Mirakelkul mot mugg ?

Sv: Mirakelkul mot mugg ?

har flera sätt, körde alltid med först mjukgörande salva, red en sväng. Sen var det lätt att få bort alla krustor utan att det gjorde ont på hästen!!. sen tvätta med mild tvål o vatten och sen smörja med milt antiseptisk karledssalva på det utsatta stället. fungerade kalas men tog tid att pyssla me! Har flera andra sätt också men palla dra dem! har ingen mugghäst längre..

En annan tjej i stallet här provade med något öronmedel för katt och hund och herremin jösses vilken mirakelkur!! visserligen var man tvungen pilla bort alla krustor och sedan smörja på detta medel. MEN sen va muggen puts väck i jag vet ej hur länge och då gick hästen hela tiden i en kladdhage!! blev förvånad över hur bra det fugerade. så nu gör hon bara om det såfort det syns något och då förvinner det igen!!! Innan hade hästen inte ens mugg utan RASP på alla fyrabenen!!!! och nu dyker det bara upp små krustor ibland! vilken kur! Hett tips! men vad det är för medel vet jag inte.. fråga vet! :D
Fucidin.
Lokalverkande antibiotika.
Berätta för din kompis att hon får tänka ut en plan B då hästen förr eller senare kommer att utveckla en resistens eller snarare bakterierna....men det fungerar bra till dess om man gillar antibiotikamissbruk.

Håller med fullständigt!!
Jo, fantastiskt bra för stunden, sedan har man resistens och en förstörd och förtunnad hud på hästens ben av missbruket av denna salva som dessutom innehåller kortison, fantastisk medicin men har sina (många) baksidor tyvärr.
Hundöronsalva är inte till för hästben!

/Evale

Jag använder honung, bästa som finns mot LÄTTAREmugg i alla fall på mina hästar :)
Vid svårare fall av mugg skaa man alltid ta kontakt med veterinär!

Senast ändrad av en moderator:

ta på såpa och gnugga sen skölj bort, det har funkat på många hästar jag hållt på med ^^

ska informera, men kan inte vara skadligt att använda en gång.. sedan hålla efter med huskurer och om det blir illa igen så kanske använda dett igen. ?? för med "huskurer" blir det bara värre och värre.. är absolut inte insatt i detta medel.. vet bara att det fungerade.. och att man använder det för flera andra grejer.. dock inte varje dag. ye ye men lär så länge man lever. synd att allting e så himla negativt på detta ställe. lika negativt som rasp på en häst som inte går att få bort.

Ni som använder honung, kletar ni bara på en klick eller hur gör ni?
Flera erfarenheter av honung???

Japp, fick också penicillin att ge i form av spruta modell samma som till avmaskningsmedel att ge invärtes, det hjälpte dock inte heller... Vi fick det att bli bättre hud och sårmässigt men då svullnade benet istället, och muggen var ju kvar med.

Ni som använder honung, kletar ni bara på en klick eller hur gör ni?
Flera erfarenheter av honung???

Borstar rent med en mjuk borste när leran är torr på benen, tvättar sällan det händer kanske 1-2gånger/vecka iband inte ens det, övertvätt leder nämligen till att hunden torkar ut.
Sen tar jag plasthanskar gräver ur en klick honung ur burken och kletar på som om det vore hudsalva, masserar in lite lätt så att det verkligen täcker och låter sen hästen stå med det över natten. Ofta sitter det kvar till nästa kväll när proseduren upprepas. Sätter aldrig på innan hästen ska ut i hagen!
Detta gäller vid LÄTTAREmugg, har hästen allvarligare mugg så ska veterinär alltid kontaktas för då är i regel huskurer värkningslösa!
Se upp med denna metod om ni har mycke getingar, bi och humlor!

ska informera, men kan inte vara skadligt att använda en gång.. sedan hålla efter med huskurer och om det blir illa igen så kanske använda dett igen. ?? för med "huskurer" blir det bara värre och värre.. är absolut inte insatt i detta medel.. vet bara att det fungerade.. och att man använder det för flera andra grejer.. dock inte varje dag. ye ye men lär så länge man lever. synd att allting e så himla negativt på detta ställe. lika negativt som rasp på en häst som inte går att få bort.

Menade inte att vara negativ, men det är så trist att ta sitt samhällsansvar och vara restrektiv med lokalbehanling med antibiotikapreparat för att undvika resistenta bakteriestammar och sen sitter det massor av folk i buskarna som har så litet perspektiv....ofta angriper man inte orsaken till problemen utan behandlar bara symtomen....puuh-uppgiven!

FPL

Jajaa tack för tipsen! nej just det.. fick ju inga ;) även om jag bad om det. Hmm..:rofl: stjälpa ist för o hjälpa?.. litet perspektiv va det..

Probavet lotion! :bump:

Helt naturlig, inga resistensproblem, lätt att använda - inget tvättande och gnuggande och torkande och fönande ...)

Muggen försvinner på ett kick! :banana:

*kl*

Mirakelkur No 1

Rabarberblad.
Riv rabarberblad i mindre bitar, lägg mot det utsatta området. Linda ordentligt med bandage - det ska sitta så länge det bara går; dvs flera dygn tills bandaget kasat ned av sig själv. När omslaget lossnat så är det bara att fortsätta behandlingen tills muggen gett med sig helt.

Erfarenhet:
Valack med fruktansvärd mugg som blivit till köttsår. Flera medicinska behandlingar hos veterinär både dyrt och inte speciellt hälsosamt. Då fick vi tipset med dessa rabarberblad. Desperata så testade vi.
Första omslaget satt i tre dygn innan det lossnade. Då var han redan mycket finare. Vi lade ett nytt omslag och även detta satt i tre dygn innan det kasade ned.
Då var muggen borta.
Så sex dygn med rabarberomslag på den absolut värsta muggen jag någonsin sett och det var borta.

Rabarberblad är "utdragande" lika som grodblad som användes ofta förr som såromslag.

kl
ja den som har en mirakelkur mot mugg skulle nog bli rik.
Mugg är ett mysterium tycker jag det kan vara allt ifrån is tort sett ingenting som snabbt går att få bort och aldrig hinner ställa till obehag till att hästen behöver stå på klinik. När jag var på klinik senast stod där flera hästar pågrund av mugg:crazy:
Mugg är en kronisk infektion vilket menar att det lika gärna kan vara något som hästen behöver dras med resten av livet. Anser inte att det finns någon mirakelkur mot mugg men går det inte bort fort så gäller det att ta veterinärkontakt fort även fast veterinärna inte ens vet så mycket om mugg, det krävs mer forskning på detta område.

Kul man kunde roa någon oxå.

visst, mitt i vintern går det ju inte (kanske går att torka bladen om man ofta har problem?)
Men jag vet heller inte så många hästar som får mugg när det är minusgrader ute och marken är frusen. Fram tills dess finns ju bladen kvar ute på "busken".

Inte ett dugg meckigt att använda. Är väl inte så svårt att linda sin häst?? Då tycker jag snarare att alla såpabehandlingar, salvor och diverse smegg är betydligt meckigare att syssla med än att linda hästen en gång var tredje dygn.

Det var bara ett tips som jag sett fungera med egna ögon och som krävde väldigt lite både ekonomiskt och tidsmässigt. (och ja hästen vi behandlade var ju även inne på klinik för sin mugg utan vidare resultat)

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 770
Senast: pews1972
·
Hästvård Jag har börjat fundera över dessa fenomen efter vad som hänt mina hästar i sommar och sedan läst ett antal trådar här på buke. Jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
10 127
Senast: lady_vip
·
E
Hästvård Idag hälsade jag på min häst som står hos en vän i väntan på försäljning. Jag fann henne i hagen ståendes, hon brukar annars komma fram...
Svar
15
· Visningar
2 972
Senast: Tarantino
·
Katthälsa Länge sen nu, men ni kanske minns att Abbie haft problem med sina ögon en längre tid. Vi flyttade i mars och sen dess har det blivit...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka