henne som "sjuk" för att hon får så dåligt med energi, alltså ingen rinding eller sådan motion

Hmmm, en häst lär ju inte dö av att gå på hö i 14 dgr...huvudsaken är att den har stråfoder hela dygnet...

ne, men hon får en viss giva fem eler sju kilo per dag,
jag tyckte inte det lät bra men vad vet jag, därför jag skrev här :)

Om det är dom pillren jag tror, luktar det bluff och båg lång väg. Det anges inte ens innehållsdeklaration, man avråder från all annan behandling och råder hästägaren att "stå ut även om eksemet blir sämre en tid" bland mycket annat :devil:.

5-7 kg hö är definitv för lite för en så pass stor häst.
Fick hem ett travarnordissto i helgen som har en hovskada, hon är vansinnigt mager = har inte fått tillräckligt med mat. Hon får nu 15 kg hö/dag + 1/2 kg krafft grund, betfor och kli. Tänker succesivt öka kraftfodergivan.
När hon kom hade hon ingen man, dom sa att den gått av?
När hon kom in på kvällen hade hon VANSINNIG klåda i man, svans och pannlugg, skorvig i svansen. Smörjer henne 3 ggr/dag med en kräm som finns att köpa på granngården, den har lindrat klådan betydligt. Tänker också tvätta henne ordentligt, det kan inte vara bra att gå skitig när man har exemliknande utslag.
Tabletter från trollgubbar tror då inte jag på, ofta så kostar såna behandlingar bara en massa pengar alldeles i onödan.
Det kanske är bättre och billigare att prata med en vetrinär i längden.

finns det något namn på personen eller pillren?
Kan pm om du inte vill skriva här! :)

Men kära nån, om hästen får (gammalt) hö töms väl inte mag-tarmkanalen mer än om den får tillräckligt och bra foder. Jag kan LOVA att ev. effekt av dessa bluffpiller inte hämmas av att hästen får tillräckligt med näring.

Att fodra med gammalt hö är det dock inget fel eller konstigt med, förutsatt att det håller hög hygienisk kvalitet. Det är inte heller per automatik sämre näring i äldre hö.

okay, har fått klart för mig att äldre hö är bra om det är rätt kvalitet. men dte där med salt och sådant, en fyra åring klarar den sig uta kalk, för skelettets skulle menar jag, hon växer ju fortfarande :confused:

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 660
Senast: Fille
·
C
Foder & Strö Usch vad jag känner mig elak mot pållen nu, har dragit ner ännu ett kilo på hösilaget. Just nu får han 6 kg hösilage om dagen (hua...
2
Svar
22
· Visningar
1 971
Senast: Anders76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025