Minskade krav på veterinär vid tävlingar med häst och hund

(SR)
Det blir enklare för arrangörer av tävlingar med djur i framtiden. I vissa fall kan kravet på veterinär tas bort enligt ett statligt betänkande som presenterades i dag.
Kravet på veterinär vid hundkapplöpningar tas bort helt, enligt förslaget, eftersom branschen har en väldigt god egenkontroll. Det fanns diskussioner om att göra på samma sätt med trav och galopp, men där vill branschen ha kvar det.

http://www.sr.se/skaraborg/nyheter/artikel.asp?artikel=1730724
 
Sv: Minskade krav på veterinär vid tävlingar med häst och hund

"men vid hopptävlingar på 1,20 och lägre höjder behövs ingen veterinär, föreslår utredningen."

Det är väl just på tävlingar där det finns en massa okunniga djurägare som det är befogat med veterinär!
 
Sv: Minskade krav på veterinär vid tävlingar med häst och hund

Jag tycker det är befogat med veterinär där djuren står till knäna i dynga och svälter ihjäl, där man glömmer verka hovarna så de ser ut som lappskor mm mm
99,9 % av alla tävlingsryttare packar ihop och åker hem om hästen inte känns fräsch, det behövs ingen veterinär till det
Och är hästen bara lite ofräsch eller lite illa skött så har då jag aldrig varit med om nån veterinär som ingripit :devil:
Att besiktiga friska, välskötta hästar helg efter helg är bara ett DYRT besvär
 
Sv: Minskade krav på veterinär vid tävlingar med häst och hund

Håller helt och hållet med. Nu kommer förhoppningsvis tävlingstermin att svämma över , för nog har kravet på veterinär stoppat många klubbar från att arrangera tävling. Tävlingsveterinär är en STOR utgift. :bow::bow::bow:
 
Sv: Minskade krav på veterinär vid tävlingar med häst och hund

Men vissa klubbar som tagit mer i veterinärkostnad än vad veterinären kostat kommer att gå back.
PL
 
Sv: Minskade krav på veterinär vid tävlingar med häst och hund

Där tror jag att du har missuppfattat hur det hela fungerar i praktiken. Visserligen är tävlingsveterinärens arvode en stor utgift men den är också källa till en STOR inkomst. Det är inte ovanligt att klubbarna går flera tusen plus på veterinäravgiften.
Det är svårt att beräkna hur länge veterinären behövs och vad det kommer att kosta och eftersom veterniäravgiften ska meddelas i förväg (i ryttarmeddelandet) så tar man ofta en jämn siffra som känns rimlig (tex 100kr). Även på mindre tävlingar är det ganska lätt att gå plus på vet.avgiften.
Därför tror jag inte alls att detta kommer att påverka tävlingsterminerna öht.
 
Sv: Minskade krav på veterinär vid tävlingar med häst och hund

Hur som helst kommer det att minska kostnaderna och krånglet för dom tävlande avsevärt, och göra det lättare för oss arrangörer som slipper komma ihåg att söka förordnande i god tid :angel:
Så jag säger bara... Halleluja! :bow::bow::bow:
 
Sv: Minskade krav på veterinär vid tävlingar med häst och hund

Nu tror jag faktiskt att det skiljer lite på var nånstans i landet som tävlingen är lagd. Här i vår del så är det inte lika stora startfaält som det är från Stockholm och neråt.
När man ordnar reg hopp för ponny vet lämnar sitt bud på 8000 kr + resa och vet stationen som denne tillhör ligger i vår närmsta stad (2mil) men vet tar rese ersättning i tjänstebil från hemmet (7mil), dessutom så bodde vet i grannlänet. Det är ca 60 ekipage som deltar, det är i runda slängar 133 kr/ekipage. Har man som arrangör redan gått ut med budet 100 kr/ekipage så får ju klubben stå för resterande 2000 kr. Så när en liten klubb ordnar med en lite större tävling än lokal så kan det slå fel, tyvärr.
Så för alla mindre klubbar som har en något mer ansträngd ekonomi än vad många stora klubbar har så kommer det att bli lite bättre. Därför tror jag oxå att det blir fler tävlingar
 
Sv: Minskade krav på veterinär vid tävlingar med häst och hund

Jag håller med fullständigt! :bow::bow: De flesta som tävlar, även på låg nivå har ganska bra koll och om inte finns det oftast tränare och annat hästkunnigt folk runtomkring personen ifråga. Överlag brukar folk faktiskt inte vara rädda för att gnälla om det inte ser ut att stå rätt till. Nej, satsa på att skicka ut ngn till de stackare som VERKLIGEN lider!:cry:
 
Sv: Minskade krav på veterinär vid tävlingar med häst och hund

För distansen är det här ett suveränt förslag! Och då inte att veterinärer inte behövs (för de ingår ju som ett naturligt inslag i tävlingen där, helt avgörande i många fall) utan att man kan anlita våra distansveterinärer privat (spec. utbildade veterinärer som ofta är engagerade i sporten).

Annars är det många som drar sig för anmälningsavgifter på 1000 kr på medelsvår nivå och därför får distansen kämpa för att få fler ekipage för att kunna erbjuda fler tävlingar på terminen så jag hoppas verkligen att distansterminen svämmar över! :)

/Camilla
 
Sv: Minskade krav på veterinär vid tävlingar med häst och hund

Jag hoppas bara att inte diskussionerna om djurplågeri kommer tillbaka om veterinärerna tas bort. Tyvärr finns det ju alltid en och annan som inte har koll på vad hästen klarar av och pressar den över gränsen. Nu hann jag inte läsa artikeln så jag vet inte exakt vad som står... men jag betalar med glädje kostnaden för veterinär på de tävlingar jag åker till och istället åker på färre under säsongen om pengarna tryter..
 
Sv: Minskade krav på veterinär vid tävlingar med häst och hund

"kravet på veterinär skall finnas kvar på de tävlingar som är särskilt krävande för djuret......" Har svårt att tro att de kommer ta bort kravet på vet under distanstävlingar annat än under CR eller tävlingar där man inte får rida under en viss tid eller så..... Annars räknas väl alltid distans som särskilt krävande? Eller?
 
Sv: Minskade krav på veterinär vid tävlingar med häst och hund

Så här skrev jag:
För distansen är det här ett suveränt förslag! Och då inte att veterinärer inte behövs (för de ingår ju som ett naturligt inslag i tävlingen där, helt avgörande i många fall) utan att man kan anlita våra distansveterinärer privat (spec. utbildade veterinärer som ofta är engagerade i sporten).

Alltså är det pengarna för veterinär och möjligen antalet veterinärer jag pratar om och inte att man ska ta bort dem! Det tycker jag framgår alldeles solklart av mitt inlägg?

/Camilla
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SR) För mycket kraftfoder, till exempel havre, är onödigt och till och med skadligt för hästar, det här enligt nya rön. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
722
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SR) Sjukhussjukan MRSA kan även drabba hästar. Statens Veterinärmedicinska Anstalt, SVA, har fått forskningspengar för att kartlägga...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Sveriges Radio) Det blir en häst- och hundmässa i Tibro i september. Projektledaren Tomas Jonsson säger till Radio Skaraborg att...
Svar
1
· Visningar
817
Senast: mirage_
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Sveriges Radio) Nu ska ärendet angående den veterinär som anlitats av Örebro kommuns djurskyddsinspektörer, som tog beslut om att...
Svar
0
· Visningar
879
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp