Minusränta

Mja, fast det var ju en säkerhet för dig då, när du band räntan? Du måste ju ha tänkt att det känns säkrare att binda till XX i X år, än att vara med om uppgångar och nedgångar under den tiden?

Javisst, men då förutsåg ingen det här ränteraset. Så att det känns surt nu är ju inget konstigt.

Det är risken man tar, men det kan ju få kännas lite skit ändå med den utveckling som blev.

De som gav dig en ränta som är högre än dagens förutsåg åtminstone att den skulle vara lägre än vad de gav dig, annars skulle de inte erbjudit tjänsten.

De som gav dig en ränta som är högre än dagens förutsåg åtminstone att den skulle vara lägre än vad de gav dig, annars skulle de inte erbjudit tjänsten.

Givetvis. Och jag valde att hellre ha säkerheten än "nån procents lägre ränta". Vilket var vad både jag och bankerna förutsåg.

Jag förstår inte vad du är ute efter? Räntan rasade, reporäntan har aldrig varit såhär låg. Bolåneräntorna har sjunkit långt under vad någon kunde förutspå då. De som chansade och inte band är vinnarna, de som spelade mer safe och band är förlorarna. Vad är det du tycker är konstigt med att känna "skit, där valde man ju fel, surt" i ett sådant läge?

Jag hade ju hellre betalt under 2% än 4.7%.

Och om omvänt om räntan skenat hade jag känd "ah, där valde man rätt, soft" och de som inte band hade känt "skit, där valde man fel, surt".

Det är väl självklart att man med facit i hand bedömer sitt val och känner, eller anser du man inte ska/får känna/tycka något om sina val, särskilt i ett läge där verkligheten gick helt utanför allas prognoser?

Du uttryckte dig inte "Skit, där valde man fel." Då hade jag inte ens kommenterat inlägget. Du uttalade dig snarare som om du knappt varit inblandad och plötsligt satt där med bundna lån som du helst inte velat ha bundna.

Javisst, men då förutsåg ingen det här ränteraset. Så att det känns surt nu är ju inget konstigt.

Det är risken man tar, men det kan ju få kännas lite skit ändå med den utveckling som blev.
Se det som ren spekulation, ungefär som att satsa på börsen. Vem hade inte velat ha gått in i stor skala för några år sedan och tjänat storkovan? Det kommer nya tillfällen, nya uppgångar och nedgångar. Ibland satsar man rätt, ibland fel - så är det och inget att gräma sig över :)

Du uttryckte dig inte "Skit, där valde man fel." Då hade jag inte ens kommenterat inlägget. Du uttalade dig snarare som om du knappt varit inblandad och plötsligt satt där med bundna lån som du helst inte velat ha bundna.

Då missförstod du mig. Jag började meningen med det jag avsåg, nämligen "Det känns lite skit att..". Och avsåg bara det, en känsla. Men det kanske blev otydligt.
För det var ju jag och ingen annan som band lånen där och då. Och i samma läge en gång till, skulle jag gjort exakt samma sak. Men med facit i hand var det fel val, och det är klart det känns surt.

Då missförstod du mig. Jag började meningen med det jag avsåg, nämligen "Det känns lite skit att..". Och avsåg bara det, en känsla. Men det kanske blev otydligt.
För det var ju jag och ingen annan som band lånen där och då. Och i samma läge en gång till, skulle jag gjort exakt samma sak. Men med facit i hand var det fel val, och det är klart det känns surt.

Om du band lånen 2011 kan det kanske va läge att kolla vad de skulle kosta att "köpa loss" lånet och lägga om det iaf ?
Har huset/lgh dessutom ökat i värde sen du köpte det kan du ju baka in "ränteskillnadskostnaden" i det nya lånet och ändå få billigare månadskostnad mot vad du har nu (?) :)

Om du band lånen 2011 kan det kanske va läge att kolla vad de skulle kosta att "köpa loss" lånet och lägga om det iaf ?
Har huset/lgh dessutom ökat i värde sen du köpte det kan du ju baka in "ränteskillnadskostnaden" i det nya lånet och ändå få billigare månadskostnad mot vad du har nu (?) :)

Inte värt lösa dem i förtid. Men sitter man på höga lån kan det absolut vara en ide att räkna på i dagsläget.

Jag band mitt i fem år rätt nyligen. för 2,14. Det känns ändå rätt OK eftersom jag ju vet exakt vad mitt boende kommer att kosta de närmaste fem åren.

Jag har lånat pengar för 17% och 9 %. Och faktiskt så tog jag ett lån när räntan var 500 också - fast då vägrade banktjänstemannen att datera låneansökan :D Alla visste ju att de var övergående.
Kort sagt tycker jag att strax över 2% är snorbilligt oavsett hur lågt det kommer att sjunka närmaste tiden. Jag sitter säkert i fem år. Det är värt mycket.

Räknar kallt med att räntan mycket väl kan vara 7% när lånet blir fritt igen.

Det är underligt detta. Minusränta trodde jag inte att jag skulle få uppleva men så blev det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 676
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Goddag allvetande Buke. Jag blev så förvirrad idag, hjälp mig tack. Jo, vi har ett huslån, eller rättare sagt vi har tre huslån ett på...
Svar
13
· Visningar
812
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Vi är på jakt efter ett gemensamt sparkonto med bra ränta. De flesta konton verkar vara gå att vara en person som har tillgång, vi vill...
2
Svar
20
· Visningar
1 401
Senast: Clabbe
·
Juridik & Ekonomi Jag skulle beställa från en hemsida jag beställt flera gånger ifrån. Lägger in mitt kortnummer och sånt, kommer vidare till att godkänna...
2
Svar
26
· Visningar
1 506
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar