Mirakelkur mot mensbesvär!

Ciindy

Trådstartare
Alltså, nu blir jag snart fullständigt galen! Jag har aldrig någonsin haft regelbunden mens utan klarat mig undan med att ha som oftast varannan månad. Helt plötsligt från ingenstans bestämmer sig kroppen för att köra på i något regelbundet onödigt menstjafs och jag går snart i taket!

Helst vill jag ligga på sängen och inte kliva upp på hela veckan.
*Jag har ont, oftast kan jag hålla ordning på det med att kombinera Alvedon och ipren och aldrig låta det gå mer än fyra timmar mellan. Gör jag det får jag så ont att jag kallsvettas och kräks.
* Jag mår konstant illa i tre dagar.
* Magen gör uppror på alla möjliga sätt och ställer till mycket problem.
* Det är allmänt synd om mig.

Nu vet jag om att det finns dom som har det värre men jag känner fortfarande att det här inte är drägligt. Speciellt magen är besvärlig då den reagerar kraftigt men på olika sätt varje gång.

Är det någon som provat på något mirakelmedel som har funkat bra eller i alla fall lite grann? Något annat som får kroppen i bättre balans under dagarna?
Egentligen söker jag efter nått som gör att jag kan jobba ordentligt även dessa dagar och inte får mig att känna mig som en trög mask som helst vill kräla på golvet.

Alltså, nu blir jag snart fullständigt galen! Jag har aldrig någonsin haft regelbunden mens utan klarat mig undan med att ha som oftast varannan månad. Helt plötsligt från ingenstans bestämmer sig kroppen för att köra på i något regelbundet onödigt menstjafs och jag går snart i taket!

*Jag har ont, oftast kan jag hålla ordning på det med att kombinera Alvedon och ipren och aldrig låta det gå mer än fyra timmar mellan. Gör jag det får jag så ont att jag kallsvettas och kräks.

Nu vet jag om att det finns dom som har det värre men jag känner fortfarande att det här inte är drägligt. Speciellt magen är besvärlig då den reagerar kraftigt men på olika sätt varje gång.

Är det någon som provat på något mirakelmedel som har funkat bra eller i alla fall lite grann? Något annat som får kroppen i bättre balans under dagarna?
Egentligen söker jag efter nått som gör att jag kan jobba ordentligt även dessa dagar och inte får mig att känna mig som en trög mask som helst vill kräla på golvet.
Jag käkar Pronaxen och Panodil (Alvedon) och det funkar hyfsat för mig, och jag slipper stoppa i mig en massa Ipren som ställer till det för magen...

Min första tanke när jag läste hur dina veckor ser ut var om du hade Endometrios, men mina kunskaper kring det är så bristfälliga så att jag kan vara helt ute och cykla med den tanken. ;)

/Lady_S

Själv äter jag Naproxen, det är det enda som fungerar för mig och jag får det utskrivet just mot mina menssmärtor.
Utan Naproxen blir jag i stort sett sängliggande mellan 1-2dgr, kallsvettas och får kramper som inte är av denna värld. Jag klarar inte heller av att äta laktosprodukter de första dagarna (ex klarar jag inte av mjölk, ýoghurt, ost eller glass). Även med Naproxen får jag ta det lite lugnare m laktosen de dagarna.

Nu får jag inte mens så ofta, men jag kan verkligen inte ta smärtstillande (annat än flytande barn alvedon...) så min bästa vän är en varm vetekudde! Det gör verkligen hemsk skillnad att ha den liggandes på nedre delen av magen. Man kan även sitta upp framför t.ex. ett skrivbord med den om du råkar jobba med sånt. Svårare om du har ett aktivare jobb. ;) Smärtstillande, vetekudde och en chokladkaka får humör och smärta att lindra någorlunda bra.

Hoppas någon annan har något bättre medicin-tips. :p

Nu får jag inte mens så ofta, men jag kan verkligen inte ta smärtstillande (annat än flytande barn alvedon...) så min bästa vän är en varm vetekudde! Det gör verkligen hemsk skillnad att ha den liggandes på nedre delen av magen. Man kan även sitta upp framför t.ex. ett skrivbord med den om du råkar jobba med sånt. Svårare om du har ett aktivare jobb. ;) Smärtstillande, vetekudde och en chokladkaka får humör och smärta att lindra någorlunda bra.
Ahhh, vetekudden, den är guld värd vissa dagar - speciellt när man ska sova på natten :)

Jag får också väldigt kraftig mensvärk. Kallsvettas, kräks och har även svimmat vid ett tillfälle. Ibland fungerar tabletter men ibland kräks jag bara upp dem:( Har inga direkta knep tyvärr. Det värsta är ändå att jag måste sjukskriva mig. Jag har tur i oturen på så sätt att jag bara har värk första dagen på mensen, sedan när det kommit igång är jag ok och kan jobba som vanligt.

Har faktist börjat överväga olika alternativ för att bli av med mensen helt. Någon som lyckats med det på något sätt och vill berätta? Är p-piller utan uppehåll det första man testar?

Det enda som verkligen fungerat för mig är att äta p-piller. Om man inte vill göra det (av förklarliga skäl) så tycker jag det funkar bäst att äta Ipren eller Naproxen. Alvedon är helt verkningslöst för mig. Det viktigaste är att ta värktabletterna INNAN det ens börjat göra ont, och fylla på med nya tabletter typ var fjärde timme. Har det väl börjat göra ont tycker jag det är svårt att bli av med.

Jag lider med dig, det är svårt att föreställa sig hur ont det faktiskt kan göra!

När det gäller p-piler så behövde jag inte "hoppa över" mensen, jag kunde ha den som vanligt utan att den gjorde ont alls.

Har också vidriga mensmärtor, svimmar, kallsvettas och har vansinnigt ont. Har även IBS och den är riktigt jävlig just under mens. Direkt mirakelkurer har jag inte, jag kör en cocktail av alvedon och ibumetin. De värsta smärtorna försvann när jag åt p-piller så det kan vara värt att testa.

Förra året hade jag bara mens två gånger och när den varit borta i åtta månader gjordes en undersökning för att kolla upp både PCOS och endometrios, ingenting av det har jag.

Ända sen högstadiet har jag mått dåligt i samband med mens men det har känts helt okej eftersom att jag haft mens så sällan. Men att man ska må piss en av fyra veckor känns vidrigt.

Är det någon som provat på nått naturläkemedel som lindrat? En hokuspokus kvinna? En trollkarl? Som ni ser känner jag mig rätt desperat.

Pronaxen är den enda värktabletten som funkar på mig. Jag kräks inte, men kallsvettas, får magknip från helvetet som ibland inte vill gå över trots värktabletter.
Min mage gör också uppror, men har inte tänkt att utesluta ex laktos, ska testa det nästa gång!

Jag har ätit p-piller sen jag var 11 år gammal för att jag hade mensvärken från hell, med hormoner blir det hanterbart. Numera har jag p-stav, nackdelen med den är att jag har oregelbunden mens (tidigare kunde man ställa klockan efter blödningen) o har lite svårare att förbereda mig. Men om jag börjar ta panodil + diklofenak direkt i starten och håller mig till att ta dem på regelbundna tider tills det är över, oavsett om jag börjat få ont eller ej, så kan jag leva i princip som vanligt, ibland får jag lite molande värk. Slarvar jag med tabletterna får jag o n t.
Jag får värktabletter på recept sen många år, så när jag började med stav o fick mens mer sällan o därmed inte ringde efter recept lika ofta så reagerade dem faktiskt på vårdcentralen, men jag får ut mina tabletter utan problem o slipper springa på apoteket varje gång.

Kanske inte funkar på illamående, men kan ju vara värt att prova.

Jag började för några år sen med magnesiumtillskott för kramper i vaderna på kvällarna. Tydligen ett vanligt symptom på magnesiumbrist. När jag ätit det ett tag kom jag på att jag inte hade haft mensvärk på ett tag. Fick då reda på att magnesium är muskelavslappnande/kramplösande (eller kanske tvärtom, magnesiumbrist ger kramp). Och det har aldrig slagit fel, när jag slarvat med tabletter en längre period får jag mensvärk igen.

Jag tar ändå inte tillskotten varje dag, utan lite då och då. Har funkat för alla kompisar som jag tipsat. :)

För mig funkar inte Naproxen (eller jo men de funkar för mycket så jag inte kan hålla mig vaken, opraktiskt ibland). jag tar i stället diklofenak (voltaren el eeze) vilket funkar bättre.
I övrigt, bädda ned sig med varm vetekudde på magen.
Om du klarar en liten promenad kan det vara en bra idé eftersom kramperna ofta släpper lite när man rör sig.

Och så hävdar jag bestämt att en chokladkaka hjälper ;)

Om din mens och mensvärk plötsligt ändrats sig så är det kanske på sin plats att kolla upp det? Jag tänker direkt på endometrios och sen vet jag att man kan få ngn knuta eller cysta på äggstockarna som kan ge problem och dessa kan opereras bort har jag för mig.

Har du kollat upp det och du är frisk så kan värme hjälpa (t ex vetekudde), TENS-apparat (älskar min billiga från CO, använder till ryggen, mensvärk osv), jag tycker även att djävulsklo hjälper bra, ibland tom bättre än värktabletter. Om man inte ska till jobbet så kan även en sup funka i värsta fall. Har en riktigt dryg mensvärk så har testat det mesta. Ibland kan kombon ibuprofen och paracetamol vara bra.

Förra året hade jag bara mens två gånger och när den varit borta i åtta månader gjordes en undersökning för att kolla upp både PCOS och endometrios, ingenting av det har jag.

Ända sen högstadiet har jag mått dåligt i samband med mens men det har känts helt okej eftersom att jag haft mens så sällan. Men att man ska må piss en av fyra veckor känns vidrigt.

Är det någon som provat på nått naturläkemedel som lindrat? En hokuspokus kvinna? En trollkarl? Som ni ser känner jag mig rätt desperat.

Det är inte normalt att ha mens så sällan, så nåt knas är det absolut. Och det är absolut inte meningen att man ska må så dåligt. Jag tänker hormonstrul.

Jag undrar hur de uteslutit PCOS och Endometrios? Egentligen ges de diagnoserna efter uteslutningsmetoden.

Du bör absolut ta kontakt med en kunnig gynekolog som har ett intresse för just dessa problem. Du ska inte tvingas söka egna lösningar på detta problem, utan det är en ordentlig undersökning samt medicinering som krävs i ditt fall.

Kombinera 1g (2x500mg) paracetamol (ex alvedon, pamol) med 250 mg naproxen (ex naproxen, pronaxen). Det fungerar hyffsat för mig. Om man har problem med att man kräks upp pillren så finns ju även stolpiller som kan vara värt att testa.

Att det strulade så mycket som det gjorde förra året beror nog mest på stress faktiskt. Sen i december har jag nu prickat in alla månader nästan på dagen vilket aldrig hänt förut. Jag har slutat med p-piller för ca två år sedan efter att ha ätit dessa i fem år och är inte pigg på att börja igen när jag inte behöver.

Ska testa lite extra magnesium och hoppas på det bästa. Med tanke på att jag var in till gyn för mindre än ett år sedan och både ultraljud och blodprov togs känner jag mig rätt trygg i att det inte är nått större fel

Med mensvärk/besvär from hell med samtidigt mycket rikliga blödningar gör att jag också har testat det mesta. I perioder har jag suttit och svimmat på toletten av smärtorna. Hur som helst, jag mår drägligast när jag undviker mjölkprodukter, lök och stekt mat när jag har mens, kombinerar Ipren med Paracetamol och dessutom tar Omeprazol för att skydda magen. Tog Naproxen som många rekommenderar tidigare och de var mycket effektiva för själva mensvärken, men med känslig mage som dessutom är i uppror just då så gick det inte alls och jag fick fruktansvärt ont i magen. Använder också vetekudden flitigt och den är fantastiskt bra.
Viktigt att ta värktabletter innan du hunnit få för ont, och att du följer doseringen. För mig med rikliga blödningar hjälper det även med Tranexamsyra som minskar blödning, och jag får mindre ont om jag blöder mindre..vissa får tydligen ont i magen av den också, så ibland vet man inte vad som är vad.
Jag har väl troligtvis endometrios dock, vilket ju TS har kollat upp och det inte var.
Så värktabletter, ev Omeprazol för att skydda magen om man är känslig, undvika vissa livsmedel samt vetekudden är mina tips!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har fått ont i en arm. Trodde först det var träningsvärk, men när det inte gått över på över två veckor kontaktade jag vården. Jag...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
6 433
Senast: Wille
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 564
Senast: SiZo
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 468
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama