Mirakelkurer/medel för vita hästar?

N

NiitSirK

Ibland känns det hopplöst med skimlar :smirk: ... Har ni ¨några tips om hur man får svansen vit, hur man får bort pissfläckar och alla andra slags fläckar som verkar älska de vita sagohästarna? :p

Glad Sommar!!! :D :D :banana: :bump: :bow:

Sv: Mirakelkurer/medel för vita hästar?

Diskmedel funkar bra, gärna av det vanliga välkända märket.

Det finns även nåt som heter Coat Whitener (stavning) att ta vid speciella tillfällen...

Ryktsten fungerar bra till vardags. Många här på buke har tipsat om potatismjöl, men jag vet inte hur man gör rent praktiskt, kanske någon annan vet. Svans vet jag inte, mer än att doppa den i en hink.

Gnid in den med träkol och borsta rent!

De kritvita sagohästarna tvättas OFTA... Och har säkerligen täcken på sig året runt också :crazy:

Hi hi jag upptäckte idag att min gamla vita welshponny var rosa om svansen och rumpan, han hade stått och kliat sig mot ladan som är målad med falu rödfärg!

En gång var han gulfläckig och vi inte kunde begripa varför!!!??? Jo han hade sovit där det växte mycket maskrosor och dom blommade för fullt!!!

/KT

Grönsåpa funkar jättebra och det verkar vara milt med, min häst osm är ganska känslig (kan inte tvättas med hästschampo, han börjar klia sig överallt då) funkar det utmärkt på. Han blir alltid ren, och hans favoritsak på våren är att lägga sig ner i lerpölar... :)

Alltså, jag förstår ärligt talat inte vad alla har sådana problem med att få sina skimmlar vita igen för?

Pälsen - barnshampoo, vilken jäkla sort som helst. Eller vanligt, simpelt 'människoshampoo' (sist fick min herre bada i shampoo för färgat och behandlat hår..hrrm..). Blöt hästen ordentligt,s hamponera in, spola, spola, spola, spola, shamponera in ordentligt, spola, spola, spola. Ren häst.

SVANSEN så är YES diskmedel oslagbart. Shamponera in och 'gnugga' försiktigt in det. Låt verka några minuter (4-5), skölj noga. Om det behövs shamponera igen.

Sen har man en blänsvit häst med gnistrande man och svans (och i mitt fall med beige huvud eftersom han hatar vatten på huvudet).

HÄSTSHAMPO däremot fungerar mycket sämre, skimmelshampoo tycker jag är mest blaha också även om det fungerar bättre än standardhästshampoo.

Men, barnshampo och YES. Dock gäller det att inte snål amed shampot ;) Det går åt en halv sådan där normalstor barnshampoflaska för mig när jag badar dem, hemligheten är att skapa tjoooockt härligt lödder ;)

(Och trots tvätt varenda vecka en hel sommar så nej han varken fick klåda eller torkade ut eller liknande)

knasan skrev:
Ryktsten fungerar bra till vardags. Många här på buke har tipsat om potatismjöl, men jag vet inte hur man gör rent praktiskt, kanske någon annan vet. Svans vet jag inte, mer än att doppa den i en hink.

Potatismjöl fungerar inte på en 'hel häst', men på vita strumpor och enstaka pissfläckar. Fukta fläcken, gnid in potatismjöl (snåla inte). Låt det sitta tills det torkat, borsta av noga.

Samma sätt som man använder för att få upp en fläck ur en matta med potatismjöl. Blöt upp fläcken, gnid in potatismjöl så potatismjölet SUGER UPP den smutsiga vätskan, låt torka och (om det är en matta) dammsuga bort det nu torra och smutsiga potatismjölet. Upprepa om man inte fick med sig hela fläcken.

Svansar som fått en permanent 'gulton' kan man i sista sköljvattenet ha JODOPAX i förresten, normal spädning. Doppa svansen sista gången i en hink med svag jodopaxlösning. Bli INTE rädd när svansen ser gulorange ut, utan vänta tills den torkat, då är den vit.

Håller med Diabolical_Kitten om att såpa funkar suveränt. Och precis som Alexandra skriver är potatismjöl toppen för enstaka fläckar.
Vid skötsel av hästens mugg har jag märkt att dessa verkligen funkar super! Pälsen på ben och runt karled blir vit som snö -för att anknyta till sagornas värld! :D

varför inte gå till färghandeln å köpa vit färg å en roller å vips så va hästen skinande vit :rofl: :rofl: :rofl:

Måste garanterat funka! :rofl: Men är det inte bättre att måla den mörkbrun i stället så kan den bli hur skitig som helst? :idea:

Alternativt så tvättas den aldrig men ryktas desto mer samt vistas inte i närheten av andra skimmlar. :D Men då gäller det att inte ge sig på ev fläckar med potatismjöl e dyl eftersom man genast märker HUR vit hästen egentligen är... :eek:
När en av mina tonårs-vänninor fick en enstaka finne på opassande ställe i ansiktet brukade hon försiktigt måla över den med mörkbrun kajal så att den istället förvandlades till en mouche. Den riktigt konstnärlige kan säkert göra om sin skimmel till skäck på liknande sätt. ;)

Om fläcken är gansk ny brukar man kunna gnugga bort med en fuktad svamp (om man inte vill tvätta), och sedan kan man ha i lite potatismjöl om man vill. Ryktstenen funkar helt okej, annars är det tvätta som gäller :devil:

Säkert att jodopax fungerar? det sladar itne svansen då eftersim det är frätande? :S

Har du en riktigt skitig häst:

Tvätta HELA hästen, först med människoschampo, så lite tjafs som möjligt. Typ Coop's billigare brukar vara bra, för de är så simpla. Massera in ordentligt! Det ska bli riktigt mycket lödder, och skölj sedan av. Schamponera sedan in hästen med skimmelschampo, eller färgförstärkande schampo, vitt då självklart. Massera in ett rikligt lödder - låt verka - skölj ur noggrant. Fläckar som kan bli kvar på hasen, knän, manke och höftben - ta Coat Whitener och gnugga in ordentligt enligt flaskans anvisningar. Spraya in hästen med pälsglans på en gång.

Man och svans: tvätta först med ett billigt människoschampo och sedan färgförstärkande. Är taglet fortfarande lite gult, kan man ta ca ½ dl klorin/5 liter vatten och 1 dl färgförstärkande schampo och använda ENABART PÅ TAGLET, inte på roten/kammen. Skölj ur väldigt noggrant. Använd bara någon gång i halvåret. Spraya med pälsglans.

KLOR!

:devil:

Nerå, jag använder grönsåpa precis som nån skrev. Gnugga svansen, låt sitta i medans du tex spolar rent kroppen, sen gnuggar du igen o igen.

Till våra ponnyers svansar som blev väldigt ingrott gula under vinterhalvåret när vi inte tävlade tog jag väteperoxid. Fanns att köpa på apoteket då.
Gummihandskar rekommenderas och dosering enligt förpackningen. Det ska verka ett tag och då stoppade jag svansen i en plastpåse och band fast om svansroten. Annars får man blekta fläckar lite varstans om hästen viftar på svansen.
Skölj ur ordentligt. Blir garanterat kritvitt och våra hästar fick aldrig några besvär av det.
Det är alltså samma medel som kvinnor blekte håret platinablont med förr.

Jag tycker ju att Vanish borde funka, men har ju ingen vit häst å prova det på! :D
Ni kan ju testa om ni vill, jag ansvarar dock inte för följderna...

Tvatta svansen i diskmedel eller schampoo, sedan gnuggar du in bakpulver i svansen. Gnugga en hel del och garna med mycket bakpulver, sedan tvattar du ur bakpulvret med schampoo eller vad for rengoringsmedel du anvander.

Sedan har du i massor med palsglans, sa smutsen inte fastnar sa latt igen. Och var lite extra forsiktig med svansen. Ar det lerigt ute och du hade tankt att galoppera runt, bandagera upp svansen (ala polo-hastar el. falttavlanshastar) sa att den inte blir smutsig.

Lycka till!!

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 409
Senast: Viva
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Hundhälsa Fler här har ju hundar med mycket päls. Som van från dobermann där man liksom badar hunden när den är skitig typ några gånger som valp...
Svar
8
· Visningar
1 505
Senast: Luff
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 910
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?
  • Tråden för spår