Minskar ni maten till stona när fölis är 4 månader ??

gylle

Trådstartare
Sitter här och kliar mig lite i huvudet och reagerar på något lite egendomligt jag stött på i Hippocampus foderstatsberäkningsprogram.

Enligt deras program så sjunker stoets behov när fölis är 4 månader ok tänkte jag då börjar man väl räkna fölis separat efter det och gick ut i val listan för att se vad de beräknade att fölis skulle ha. Men se där fanns ingenting förrän fölis var 5 månader. Vist fölis börjar ju äta mer och mer själv och dia mindre så jag förstår att stoets behov sjunker, men någonstans måste ju fölis få sin mat. Han äter ju mer och mer av mammas mat både i krubban och vad gäller hö. Minskar man då ner stoets så blir ju följden att det inte finns mat till fölis ?
Jag kan inte komma ihåg att jag gjorde någon minskning när jag hade förra omgången föl men minnet är ju vad det är ibland.

Eftersom nu detta föl står med en uppdriven kota och det blev högaktuellt att stoppa i rätt mängd foder så blir man ju lite klurig. Han blir 4 månader nästa vecka så jag börjar klura på om det är där problemet ligger att jag stoppar i stoet mat fortfarande efter vad hon skall ha upp till 4 månader.
Enligt hippocampus så är behovet för 600kg häst digivande 1-3mån 127 MJ o 1145 Smrp men från 4mån till avvänjning "bara" 108MJ o 916 smrp.
Däremot anger de fölis behov 5-6mån är 67,8MJ o 678 Smrp. Men alltså har han inget behov mellan 4-5 mån :confused:

Sv: Minskar ni maten till stona när fölis är 4 månader ??

Det måste ju vara något galet? Jag märker ingen större skillnad i diande på min som är 4,5 månad...

Ja jag kliade mig lite i huvudet och blev minst sagt lite förvirrad när jag såg den klara minskningen i stoets behov.
Iofs så ser jag en klar minskning i diandet på min och det är faktiskt mamma som tydligt börjar vänja av honom. Kollar man på dem när de är inne så ungefär varannan gång han vaknar och vill dia så säger hon nej och puttar bort honom till höhögen istället. Det går liksom inte att ta fel på att hon vill att han böejar äta mer vanlig mat och mindre di. Jag tror inte det bara är dumheter från stoet för hon är verkligen helt otrolig i mammarollen, hon måste själv haft en supermamma eller något annat sto hon lärt sig av. Har aldrig sett ett så fantastiskt sto när det gäller uppfostran och hur hon hanterar allt inkl att hon tagit över en stor del av uppfostran av det andra fölet då det är en gangster och hans mamma väldigt mesig.

Nu har jag haflinger och inte halvblod, men svarar ändå. :)

Jag har aldrig märkt att mina/våra stons behov av mat minskat när fölet blivit äldre än 4 månader ... Jag tycker tvärtom att det är vid den tiden som de börjar rasa i vikt om man inte ger dem mer! Vissa klarar sig utan tillskott om de går på bra bete, men att behovet skulle minska då är inget som jag har erfarenhet av.

Jag har heller aldrig haft något sto som sagt åt fölet att sluta dia så tidigt som vid 4 månaders ålder. Ett enda av mina ston har avvant sitt föl på egen hand. Det skedde då fölet var exakt 8 månader, och då var det helt stopp, mamma häst bara gick sin väg. Annars har de fått dia "i all oändlighet" och precis så mycket som de vill tycker jag. De enda protester jag sett är när fölet bitit sin mamma i spenen när fölet diat. Då kan de få sig ett "nyp" tillbaka! ;)

Håller helt med Eldfuxen.
Vi har travare och av flera hundra märrar så har vi enbart haft 1 som sagt ifrån då ungen var lite över 4 månader.

Och det var en korkad märr som aldrig skulle ha klivit in i avelsboxen.

I övrigt så skulle vi aldrig strypa foderintag på en fölmärr med en 4 månaders vid sidan.

Ibland får jag för mig att Hippcampus är ute och cyklar..;)

AM

Om ingenting annat så fodrar man ju stoet lite extra med tanke på att hon kanske ska ha föl igen, eller för att ta igen det hon förlorat i vikt sedan hon fölade.

Det är alltså inte så att han inte får dia alls, han diar fortfarande mkt, men matbaren är inte öppen lika ofta längre. Jag såg faktiskt tendens till samma sak på ett av mina andra ston som var en jättebra mamma även hon. Den enda jag inte alls har sett tendens till detta alls hos är den mesiga mamman hon hade gärna behållt sina ungar tuttande tills de var vuxna.
En annan sak i sammanhanget är att jag enbart ser det nattetid, eller man tänker helt enkelt inte på det ute. Nu har vi boxarna kameraövervakade året runt efter ett par otäcka insidenter med fastrullningar och även en kolikhäst i stallet. Så hade jag inte haft dem på monitorn när jag sitter vid datorn sent på kvällarna hade jag nog inte tänkt på att det skedde.

Jag har bara goda erfarenheter av Hippocampus innan men detta verkade ju verkligen snurrigt, därav min reaktion.

Bör jag alltså bara fortsätta att räkna på samma behov som hon haft sedan fölningen ? Innefattar detta behov även fölis del som han knaprar i sig ? Har som sagt en fölis nu med uppdriven kota vilket ju visar att jag varit lite för frisk med tilldelningen och vet inte riktigt hur jag skall räkna för att inte ge för mkt nu så att det vänder igen.

Om ingenting annat så fodrar man ju stoet lite extra med tanke på att hon kanske ska ha föl igen, eller för att ta igen det hon förlorat i vikt sedan hon fölade.

Hon är inte dräktig igen och behöver inte fodras upp här ligger vikten på + inte på -

Finns många kilo att jobba bort när det är dags att återuppta tävlingskarriären sen.

Min erfarenhet säger mig att du tänker lite fel när du säger att "matbaren är inte öppen lika ofta". Visst fölet diar inte lika ofta som tidigare, men det dricker större mängder mjölk per gång det diar.
Efter att ha fött ett par föl på välling så är det ganska tydligt att vid fyra månader går det åt som mest mjölk men på färre mål än tidigare.

Min erfarenhet säger mig att du tänker lite fel när du säger att "matbaren är inte öppen lika ofta". Visst fölet diar inte lika ofta som tidigare, men det dricker större mängder mjölk per gång det diar.
Efter att ha fött ett par föl på välling så är det ganska tydligt att vid fyra månader går det åt som mest mjölk men på färre mål än tidigare.

Nej jag tänker inte alls annorlunda utan du skriver ju själv att de äter färre mål alltså inte lika ofta. Det är ju precis det stoet håller på att styra upp att han skall göra när hon nekar ca vartannat mål, fölis stiger upp lika ofta som tidigare när han var yngre och blir då vartannat mål hänvisad till att äta hö själv istället för att dia. Det gör ju naturligtvis att han får i sig mer och mer näring även från egen mat.

Fast han får inte i sig så mycket näring ännu av annat än av mjölken. Hans matsmältningssystem kan inte bryta ner vanligt foder så som en vuxen häst kan. Det är först vid 8 - 10 månader som det fungerar fullt ut.

Jag minskar inte foderstat vid 4 månaders ålder, snarare ökar foderstaten pga betets dåliga innehåll samt att stoet mjölkar så mkt att hon lämnar allt till fölet.

Jag läser av stoets hull och fölets kondition, dvs hull, kotor etc

Jag räknar inte foderstat på föl förrän de står i egen box. pga att det är för svårt att räkna hur mkt stoet ger i form av di, samt hur mkt kraftfoder de äter och kan ta upp vid så ung ålder.

Jag har haft ett par föl med uppdrivna kotor pga snabb tillväxt, stoet ger mkt di de första 3-4 månaderna så en del av fölen har blivit "hängiga" i knäna och rätat upp kotorna samt blivit lite "runda" i kotorna dvs tillväxtzonerna.

Vila och kontrollerad motion och strypning av mammans foderstat har hjälpt, ibland får man strypa i 1 månad för att få effekt... (inte kul när man har en märr som behöver fodras som ett fullblodssto i vanliga fall:eek:)

I bland har jag skiljt fölen vid 5-5.5 månader på natten för att stoet skall få vila lite och tillgodogöra sig sitt foder bättre, samt in på natten på box.

Jag skiljer av senast vid 6 månaders ålder, för att kunna sina märren och sedan fodra upp henne inför kommande fölning. Det brukar fungera bra, hon är ett problem sto som tappar aptiten ca 3 månader innan fölning så det gäller att ösa på med högvärdigt foder så fort som möjligt:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka