minska trötthet vid allergi?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag är just nu inne i värsta perioden på året vad gäller allergiorsakad trötthet. Sover massor och håller trots det på att somna på föreläsningarna :(.
Min allergi är fullmedicinerad, finns (såvitt jag vet - och enligt husläkare och receptarien på apoteket) inget mer jag kan stoppa i mig för att minska den.

Just nu skulle jag behöva världens bästa uppåttjack eller nåt, för att inte somna. Men då jag ändå vill hålla mig till lagliga medel så frågar jag här om det är någon som känner till något preparat man kan ta som minskar den allergiorsakade tröttheten? Finns det receptfritt - toppen! :up: Eller är det något recepbelagt? Då kan jag ju kontakta min läkare.
 
Sv: minska trötthet vid allergi?

Det enda som jag tycker verkligen hjälper vid trötthet är ginseng och rosenrot. Jag kombinerar dem när jag behöver hålla mig vaken och huvudet klart. Båda finns att köpa billigt på Ö&B.
 
Sv: minska trötthet vid allergi?

Jag skulle också säga Ginseng och liknande, det gör iaf att jag inte kan sova. Bli å andra sida sjukt trött av att inte vara trött nog för att sova, men om man tar dem på morgonen kanske det funkar bättre?
 
Sv: minska trötthet vid allergi?

Be läkaren skriva ut Ritalin :D

Nämen skämt åsido: koffein, ginseng, rosenrot, mycket b-vitaminer och c-vitamin. Kämpa på!
 
Sv: minska trötthet vid allergi?

Jag säger träning. Fysisk aktivitet. Kämpa mot tröttheten, och vinn kampen om de vakna timmarna. Jag blir förutom allergin i sig, vansinnigt trött av allergitabletterna - trots att 'man inte ska bli det numer' - men en allergitablett är ungefär jämställd med en tung kardull sömntablett för mig. Så jag tränar, och får energi. :)
 
Sv: minska trötthet vid allergi?

tack för alla svar

honung - jag går ju på allergitabletter större delen av året utan att vara trött av dem, så det är inte de som är boven så här års.
 
Sv: minska trötthet vid allergi?

På tal om annat...men Du har inte funderat på allergivaccinera dig, sk allergenspecifik immunterapi ?
 
Sv: minska trötthet vid allergi?

jag har tänkt tanken, men då måste man ju hitta de allergen som behövs. Jag är ju inte som alla andra... Jag testades för bortåt 20 år sedan och var då positiv mot gräs, timotej och tall - varav det påstås att man inte kan vara allergisk mot tall. Fast det är just tall:devil:arna som släpper frömjöl just nu och det sänker mig totalt.
För typ 2 år sen var det en läkare på hc som ville göra ett nytt allergitest på mig, då det gamla inte fanns i datorn utan bara i pappersjournaler i nåt gammalt arkiv. Pricktest funkade inte för jag hade ätit kortison för nära inpå testet men blodprov skulle ju funka. Fast det visade INGENTING... :crazy: Men ingen kan ju skämta bort de reaktioner jag har, när jag stundtals knappt kan andas.
 
Sv: minska trötthet vid allergi?

och nu kom nästa allergipeak, alldeles lag om tills det är dax att tentaplugga - en tenta om en vecka och nästa 10 dagar senare... Ginseng är testat i ett par veckor, hjälper väl måttligt. Vad ska jag prova härnäst?

Tyvärr räcker tiden inte till någon vidare träning att tala om... :(
 
Sv: minska trötthet vid allergi?

Även tabletterna i sig brukar göra en trött, jag tar mina allergitabletter på kvällen av den anledningen. Kan det vara värt att prova för dig också?
 
Sv: minska trötthet vid allergi?

Jag kan säkert skrapa fram nått dundermedel i nått spanskt apotek :D
som är lagligt i Sverige? ;)
Även tabletterna i sig brukar göra en trött, jag tar mina allergitabletter på kvällen av den anledningen. Kan det vara värt att prova för dig också?
Det står i ett inlägg tidigare i tråden också - jag tar dessa tabletter nästan året runt och är aldrig trött av dem annars. Hade ju varit enkelt om lösningen vore så nära, men tyvärr :(
 
Sv: minska trötthet vid allergi?

Förmodligen inte. Men den där "förkylningsmedicinen" som vi pratade om sist köper alla spanienboende svenskar med sig lådvis av till hela släkten hemma i sverige så jag antar att det inte är så hemskt :-)
Den blir man superpigg av.
 
Sv: minska trötthet vid allergi?

fast blir de kollade i tullen så lär det vara införsel av narkotiskt preparat, om jag inte minns helt galet... De har nog bara inte koll på det.
 
Sv: minska trötthet vid allergi?

Om du vågar testa naturläkemedel så säger jag bara quercetin och bromelain - har gjort att jag inte känner av min allergi alls, och jag har extrem allergi! Finns antingen som separata tabletter (jag tar 500 mg av varje en gång om dagen) eller tillsammans i t.ex Pollazym.
 
Sv: minska trötthet vid allergi?

jag vågar absolut testa naturläkemedel och växtbaserade läkemedel, måste bara kolla upp innan så det inte finns några interaktioner med de övriga läkemedel som ingår i den dagliga frukosten...
 
Sv: minska trötthet vid allergi?

Min allergi är fullmedicinerad, finns (såvitt jag vet - och enligt husläkare och receptarien på apoteket) inget mer jag kan stoppa i mig för att minska den.

Jag blir också jättetrött av allergin i år. En misstanke som jag har är att jag började öka min medicinering försent i år. Börjar jag i tid så brukar inte problemen uppstå. Dvs. inga större allergiska besvär, ingen trötthet.

Sedan måste jag lägga till att det ibland handlar mer om att hitta rätt kombination av preparat än att ta mycket medicin.
 
Sv: minska trötthet vid allergi?

jag vågar absolut testa naturläkemedel och växtbaserade läkemedel, måste bara kolla upp innan så det inte finns några interaktioner med de övriga läkemedel som ingår i den dagliga frukosten...

Godkända naturläkemedel (dvs godkända som läkemedel av läkemedelsverket) har alltid en bipackssedel där du kan kolla upp interaktioner, i övriga fall får du söka runt lite på internet. Min erfarenhet säger dock att växtbaserade medel som inte är godkända heller inte har någon vidare effekt.

Apropå vad någon annan sa om att ta tabletterna på kvällen: kan du göra det? Jag är själv allergisk och blir galen på hur trött man blir av medicinerna, brukar just därför ta dem efter kl 17. Men för mig blir det också värre just på natten, om jag inte medicinerar vaknar jag med ihopklistrade ögon på morgonen.

På dagen har jag ögondroppar, nässpray och luftrörsvidgande astmamedicin (speciellt Bricanylen är dessutom faktiskt uppiggande). Antihistaminerna får verka på natten, de verkar mer och mer ju längre du tar dem har iallafall jag fått lära mig. Därför ska man börja medicinera ett par veckor innan allergisäsongen drar igång.
 
Sv: minska trötthet vid allergi?

Jag testades för bortåt 20 år sedan

Då är det verkligen dags igen ;) Delvis har forskningen gått framåt rejält på 20 år, och delvis eftersom allergi kan förändras genom åren.

Så kallade pricktester är heller inte så väldigt tillförlitliga. När jag fick min första pollenchock vid 10 års ålder gjorde jag pricktester, och fick utslag på även pälsdjur. Har aldrig känt av några som helst känningar av att umgås med pälsdjur.

Lyckligtvis var jag en av dem "barnallergiker" som hade ett helvete med björkpollen under uppväxten, men som "växte ifrån" och numera bara behöver någon tablett och lite droppar då och då. Just detta år har varit underbart för mig, då vintern dröjde så länge och våren i princip var obefintlig - på någon vecka blev det sommar.
 
Senast ändrad:
Sv: minska trötthet vid allergi?

Apropå vad någon annan sa om att ta tabletterna på kvällen: kan du göra det? Jag är själv allergisk och blir galen på hur trött man blir av medicinerna, brukar just därför ta dem efter kl 17. Men för mig blir det också värre just på natten, om jag inte medicinerar vaknar jag med ihopklistrade ögon på morgonen.

På dagen har jag ögondroppar, nässpray och luftrörsvidgande astmamedicin (speciellt Bricanylen är dessutom faktiskt uppiggande). Antihistaminerna får verka på natten, de verkar mer och mer ju längre du tar dem har iallafall jag fått lära mig. Därför ska man börja medicinera ett par veckor innan allergisäsongen drar igång.
Jag upprepar, jag blir inte trött av antihistaminerna. OM det hade varit så, så hade jag högst sannolikt varit lika trött alltid när jag tar dem. Men det är bara när det är väldigt mycket pollen som jag blir sådär trött
Min medicinering består av antihistamin (Aerius i dubbel dos, enligt ordination), Nasonex, Livostin ögondroppar, Pulmicort och Bricanyl.

Då är det verkligen dags igen ;) Delvis har forskningen gått framåt rejält på 20 år, och delvis eftersom allergi kan förändras genom åren.
Det var ju det som gjordes förra vintern (eller var det två år sen? Minns inte..) och då visade det ingenting alls på blodprov. :crazy: Fast jag reagerar väldigt mycket mer nu än jag gjorde när förra provet togs.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 526
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 628
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 091
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp